Saya terbaca satu humor menarik yang dicatatkan di dalam Quora dari sejarah seorang pelajar bernama Aparicio Torelly Aporelly (1895-1971), yang juga dikenali sebagai "Baron de Itararé". Kisah ini dibaca dalam Bahasa Inggeris dan saya terjemahkan kepada Bahasa Melayu dengan anggapan mereka berBahasa Melaya. Harapnya, ini akan memudahkan penceritaan dan ceritanya saya cuba kekalkan sedekat yang mungkin tetapi mesej cerita tetap sama. Kisah ini berlaku ketika "Baron de Itararé" sebagai murid menghadiri pembelajaran di kelasnya, berlaku satu dialog ringkas kebiasaan sepertimana yang kita pernah lalui pada zaman persekolahan dahulu. Gurunya berdiri menghadapnya dan bertanyakan soalan;
Guru: Berapa banyak buah pinggang yang kita ada?
Murid: Empat cikgu!
Guru: Empat?
Sambil mentertawakan jawapan muridnya. Perilaku yang kerapkali kita jumpa apabila jawapan yang kita tunggu dan harapkan tidak sama, maka berlaku tindakan yang mematikan semangat ingin belajar seorang anak murid tanpa ada usaha untuk menjustifikasikan jawapan tersebut. Bila ini berlaku? Anda perasan ini berlaku? Ya, kadang-kadang kita sendiri sebagai ibu dan ayah kepada anak-anak kita, perasan tak?
Guru: Bawakan rumput yang banyak sebab ada keldai dalam kelas kita.
Murid: Dan untuk saya kopi ya!
Guru menjadi geram atas tindak tanduk muridnya itu, lalu dihalaunya keluar dari kelas. Ketika dia berjalan keluar meninggalkan kelasnya, datang keberanian dalam dirinya untuk mempertahankan jawapannya kepada guru yang kelihatan masih marah.
Murid: Cikgu tanya saya, "Berapa buah pinggang yang kita ada?" Kita ada empat, dua saya punya dan dua cikgu punya. 'Kita' adalah merujuk kepada diri sendiri dan menyertakan diri orang kedua. Nikmatilah rumput itu!
Pada pandangan anda, kecerdikan ada pada siapa dalam situasi ini? Teringat saya kisah 3 Idiots lakonan Amir Khan yang juga memberikan gambaran yang hampir serupa dengan kisah ini apabila dia diminta mengajar menggantikan profesornya di dalam kelas. Bagai separuh gila mereka mencari perkataan di dalam buku teks tetapi sebenarnya adalah rekaannya menggunakan dua nama sahabat karibnya. Keupayaan berfikir ini amat luar biasa tetapi kita mengabaikan pemikiran tetapi kita memaksakan pemahaman. Ini tabiat yang salah dalam pembelajaran. Cubalah kita fikir-fikirkan.
Comments