Ramai yang mula berasa tertekan dengan keadaan pandemik yang melanda dunia hari ini. Khususnya buat anak-anak kita yang lebih dari separuh tempoh persekolahan mereka membekam di rumah dan diminta untuk belajar menggunakan aplikasi atas talian. Ramai yang bergembira dengan keadaan ini tetapi usah kita tersilap. Gembira mereka bukan kerana dapat meneruskan persekolahan, sebaliknya, tiada lagi disiplin dan peraturan persekolahan yang perlu mereka depani secara harian. Mereka hanya perlu di'lihat' hadir pada kelas maya yang dijalankan atau pun menyiapkan kerja latihan yang diberikan pada bila-bila masa yang mereka mahu lakukan. Tidak kurang yang bersama dalam kelas-kelas maya, yang dihadap lain tetapi yang didengar lain. Beginilah situasi pendidikan dalam keadaan pandemik ini. Norma baharu yang kita terpaksa terima.
Ketika ini, dapatlah para ibu bapa dan penjaga rasakan bagaimana peritnya jiwa para guru dan barisan pendidik yang berhadapan dengan pelbagai karenah anak-anak di sekolah. Ketika di sekolah, bukan hanya seorang, bahkan bilangannya boleh mencecah sehingga 30 ke 35 orang dalam satu masa. Mengajar, mendidik dan membimbing bukan kerja senang tetapi amat mulia. Ibu bapa kini dipaksa untuk bersama anak-anak dan melihat sendiri perkembangan mereka selama hampir setahun. Persoalan yang timbul adalah, bagaimana sistem pendidikan yang kita bangunkan sendiri di rumah? Adakah sama seperti di sekolah dengan menetapkan jadual pembelajaran akademik dan dengan tempoh masa yang tertentu? Mari kita muhasabahkan diri kita, dalam tempoh yang panjang ini dengan tanpa hala tuju peperiksaan kepada anak-anak kita, adakah berbaloi tempoh belajar begitu?
Benar! Akhirnya kita mula memahami yang dijadualkan selama hari ini adalah untuk peperiksaan bukan untuk belajar. Kini, kita sendiri tercari-cari, kenapa pula hendak kita suruh anak kita belajar sedangkan peperiksaan pun tidak pasti untuk mereka. Maka, dengan sendirinya mereka menyatakan, "tak payahlah belajar sebab takde exam". Secara tidak sedar, kita sedang mendoktrinasikan anak-anak bahawa belajar mereka untuk peperiksaan yang akan mereka hadapi. Maka belajar akan ada waktu berhenti iaitu apabila habis peperiksaan itu nanti. Sebenarnya, sistem ini telah meranapkan keperluan utama dalam kehidupan mereka iaitu belajar. Belajar bukan lagi suatu peluang sebaliknya dianggap bebanan yang mahu mereka elakkan.
Sudah tiba masanya kita mengubah premis pembelajaran dalam pemikiran anak-anak serta diri kita sendiri. Belajar adalah proses bukan hasil. Maka pembelajaran tidak seharusnya dinilai kecemerlangannya semata-mata pada berapa markah yang diperolehi. Jumlah markah hanya untuk menentukan kedudukan dan belajar bukan untuk menentukan kedudukan. Tempat pertama atau kedua tidak akan mengubah keadaan apa sekalipun. Sebaliknya, jika mereka tercorot sekalipun dan banyak kertas ujian mereka gagal, tetapi berjaya memahami proses yang dilaluinya sepanjang tempoh pembelajaran itu, menangkap maklumat-maklumat yang sesuai dengan diri pada saat itu walaupun ia tidak berkait langsung dengan akademik itu tadi, maka orang itu juga punya peluang untuk berjaya bahkan mungkin lebih berjaya dari mereka yang mendapat tempat pertama dan kedua.
Belajarlah kerana ia tuntutan dalam kehidupan kita. Belajarlah kerana kita tidak tahu dan kita ingin tahu. Maka pasti belajar itu akan mencerahkan dan akan membuka jalan kepada kebenaran. Sebab itu walau apa halangan dalam hidup ini sekalipun, ia tidak akan mampu menyekat kemahuan belajar anak-anak kita bahkan ia sepatutnya memberi ruang lebih luas kepada anak-anak kita melakukan penerokaan dalam pembelajaran mereka dan untuk penambahan serta percambahan ilmu mereka. Mula perbaiki sebab belajar kita dan kembalikan ia pada lorong yang sepatutnya. Peperiksaan hanya satu ujian yang mesti dilalui tetapi ia bukan penentu kejayaan dalam kehidupan kita selepasnya. Orang yang berjaya adalah orang yang tidak akan berhenti belajar.
Comments