Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

SEDARKAH, KITA YANG MENJADI PUNCA ANAK KURANG KEYAKINAN DIRI? (1)

Tekanan kehidupan amat memberikan kesan kepada corak kehidupan kita hari ini. Kehidupan yang semakin pantas, sibuk dan diperbanyakkan dengan tanggungjawab dan bebanan menjadikan sebahagian besar kita dalam keadaan serba serbi tergesa-gesa dan selalu berada dibawah kawalan masa, hilang kawalan diri kita kepada masa kita sendiri. Kerap kali berasa masa itu tidak mencukupi untuk kita. Dua puluh empat jam yang dianugerahkan kalau boleh sepertinya mahu ditambah atau diminta lebih masa. Namun apakan daya diri manusia yang kerdil ini, sesungguhnya masa bukan dalam kawalan kita sebagai manusia. Kehidupan begini mampu menjadikan seorang individu itu hilang kawalan diri dan lebih khuatir buat kita semua apabila ia terkait rapat dengan keadaan anak-anak kita yang sedang membesar di dalam rumah kita sendiri.

Penat akan menjadikan kita insan yang lebih mudah marah dan hilang kawalan diri. Secara langsung sikap kita ini akan memberikan kesan kepada perkembangan anak-anak yang menyambut kepulangan diri kita ke rumah. Penat bertukar kepada marah dan akan menghasilkan beberapa tindakan yang perlu dielakkan ibu bapa dalam proses perkembangan diri anak-anak yang dinilai akan mampu menjejaskan keyakinan diri mereka. Kemarahan kita kadangkala akan ditempiaskan dengan beberapa tindakan luar kawal dan berlebihan yang masa kita boleh bersama mengelakkannya.

Pertama, mula membandingkan anak-anak kita dengan anak-anak jiran atau teman-teman kita. Secara dasarnya kita tahu, mustahil anak-anak kita akan dapat menyamai keadaan anak-anak orang lain kerana mereka berada dalam persekitaran yang seratus peratus berbeza antara keduanya. Sebab itu, wasapadalah dan elakkan dari kita menyalahkan anak-anak. Sebab itu, pada setiap kesalahan dan kelemahan yang ada pada anak-anak kita, dahuluilah dengan istighfar kerana pada mereka ada diri kita. Mereka itu datang dari kita sendiri. Perangai dan sikap mereka adalah cerminan diri kita sendiri. Sentiasa ingat yang itu. Kedua, tidak mahu memuji dan menghargai mereka. Mulalah belajar memuji dan menghargai setiap kebaikan yang ditonjolkan oleh mereka. Pada setiap perbuatan itu, berilah fokus kepada kebaikan-kebaikannya bukan hanya keburukan semata-mata. Keburukan itu bukan alasan untuk kita membenci mereka, tetapi keburukan itu untuk kita memperhalusi apakah pelajaran baik disebaliknya. Tariklah nafas panjang apabila anak-anak melakukan kesalahan dan ringankanlah mulut kita untuk mengucapkan terima kasih, sayang dan tahniah apabila mereka berjaya.

Ketiga, elakkan dari mengkritik sifat, keupayaan atau ciri-ciri pada diri mereka. Lembab, gemuk, kurus keding, pendek dan seumpamanya. Kadangkala dapat kita dengari ada ibu bapa yang sengaja memanggil anak-anaknya dengan gelaran tertentu dengan  niat mengejek dan mengecilkan mereka bahkan ia dilakukan di tempat terbuka dan dihadapan orang ramai. Ini amat menyedihkan. Kitalah ibu yang mengandungkannya selama sembilan bulan dan kitalah bapa yang menyambut kelahiranya tetapi kita juga orang yang gagal menilai mereka seadanya, seolah-olah lupa bahawa anak-anak itu amanah yang perlu kita jaga kerana itu adalah bekalan yang akan ditanya dihadapan tuhan kelak. Sekaligus, sifat ibu bapa ini akan membawa kepada sikap yang keempat iaitu tidak dapat menerima kekurangan pada diri anak-anak. Pengakhiran sikap ini akan berlaku pengabaian dan tidak mahu mengambil peranan dalam kehidupan mereka. Ini samalah seperti mempersoalkan apa yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t. kepada diri kita. Gagal kita menerima mereka petanda gagal kita mengambil ia sebagai sebahagian dari ujian tuhan kepada manusia. Terimalah anak-anak kita seadanya. Selagi ada upaya sediakan yang terbaik untuk mereka. Itulah amanah kita.

Tidak dinafikan, apabila anak-anak sukar dikawal atau tidak seperti yang diharapkan, maka ibu bapa akan mula bersikap mengawal setiap keputusan yang dibuat oleh mereka. Segalanya ditentukan dan ditetapkan kerana takut untuk mereka memalukan diri kita sebagai ibu bapa. Sekolahnya dipaksakan dan apa sahaja yang mereka ingin lakukan tidak diberikan perhatian melainkan yang sesuai dengan yang kita mahukan walaupun tidak diminati oleh anak-anak. Inilah adalah kesan sikap pertama hingga keempat. Ini amat bahaya kerana kita cuba mencantas keupayaan sebenar anak-anak kita. Kita boleh membenam diri mereka yang sebenar hanya kerana kita mahu mereka menjadi seperti yang kita mahukan sedangkan masa hadapan mereka akan dipandu oleh diri mereka sendiri dan kita pasti akan meninggalkan mereka dan dunia ini. Maka, kita harus berhati-hati. Isu ini kerap kita perhatikan sehingga ada ibu bapa yang memilih  untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah berasrama hanya kerana anak-anak mereka bermasalah pada pandangan mereka. Percayalah tindakan ini tidak menyelesaikan masalah atau setidak-tidaknya sebilangan besar dari tindakan ini hanya akan menimbulkan masalah yang lebih besar dan hanya sebilangan kecil yang berjaya.

Bersambung.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang