Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

MUKTAMAR BELIA ISLAM SELANGOR KALI KE 48

Saya diberi kesempatan untuk turut hadir dalam Majlis Perasmian Muktamar Belia Islam Selangor kali ke 48 hari ini (15 Ogos 2020) di Perpustakaan Tun Raja Uda Shah Alam mewakili WADAH Selangor bagi mendengar ucapan YDP ABIM Selangor dengan tema pilihan, "Gerakan Berprinsip Dan Dinamik Dalam Norma Baharu." Saya mulakan dengan perasaan bangga dan ucapan tahniah untuk melihat generasi mereka ini memiliki keberanian untuk bercerita tentang zaman hari ini dan akan datang tanpa meninggalkan pengkisahan sejarah yang lalu. Secara jelas beliau menyebutkan bahawa generasi ABIM adalah generasi yang mengenang jasa tetapi tidak menjadikan sejarah silam itu sebagai semata-mata kepentingan dan batu loncatan untuk meneruskan kegemilangan. Beliau memetik pepatah inggeris yang berbunyi, "If you are the surfer, you don't confuse yourself with the wave." Petikan ini amat tepat sekali untuk diterjemahkan bagaimana seorang 'surfer' mengambil manfaat ombak itu untuk mengangkat dirinya tanpa melupai kepentingan dirinya juga yang memerlukan kemahiran-kemahiran tertentu agar ombak itu menjadi pemangkin untuknya pergi jauh, lebih tinggi dan lebih yakin melaluinya.

Saya yakin, para penggerak ABIM di luar sana sedar akan sejarah yang telah dilakar bagaimana gerakan ini dimulakan bukan atas dasar kepentingan kewangan, kedudukan atau pangkat yang dijanjikan, sebaliknya, ia dibangunkan oleh sekumpulan masyarakat yang melihat pelbagai kekurangan dan kepincangan yang berlaku pada umat melalui kaca mata para cendikiawan dalam dan luar negara. Keimanan dan keIslaman mereka itu dahulu mendasari segala pergerakan sehingga wujud pemikiran atau gagasan 'manhaj maliziy' yang mana kesannya sehingga mewujudkan pemikiran ahli ABIM tidak boleh bekerja dalam kerajaan. Pada ketika awal pergerakan ini, ABIM begitu kuat menjadi organisasi yang memberi tekanan kepada kerajaan serta mendahului peranan sebagai 'the enlightenment power group' sehingga menghasilkan gelombang Islamisasi secara 'subtle and gradual'. Melalui kaedah keMalaysiaan inilah ABIM mengatur langkah pada waktu ramai kelompok Islamis berakujanji dengan Ikhwanul Muslimin, ia menarik tangan walaupun idea-idea mereka itu merata dalam pemikiran para ahli gerakannya. Bahkan ABIM tidak terpengaruh dengan kebanyakan idea revolusi yang diketengahkan sebaliknya mengambil jalan tengah menghadapi kepelbagaian di Malaysia. Kesedaran para penggerak ABIM dahulu mengenai kemajmukan Malaysia menjadikan pendekatan yang dipilih lebih menyantuni kepelbagaian tersebut tanpa meninggalkan jati diri Islam dan keMelayuan bangsa.

Walaupun ABIM telah dipadankan dengan pelbagai kelompok, apatah lagi apabila individu seperti DS Anwar Ibrahim itu berada dihadapan, maka ABIM secara terus menerus menerima kecaman dan tidak kurang juga yang sentiasa memberikan dorongan dan melihat ABIM sebagai sebuah organisasi yang terkehadapan. Saya menilai, walau apapun pandangan masyarakat terhadap ABIM, ia masih berperanan kepada masyarakat dengan tata cara yang tersendiri. Pemikiran dan pandangan bahawa tidak ada yang lebih utama berbanding dakwah menjadikan para penggerak ABIM berada hampir di setiap kelompok masyarakat tidak kira dalam lapangan politik, pentadbiran, kemasyarakatan, pendidikan dan banyak lagi. Realiti ini saya amat bersetuju sebagai yang dicatatkan di dalam ucapan YDP dengan jelas menunjukkan bagaimana ABIM mampu meneruskan peranan kepada masyarakat secara dinamik. Kedinamikaan itulah bukti kebeliaan ABIM itu sendiri dan para penggeraknya harus mengambil keberanian untuk berbuat selagi mana ia boleh diterima pakai dari sudut syariat Islam. YDP  juga menjelaskan tentang norma baharu yang dihadapi, dan beliau sangat optimis akan peluang yang terhidang melaluinya dan disinilah kedinamikaan itu diperlukan untuk melatari kehidupan masyarakat yang berada dalam keadaan tertekan dan masing-masing kebuntuan bagaimana untuk meneruskan kehidupan.

Keberanian YDP menyatakan pendirian mengenai politik semasa, perlu diketengahkan dalam bentuk pendidikan dalam masyarakat mengenai kuasa rakyat terhadap wakil rakyat mereka. Sudah pasti, mendidik masyarakat bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan dalam masa semalaman, namun, sejarah ABIM telah membuktikan bagaimana proses Islamisasi berlaku dalam masyarakat negara ini, mengubah corak pemikiran dan kehidupan sehingga akhirnya kini ia menjadi norma yang sudah tidak dapat dipisahkan. Usaha itu perlu dimulakan. Retorika perubahan perlu didendangkan. Pemimpin dipilih untuk berkhidmat bukan untuk mendapatkan perkhidmatan. Mereka perlu sedar, mereka yang menawarkan bakti, bukan bakti mereka ditagih. Maka, syor saya, ABIM Selangor khususnya perlu lebih cermat dalam perhubungan politik dan pada masa yang sama sentiasa menjadi rakan dalam membangun masyarakat. Rakyat diberi tongkat, wakil rakyat diberi ingat. Maka setiap jalan ABIM kepada masyarakat perlu menghasilkan beberapa bentuk tinjauan dan kajian masyarakat yang dapat membentuk hala tuju jelas bagaimana rakyat boleh diperkasakan sehingga wakil rakyat sedar bahawa hayat mereka berada dalam tangan rakyatnya.

Benar sebagaimana kalam YDP, setiap amalan ada kesannya. Kesannya bukan di sana, tetapi akan dirasai juga di sini. Sama ada amalan baik atau buruk, dirasai di dalam hati. Ia akan berbekas dan akan kekal di dalamnya. Sebab itu, penyakit hati adalah penyakit yang tiada ubatnya melainkan kembali kepada yang Maha Pencipta. Teringat saya pada pesanan seorang 'alim kepada saya, terjemahan surah Ibrahim ayat tujuh yang bermaksud, "Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih."

Azab yang dimaksudkan itu bukan hanya di akhirat sana, bahkan, di dunia lagi Allah s.w.t. telah sediakan azab itu dengan kehidupan yang sukar, kehidupan yang bercelaru dan keliru. Bersyukur tidak hanya dengan ungkapan 'Alhamdulillah'. Ayat lima dalam surah yang sama diperintahkan bersyukur ini secara khusus diberikan kepada kaum Nabi Musa 'alaihissalam yakni Bani Israil. Tetapi, pada ayat itu tercatat bahawa bersyukur saja tidak cukup, umat Nabi Musa harus mampu menahan diri atau bersabar terhadap hal-hal yang kurang atau lebih-lebih lagi pada perkara yang tidak disukai. Peringatan ini juga terpakai kepada umat Nabi Muhammad sallallahu'alaihiwasallam. Jadi, jika kita soroti pula pada lafaz syukur yang terdiri dari huruf syin, kaf, dan ra’, secara bahasa, ia membawa makna membuka, menampakkan, menyingkap, dan menunjukkan. Catatan Ahmad Ibn Faris dalam karyanya Maqayis al-Lughah menjelaskan terdapat empat makna dari kata ini. Pertama, adalah pujian kerana adanya kebaikan yang kita dapat. Kedua, syukur juga bermakna penuh atau lebat. Oleh yang demikian, dua makna tersebut adalah terkait langsung dengan sikap manusia yang redha dan berasa puas atas nikmat Allah s.w.t., tidak kira banyak atau sedikit. Inilah yang dapat saya simpulkan melalui penjelasan oleh YDP dalam ayat 'Every act of goodness enlightens the soul'. Sebab itu sebagai penggerak ABIM, pepatah yang pernah saya dengar ungkapannya melalui Pengerusi WADAH Selangor, saya percaya dari ungkapan Indonesia, 'buat jahat biar sekali, buat baik jangan sekali' seharusnya menjadi pedoman dan muhasabah.

Jadilah seperti pokok mangga, dibaling kasut, dibalasnya buah mangga. Walaupun apa orang kata, dan buruk-burukkan, tetaplah kita pada kerja memberi kerana pesanan Pak Natsir, 'hidup adalah memberi hidup'. Namun, saya pernah juga menyatakan kepada rakan-rakan saya, sekali-sekala perlu juga jadi seperti lebah, dibaling kasut, si pembaling disengat, madunya beri manfaat pada orang lain. Saya amat bersetuju dengan 'core business' ABIM seperti yang dinyatakan oleh YDP tadi. Beliau menyingkap pesanan Dato' Dr. Siddiq Fadhil, wibawa gerakan ini terletak pada ciri-ciri ilmuwan berakhlak mulia. Lawanlah sifat egois, angkuh, tamak dan tidak berdisiplin. Pembinaan dalaman diri seharusnya menjadi keutamaan kerana itulah tarbiyah harakah mesti diletakkan dihadapan. Persiapan itu amat penting bagi memenuhi keperluan kita nanti dari sudut pembangunan sosial, kesukarelawanan, pembangunan komuniti dan miskin bandar dan pengukuhan institusi. Tidak mungkin, ABIM akan mampu menogkah arus yang semakin mencabar ini, menjawab pelbagai tohmah dan fitnah dunia ini, memberi harapan dan sinar kepada yang memerlukan jika hati luhur tiada budi dan erti.

Kita Tenaga jati gah berjuang demi keadilan;
Kita terbang sederas sinar julang panji kebenaran.
(rangkap dalam sajak Di Atas Padang Sejarah oleh A. Samad Said)

Berjuang demi keadilan dan kebenaran adalah dakwah dan ia menuntut kita untuk istiqamah. Maka bersedialah diri kita setiap masa untuknya. Berhentilah dari beralasan atau berasa selesa dengan apa yang kita ada. Kisah dan amaran Allah s.w.t. harus dijadikan pengajaran dan panduan buat kita semua sebagai penggerak dakwah. "Dan datanglah pula orang-orang yang menyatakan uzurnya dari orang-orang "A'raab", memohon supaya mereka diizinkan (tidak turut berperang), sedang orang-orang (munafik di antara mereka) yang mendustakan Allah dan RasulNya, duduk (mendiamkan diri). (Oleh itu) orang-orang yang kafir di antara mereka, akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (At-Taubah ayat 90).

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...