Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

MALAYSIA PRIHATIN

63 tahun kemerdekaan yang kemudiannya, perkataan kemerdekaan mula digantikan dengan kebangsaan bagi menghormati agar sambutan ini turut sama dirasai oleh saudara senegara kita di Sabah dan Sarawak telah melalui pelbagai cabaran dan onak duri yang amat mencabar buat rakyat dan kepimpinan negara khususnya. Malaysia bangkit sebagai sebuah negara merdeka yang aman dengan kelebihan kemajmukan bangsa yang amat jarang ditemui dalam banyak negara di dalam peta dunia. Keunikan yang ada pada negara kita ini menjadikan ia sebagai salah satu tarikan utama sekaligus menjadi perhatian oleh banyak pihak. Ada yang menilai ia sebagai suatu kejayaan dan kekuatan dan tidak kurang juga yang cuba mengambil kesempatan atas perbezaan itu untuk menambah jurang perbezaan dan menimbulkan pelbagai syak yang boleh menggugat keamanan. Sejarah 63 tahun sambutan ini telah melakar pelbagai episod peristiwa yang harus dijadikan pelajaran dan panduan buat kita semua. Pelbagai tema yang telah dilaungkan bersempena hari bersejarah Malaysia ini dan secara khususnya ia memberikan gambaran kepada situasi dalaman kita sebagai rakyat Malaysia.

Terkesan Kerana Covid-19
Serangan Covid-19 secara langsung telah meninggalkan kesan yang sangat besar dalam sanubari masyarakat negara kita. Sehingga ke sambutan ini, Malaysia masih diumumkan berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) oleh Perdana menteri Malaysia. Perintah ini adalah disebabkan usaha menangani wabak yang masih wujud di dalam negara dan dikebanyakan negara lain sehingga hari ini, masih belum dapat dikenalpasti sebarang vaksin yang mampu mengatasinya. Sambutan kali ini pasti amat sederhana dan ini akan memberikan pembuktian kepada rakyat Malaysia khususnya para pemimpin negara bahawa, sambutan-sambutan besar ini tidak semestinya dianjurkan dengan kemegahan dan kemewahan serta pada waktu yang sama berlakunya pelbagai pembaziran disebabkan perkara-perkara yang tidak menjadi keutamaan. Apa yang utama adalah untuk memastikan, rakyat Malaysia menghargai pertumpahan darah para pejuang negara dengan pengisian dan penghayatan yang dapat menghidupkan rasa kasih dan sayang kita terhadap negara ini. Sambutan secara berpestaan adalah sambutan yang hanya memenuhkan jiwa rakyat Malaysia dengan hiburan dan budaya liburan yang berlebihan. Hakikatnya, ia tidak langsung mendatangkan perasaan syukur terhadap kemerdekaan ini dan akhirnya membawa rakyat hanyut dalam keamanan yang palsu.

31 Ogos Bukan Cuti Biasa
Anak muda negara ini, hanya menunggu hari kebangsaan disebabkan oleh cuti dan menghabiskan kiraan malam 30 Ogos sebagai satu rutinan tahunan dan disusuli dengan berpestaan tanpa hala tuju serta nilai yang sepatutnya mereka kutip dan simpan sebagai kenangan. Saat 31 Ogos yang disambut seharusnya mendatangkan rasa terharu rakyat terhadap kesusahan dan kesukaran orang-orang terdahulu sehingga hari ini kita bersama dapat merasai kemanisan keamanan ini walaupun bagaimana pincang keadaan politik negara khususnya yang berlaku dalam tempoh masa yang terdekat ini. Satu kebanggaan yang seharusnya kita bersama titipkan apabila situasi tegang dikalangan orang politik langsung tidak menjejaskan perjalanan kerajaan serta menimbulkan ketegangan dikalangan rakyat yang boleh menyebabkan berlakunya rusuhan dan pemberontakan. Rupanya, visi Wawasan 2020 untuk dicapai itu, secara umumnya gagal dicapai namun disebalik itu, ada bukti yang tersendiri menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sudah punya kematangan dalam menentukan hala tuju negara bukan hanya bergantung kepada ahli politik mereka semata-mata. Yakinlah rakyat Malaysia hari ini bahawa, negara aman amat bergantung kepada nilai kepercayaan serta kemasyarakatan sejagat bukan bergantung kepada nilai kepercayaan yang dipegang oleh segelintir kepimpinan politik yang mewakili diri mereka. Tetapi, ini bukan bermakna, politik dan ahli politik itu tidak penting, bahkan yang menjadi kepentingan adalah untuk membentuk minda politik masyarakat yang melahirkan ahli politik yang mengutamakan nilai kepercayaan masyarakat sejagat bukan nilai dan kepercayaan diri sendiri.

Tema Hari Kebangsaan
Tema Malaysia Prihatin jelas menggambarkan Malaysia itu mewakili pelbagai kaum, bangsa dan agama bersatu hati dalam menghadapi pelbagai ancaman tidak kira dalam apa bentuk sekalipun. Negara yang tidak besar ini, harus terus mampu untuk membuktikan bahawa rakyatnya mempunyai jiwa yang besar melebihi kepentingan-kepentingan individu dan keutamaan-keutamaan disebabkan kerakusan dan ketamakan. Kita sebagai rakyat Malaysia, seharusnya mencorakkan watak-watak kepimpinan negara kita sendiri yang membenci segala amalan buruk dan busuk dalam kepimpinan tidak kira dari setinggi-tinggi kepimpinan negara yang diterajui oleh Perdana Menteri sehingga kepada kepimpinan muda dan kecil dipelbagai peringkat lain termasuk di sekolah-sekolah rendah. Rakyat Malaysia mesti prihatin terhadap segala perkara yang melanda masyarakat kita sebagaimana yang telah dibuktikan ketika kita bergelut dalam menghadapi awal serangan Covid-19. Bahkan jangan sekali lupa, masyarakat bukan hanya orang awam, bahkan mereka yang berjawatan, berkereta besar, rumah besar dan berjawatan besar. Mereka juga masyarakat dan mereka seharusnya mempunyai rasa tanggungjawab yang sama dengan orang lain. Malaysia Prihatin lambang besarnya jiwa kita.

Selamat Hari Kebangsaan Ke 63, Malaysia.

Comments

caidonige said…
How to Play Spades With Real Money - Casino Sites
Spades is 라이트닝 바카라 one 먹튀검증 먹튀프렌즈 of the most popular trick-taking 10 뱃 card games, and many of the 토토 배당률 popular trick-taking card 바카라게임사이트 games are based on luck.

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang