Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

REMAJA DAN KEMATANGAN

Dambaan kita hari ini adalah untuk melihat generasi muda khususnya yang dinamakan remaja ini untuk lebih bersikap seperti orang dewasa. Pada dasarnya, mereka akan punya kelemahan dan kesilapan, namun sikap ini akan mampu menyerlahkan nilai-nilai positif khususnya tatkala mereka berada di dalam masyarakat. Benar, perlu kita terima kenyataan bahawa tidak semua orang dewasa memiliki kematangan ini adalah kerana kematangan bukan disebabkan oleh faktor umur seseorang. Kematangan adalah diakibatkan dari perkembangan emosi yang didorong oleh corak pendidikan persekitaran yang luas dan amat terbuka. Hari ini, amat jarang kita dapat melihat remaja meluaskan perhubungan mereka dengan orang yang lebih dewasa disebabkan oleh keseronokan mereka kepada dunia mereka hari ini khususnya gajet.

Pelbagai perkara yang merujuk kepada generasi Z dan milenial ini menampakkan beberapa kelemahan yang ketara dari sudut perkembangan sikap kedewasaan mereka. Bukan tugas kita untuk melemparkan kesalahan sebaliknya bukakan mata untuk membuat persiapan yang sebaik mungkin. Kematangan amat terkait dengan kestabilan emosi maka ia secara langsung akan terkesan dari aktiviti berlebihan menggunakan gajet sehingga menjadikan mereka insan-insan yang anti sosial atau ektremis berpuak. Jika dua perkara ini berlaku, jelas sekali mereka akan gagal kerana meletakkan ego mereka sebagai tindak balas kepada apa sahaja bentuk teguran yang diberikan oleh orang lain. Perasaan sentiasa betul dan tidak boleh dibetulkan ini adalah penyakit yang amat berbahaya. Pemikiran yang membelenggu diri sehingga merasakan orang lain tidak memahaminya merupakan corak fikir yang akan memandunya ke arah merosakkan diri sendiri.

Kematangan juga merujuk kepada diri yang memahami soal peribadi serta dapat membezakannya. Mereka mengetahui batasan dalam mengetengahkan diri mereka kepada khalayak khususnya dalam era digital yang sememangnya menagih keadaan sebegitu. Istilah 'privacy' adalah tidak asing bagi mereka dan ianya bukan hanya merujuk kepada hal-hal keburukan diri, bahkan sebahagian kebaikan ataupun kegemaran yang dirasakan tidak perlu untuk diketahui umum. Kesan dari tindakan keanak-anakan dapat kita lihat remaja dan dewasa tidak terkecuali dalam merakamkan adegan-adegan yang tidak perlu untuk dipertontonkan. Pada mereka itu sebagai hiburan dan pertimbangan hiburan mereka itu adalah apabila mendapat 'like' atau 'share' yang banyak. Islam tidak pernah melarang hiburan, tetapi ada beberapa perkara asas yang perlu dimuhasabah bersama.

  • Tidak meninggalkan ibadah asas seperti solat, puasa dan sebagainya.
  • Tidak meninggalkan pekerjaan utama seperti mencari rezeki, belajar dan seumpamanya.
  • Tidak melibatkan perkara-perkara haram seperti perjudian dan pertaruhan.
  • Tidak wujud penipuan.
  • Menutup aurat.
  • Tidak membahayakan tubuh badan, nyawa dan minda.
  • Tidak membuang masa disebabkan sukan yang terlalu lama.
  • Tidak membazirkan wang untuk sukan dan peralatan yang terlalu mahal.

Antara ciri utama sikap kedewaasaan ini adalah apabila mereka berhenti dan cuba keluar dari alam impian dan bekerja untuk mencapai impian tersebut. Maka, mereka bukan lagi menunggu dan mengharap tetapi mereka sudah mula bekerja dan berusaha untuk mendapatkan apa yang diharapkan. Mereka melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Sikap ini wujud juga hasil dari perubahan sikap keanak-anakan kepada kematangan yang berusaha mengotakan apa yang dikatakan. Mereka mula bertanggungjawab kepada apa sahaja yang terkait rapat dengan diri mereka termasuk berani mengambil tanggungjawab atas kesalahan. Kematangan akan menjadikan seorang remaja itu bersedia untuk mendengar dan mereka tahu bagaimana untuk memberikan reaksi terhadap pujian dan kritikan terhadap diri mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang