Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PANDEMIK MENGUJI TAHAP KEMAHIRAN KEIBUBAPAAN

Sertai webinar kami.
Sertai webinar kami.

Besar sekali hikmah apabila kita di maklumi tentang tahap pendidikan anak-anak kita, bahkan ia adalah gambaran ideal bagaimana proses pembentukan sahsiah mereka bersama ibu bapa mereka. Tahap dan peringkat itu memberikan seribu satu sebab yang munasabah untuk kita fikirkan. Permulaannya bagai menatang minyak yang penuh, pertengahannya penekanan adab dan akhlak dan pengakhirannya membina persahabatan yang erat. Banyak diperbincangkan, awal itu bermula dari kosong sehingga tujuh tahun. Kemudian bermula lapan hingga empat belas tahun dan akhir itu dari lima belas hingga dua puluh satu  tahun. Persoalannya, adakah pendidikan kita hari ini menitikberatkan tata cara ideal ini atau hanya diperbincangkan dan tidak pernah pun diguna pakai untuk dilihat keberkesanannya?

Pandemik ini memaksa kita semua terperangkap di rumah dengan pelbagai alasan yang tidak perlu kita bincangkan. Pastinya, memang kita di rumah dan ini sekaligus memberikan kita kesempatan untuk melihat sendiri bagaimana anak-anak kita membesar dalam suasana rumah kita sendiri. Ya, rupa-rupanya, selama ini, mereka membesar di sekolah mereka bukan di rumah sepenuhnya dan pengharapan kita juga begitu. Keluh kesah kita apabila sekolah diarahkan tutup jelas membingungkan sedangkan ini adalah peluang dan ruang pendidikan informal yang pada hakikatnya wajib mereka lalui bersama ibu dan bapa mereka sendiri.

Tahap pertama, kita disarankan mentang mereka ibarat minyak yang penuh. Pada usia mereka bayi dan menjadi awal kanak-kanak yang asyik dengan permainan mereka. Pada waktu ini, kasih sayang perlu ditonjolkan sebanyak yang mungkin kerana mereka sedang membina keyakinan terhadap insan yang paling mereka yakini apabila berlaku sesuatu kepada mereka. Pada waktu inilah pengharapan mereka kuat kepada ibu ayah mereka. Sebab itu, anak-anak yang kerap ditinggalkan pada waktu umur ini secara positifnya mungkin akan lebih cepat berdikari tetapi keyakinan diri mereka akan lebih cepat menjarakkan mereka dari ibu bapa mereka sendiri kerana mereka berasa lebih mandiri.

Tahap kedua adalah tahap pendidikan adab dan akhlak. Denda dan hukuman amat disarankan untuk diperkenalkan pada waktu ini. Mereka perlu sedar bahawa ada peraturan dalam kehidupan kerana kehidupan bukan satu kebebasan. Mereka tidak boleh dicetak maksud kebebasan itu sebagai tiada had atau tiada sekatan, sebaliknya kebebasan itu adalah bersyarat dan punya disiplin tersendiri yang menjadikan mereka manusia. Kita bersama sedar bahawa pada tahap ini mereka sudah mula berfikir ala dewasa, maka pemikiran mereka perlu dibentukkan dengan bimbingan yang benar. Anak yang pada usia sebelumnya terlepas dari kasih sayang yang benar, pada tahap ini mereka akan berasa lebih bebas lagi apabila cetakan kebebasan dan mandiri itu kita berikan secara tafsiran yang salah. Tahap ini penting untuk mereka sedar bahawa dunia ini ada orang lain dan kita saling bergantung antara satu sama lain.

Tahap ketiga adalah dimana anak-anak ini dibuat kawan. Masyarakat melayu khususnya sedikit sukar untuk menerima atau melakukannya. Namun, zaman kini telah berubah. Jika dahulu, kita adalah cetakan bagaimana rupa dan tindak tanduk ibu ayah kita, kini mereka telah ada contoh lain yang amat luas untuk dibuat pilihan. Maka, kita harus perbanyakkan perbincangan dan luahan rasa dengan anak-anak ini yang kita panggil mereka remaja. Rasa tanggungjawab perlu diberikan. Sikap amanah, ringan tulang, perasaan belas kasihan, budaya tolong menolong harus menjadi keutamaan ketika ini. Ini tidak bermakna mereka yang perlu menunjukkannnya, tetapi sebagai rakan, kita seharusnya mendahului mereka.

Konfliknya mungkin kita terfikir adakah saat umur itu tepat pada kiraan itu atau bagaimana? Oleh sebab ia proses, maka, kita perlu bina tahap-tahapnya berdasarkan kecenderungan mereka yakni anak-anak kita sendiri dan tiada buku yang boleh memberikan arahan yang jelas mengenainya. Pasti pada setiap tahap ada bab pengenalannya yang tersendiri yang perlu dikarang oleh ibu bapa sendiri. Pada situasi inilah sekali lagi kita diuji dalam suasana pandemik ini. Seolah-olah, pandemik adalah satu bengkel keibubapaan buat kita fikirkan semula peranan kita dan bagaimana perasaan mereka kepada ibu bapa mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang