Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

INTIPATI BELAJAR S.M.A.R.T. DALAM BELAJAR BERKUMPULAN

Pembelajaran perlu diberikan perhatian oleh semua pihak khususnya ibu bapa yang sedang bersama berusaha membesarkan anak-anak mereka. Ini tidak bermakna, untuk mereka yang dewasa untuk melupakan dunia pembelajaran mereka. Cuma, dalam menyediakan diri untuk belajar, ramai dikalangan pelajar gagal memberikan tumpuan memastikan pembelajaran mereka itu berkesan dan memberikan impak yang maksimum.

Belajar S.M.A.R.T. membawa satu pendekatan dimana pelajar bukan sahaja menyediakan diri dari sudut fizikal mereka, bahkan mental dan emosi dalam memastikan diri mereka bersedia sebelum belajar dan mendapat impak maksimum selepas belajar. Belajar S.M.A.R.T. yang diperkenalkan IQ Class Management ini mengandungi 5 elemen penting dalam merencana dan mempersiap diri untuk belajar. Belajar S.M.A.R.T. inilah yang menjadi tunjang kepada penyusunan modul Belajar Berkumpulan Cara S.M.A.R.T. kami.

S – Strategic Planning
Pelajar akan dilatih untuk memiliki pemikiran yang strategik dalam merencana pelan kejayaan masa hadapan termasuk pelan pembelajaran mereka sehingga tamat pengajian di pelbagai peringkat termasuk juga bimbingan untuk pembinaan matlamat jangka masa pendek, sederhana dan panjang. Pelajar perlu mempunyai pandangan serta matlamat yang jelas ke mana masa belajar itu dihabiskan dan apa yang sepatutnya mereka perolehi dari masa yang digunakan. Ia juga berkaitan dengan persiapan sebelum memulakan pembelajaran. Kadangkala kerap kita melihat mereka yang memulakan pembelajaran tidak cukup alatan atau buku rujukan yang tertinggal.

M – Mind Setting
Pelajar juga akan latih untuk fokus kepada apa yang dicitakan serta cabaran untuk mencapainya. Ia akan menumpukan kepada pembinaan kekuatan minda dan emosi dalam menghadapi pelbagai kemungkinan sepanjang proses pembelajaran berlangsung, bahkan sebarang gangguan itu juga adalah sebahagian dari proses pembelajaran mereka. Apabila telah jelas apa yang ingin dicapai dan persiapan yang baik, datang usaha untuk mengekalkan usaha kearah mencapai matlamat tersebut. Ini yang disebutkan 'istiqamah'. Usaha ini amat sukar kerana sebagai pelajar, tentu banyak perubahan disebabkan gangguan-gangguan yang berada dipersekitaran mereka. tetapi ia tidak mustahil jika kita benar-benar ikhlas untuk mencapai apa yang ditujui tadi. Ada caranya.

A – Attitude Change
Pelajar akan memahami peranan ilmu dan kepentingan memilikinya. Di sini, sikap akan dibentuk dan diperkukuh bagi membolehkan mereka terus kehadapan. Resepi utama kejayaan seseorang adalah bergantung kepada sikapnya sendiri bukan intelektualnya. Salah sikap terhadap ilmu adalah punca sebenar penghalang kepada kejayaan pelajar. Kejayaan yang dibincangkan bukan sekadar mengumpul A, bahkan tentang perkembangan kehidupan mereka pada masa akan datang.

R – Read, Record, Repeat
Pelajar akan diajarkan menggunakan teknik yang berkesan dalam pelajaran. Sudah tentu, teknik juga perlu betul dan tepat. Ada 3 proses penting dalam pembelajaran khususnya di sekolah atau universiti iaitu kemahiran membaca, menyimpan maklumat atau nota dan kemahiran mengeluarkan semula input-input tadi. Penerapan nilai rasa bertanggungjawab (responsible) juga akan diutamakan supaya belajar bukan kerana paksaan tetapi kerana ia adalah tanggungjawab.

T – Time Management
Masa adalah emas. Membincangkan tentang aspek penting dalam membina kejayaan iaitu pengurusan masa. Sesuai dengan firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Asr yang menunjukkan kepentingan masa apabila Allah s.w.t. bersumpah dengan masa. Begitu juga dengan kecemerlangan dan kejayaan, ia ada berkaitan dengan faktor masa, sebelum berjaya, semasa berjaya dan selepas berjaya.

Saya catatkan ini sebagai penjelasan umum kepada modul bimbingan Belajar Berkumpulan yang saya dibangunkan bersama IQ Class Management beserta beberapa modul sokongan lain bagi memastikan pembelajaran yang berkesan serta sistemik dan sistematik. Moga ia dapat membantu anak-anak kita dalam merencana corak pembelajaran yang sesuai.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang