Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KENALI ANAK KITA

Adakah kita benar-benar mengenali siapa anak kita? Kerapkali dalam urusan untuk kita membesarkan anak-anak, kita menganggap mereka serupa sahaja baik anak yang pertama kedua atau ketiga. Hakikatnya, itu adalah tidak benar. Kita tidak melihat perkembangan mereka dari aspek yang pelbagai. Jom kenali anak-anak kita. Pertama, dari aspek fizikalnya. Adakah mereka sihat atau sakit? Kuat atau lemah atau mereka berasa rendah diri kerana badan yang gemuk atau terlalu kurus? Fizikal adalah penampilan diri mereka. Ia tidak ubah seperti kulit mereka, jika ia berkurap, maka itu amat memalukan. Fizikal anak terbangun dari bahan makanan yang dibekalkan kepada mereka. Seharusnya seimbang dan memberikan manfaat terbaik pada seluruh tubuh baik luaran dan juga dalaman.

Kedua, dari aspek kognitif mereka. Ada anak, akademiknya maju sedikit berbanding yang lain dan mungkin ramai yang kognitifnya hebat tetapi seorang atau 2 orang anak kita lebih kepada amali dalam pendidikan mereka. Pernah kita tahu adakah anak kita itu minat membaca atau membaca kerana terpaksa? Pembelajaran itu amat penting maka memberikan mereka kefahaman mengenai kepentingan itu adalah sebahagian dari usaha pembangunan kognitif mereka. Belajar bukan untuk peperiksaan tetapi belajarlah untuk ilmu pengetahuan. Sebab itu, galakkan membaca harus lebih banyak berbanding melakukan latihan untuk menjawab soalan-soalan akademik sekolah. Pastikan mereka ada jadual membaca yang baik.

Ketiga, soal aspek emosi mereka. Seringkali dimarahi tanpa tahu mengapa mereka dimarahi. Bahkan ada yang ibu atau bapanya sombong sampaikan kadangkala anak yang bertanya juga dimarah. Luangkan masa kualiti dengan mereka. Masa paling kualiti adalah semasa makan bersama. Sembang, tinggalkan pesanan bahkan sentiasa bertanya keadaan diri mereka. Gembira, sediah atau keliru.  Keempat, aspek tingkahlaku. Ia merujuk kepada contoh ibu bapa mereka sendiri. Bak kata Saiyidina Ali, mendidik anak ada 3 fasa, fasa pertama bermula dari hari pertama lahir hingga berumur 7 tahun. Tatanglah mereka umpama minyak yang penuh. 7 tahun hingga 14 tahun, didiklah tingkahlaku mereka. 

Kelima, aspek sosial. Bebaskan mereka berkawan, tetapi dalam kebebasan perlu ada pantauan dan pemerhatian. Ramai kawan itu baik tetapi perlu diajarkan kepada mereka baik buruk dalam berkawan. Ada boleh dan tidaknya dalam melakukan sesuatu dengan kawan-kawan. Keenam, aspek kerohanian mereka. Ini aspek yang kerapkali kita lupakan. Kerana ia seolah tidak penting sedangkan inilah tunjang anak-anak apabila mereka masuk ke fasa ke tiga iaitu selepas berumur 14 tahun. Pastikan yang paling utama dapat ditegakkan iaitu solat bagi yang Muslim. Ketaatan pada Tuhan adalah perlambangan mereka mempunyai nurani yang bersih dan jauh dari sifat tercela.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang