Kelas Belajar Berkumpulan yang kami perkenalkan (dahulunya dikenali sebagai S.M.A.R.T Study Group) amat menitikberatkan perhubungan di dalam kumpulan belajar itu sendiri. Ia merupakan sebahagian daripada faktor kejayaan yang akan memberikan impak yang amat positif untuk semua ahli di dalamnya. Setiap ahli kumpulan belajar perlu ada perasaan saling melengkapi antara satu sama lain serta menerima perbezaan secara fitrah beserta hati yang terbuka. Kumpulan yang terbina melalui perasaan saling melengkapi bukan sahaja akan dapat mengatasi kelemahan dalam persiapan pembelajaran bahkan mereka akan dapat membantu rakan mereka yang lemah dalam sesuatu subjek serta terus memberikan bimbingan dan sokongan kepada mereka untuk terus berusaha.
Oleh sebab yang demikian, Belajar Berkumpulan mewajibkan kehadiran semua ahlinya serta perlu dipastikan semua mereka bersama-sama dalam penyediaan tugasan mengikut tajuk-tajuk yang telah ditetapkan. Syarat kebersamaan ini, bukan bermaksud perlu bersama-sama membincangkan satu topik, tetapi bersama-sama menyiapkan topik masing-masing dalam tempoh yang sama untuk dijalankan pembentangan pada satu waktu yang telah ditetapkan juga bersama. Usaha menyediakan bahan pembentangan masing-masing itulah yang diharapkan dengan setiap ahli menyediakan nota sampingan dan rujukan kepada rakan mereka yang lain. Kegagalan berbuat demikian akan menatijahkan ketidakbersamaan ahli dalam setiap perbincangan yang dijalankan. Ia sedikit sebanyak akan menjejaskan kerjasama dalam kumpulan itu sendiri. Kebersamaan itu adalah berpunca dari perhubungan yang rapat serta saling mempercayai antara satu sama lain.
Kepercayaan yang berjaya ditimbulkan hasil dari perkenalan yang panjang akan menatijahkan keterbukaan antara satu sama lain. Keadaan ini akan membolehkan setiap ahli mengenali dan mengetahui segala bentuk kelebihan dan kekurangan setiap rakan dalam kumpulan mereka untuk mereka bantu atau mereka bincangkan bagaimana menghadapi sesuatu keadaan itu. Ini membolehkan, stiap ruangan kekurangan akan cuba ditutupkan oleh kekuatan yang ada pada orang lain atau peluang yang ada pada kelompok mereka. Begitu juga apabila ancaman datang kepada mereka, pasti akan ada cara untuk mereka menyelesaikan permasalahan tersebut menggunakan segala peluang yang ada atau memanfaatkan kekuatan tertentu yang terdapat pada ahli kumpulan mereka. Budaya saling melengkapi begini dipercayai akan mewujudkan perasaan kebersamaan yang tinggi sehinggakan mereka ingin merasai kemanisan kejayaan bersama dan mengharungi kesukaran dan kekalahan juga dalam keadaan bersama.
Jurang persaingan mungkin akan berjaya dirapatkan apabila mereka saling bantu-membantu antara satu sama lain. Pembinaan anak-anak beginilah yang diharapkan oleh ramai ibu bapa di luar sana. Mereka bukan sahaja akan menghargai kejayaan mereka, bahkan mereka akan turut menghargai rakan-rakan yang turut sama jatuh bangun dengan mereka. Semua peranan dan perasaan tanggungjawab ini akan terbina dalam Kelas Belajar Berkumpulan. Ia bukan hanya kumpulan belajar bahkan kesediaan minda mereka untuk membina kelompok berjaya juga akan diterapkan. Ia bukan lagi soal mampukah saya berjaya tetapi mereka akan mula mempersoalkan mampukah kami akan berjaya. Langkah untuk mempersiapkan diri mereka itu bukan hanya dengan menjalankan Kelas Belajar Berkumpulan, bahkan ia memerlukan teguran dan bimbingan yang betul dalam menjalinkan hubungan kerukunan dalam persahabatan. Maka, kami datangkan Kelas Belajar Berkumpulan semestinya dengan bimbingan fasilitator agar ia dapat direalisasikan.
Comments