Fasilitator berkait rapat dengan kerja perubahan. Sama ada perubahan itu diminta atau dihajatkan atau kita sendiri yang ingin mewujudkan perubahan itu kepada sesuatu kelompok atau kumpulan manusia. Sebagai contoh seorang fasilitator yang hadir ke sekolah untuk membantu melakukan perubahan murid seperti yang diminta oleh pihak sekolah dan ada kemungkinan juga permintaan perubahan itu datang dari individu tertentu itu sendiri kepada fasilitator. Kerja perubahan ini perlukan kemahiran dan memahami beberapa bentuk usaha yang boleh dilakukan untuk kita mampu meletakkan komitmen terhadapnya. Melakukan sesuatu dalam keadaan kita tidak tahu sebenarnya akan cepat memenatkan dan mudah berputus asa. Akhirnya kita memilih untuk tidak melakukannya atau tidak memikirkannya. Sudah pasti kesannya bukan untuk kita dalam jangka masa pendek hari ini. Tetapi itu bukan jaminan mengatakan ia tidak meninggalkan kesan kepada saya esok, lusa, seminggu, dua minggu atau bertahun-tahun akan datang.
Beberapa teori umum yang mungkin kita dapat senaraikan di sini. Fokus utama kita adalah kerja perubahan pada diri sendiri. Komitmen paling tinggi pada manusia akahir zaman adalah untuk berperang dengan nafsu yang ada di dalam diri. Oleh sebab yang demikian, memahami pelbagai teori bukan satu jaminan kejayaan perubahan tetapi adalah langkah awal sebelum kita berjaya dan harus kita fahami bersama, perubahan adalah proses ia tidak boleh dimuktamadkan. Pertama yang wajib kita fahami adalah berkenaan dengan keberkesanan diri atau self-efficacy. Apa sahaja yang menjadi kesan kepada seseorang berdasarkan kemampuan dirinya menghadapi atau melakukan sesuatu tugas yang mencabar. Ia didasari oleh pengalaman kejayaan diri pada perkara yang sama sebelumnya, situasi fisiolaginya juga faktor pujukan dari persekitarannya. Keberkesanan diri merupakan ramalan berapa banyak usaha yang diambil individu tersebut untuk istiqamah kepada perubahannya. Harus diketahui, keberkesanan diri merupakan elemen penting dalam banyak teori-teori yang dibincangkan.
Pada tahun 1985, beliau meneruskan kajian terhadap teori tindakan beralasan, sehingga merumuskan teori tingkah laku terancang (theory of planned behaviour). Teori ini memperkukuhkan fungsi niat dalam memberikan kesan kepada perbuatan seseorang dengan tujuan untuk memadamkan situasi apabila individu itu gagal mengendalikan semua faktor yang mempengaruhi kesan sesuatu perbuatan. Kesannya, teori ini menjelaskan kesan perbuatan itu adalah sama dengan keupayaan individu itu mengawal perbuatan dan kekuatan niat perbuatan tersebut. Beliau menulis, "Hipotesis lebih lanjut bahawa keberkesanan diri adalah penting dalam menentukan kekuatan niat individu untuk melakukan tingkah laku."
Teori tindakan beralasan (theory of reason action) diperkenalkan pada tahun 2010 oleh Fishbein dan Ajzen beranggapan, manusia itu akan berfikir tentang kesan perbuatan sebelum melakukannya. Ini menyebabkan, apa sahaja yang menjadi niat perbuatannya itu menjadi penentu kepada perbuatan dan perubahanan perbuatannya. Menurut Icek Ajzen, seorang psikologis kelahiran Poland, "Niat berkembang dari persepsi seseorang individu terhadap tingkah laku sebagai positif atau negatif bersama dengan tanggapan individu mengenai cara masyarakat mereka melihat tingkah laku yang sama." Oleh yang demikian, sikap diri dan tekanan persekitaran membentuk niat yang menjadi keutamaan memberikan prestasi tingkah laku dan akibatnya perubahan tingkah laku.
Perbincangan terakhir kita menjurus kepada model transtheoretical atau perubahan tingkah laku, juga dikenali sebagai tahap perubahan model. Model ini menjelaskan terdapat lima peringkat menuju perubahan tingkah laku. Lima peringkat yang diperlukan untuk seseorang itu berubah sepenuhnya. Ia melibatkan peringkat pra-kontemplasi, peringkat perenungan atau mhasabah, peringkat persiapan, peringkat tindakan, dan peringkat pemeliharaan. Sebelum lima peringkat ini ia diawali dengan peringkat pra-pertimbangan. Pada peringkat ini seseorang secara sedar atau tidak gejala masalah tetapi tidak pernah terfikir untuk mengubahnya. Kemudian dari peringkat pra-kontemplasi hingga perenungan, mereka akan mula berfikir melakukan perubahan tertentu. Semasa peringkat persiapan, mereka akan mula merancang untuk perubahan yang ingin dibuat, dan semasa diperingkat tindakan, mereka mula menampakkan perubahan secara perlahan dan konsisten. Akhirnya mereka akan melangkah ke peringkat pemeliharaan setelah mereka menunjukkan tingkah laku baru secara konsisten selama lebih dari enam bulan. Perkara yang menjadi kerisauan dalam teori ini adalah mudahnya mereka masuk ke peringkat pemeliharaan dan kemudian kembali ke tahap yang lebih awal. Antara sebabnya adalah kerana faktor luaran seperti cuaca atau perubahan musim, juga permasalahan peribadi yang timbul dalam kehidupan mereka.
Comments