Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KOMITMEN DAN KERJA PERUBAHAN

Fasilitator berkait rapat dengan kerja perubahan. Sama ada perubahan itu diminta atau dihajatkan atau kita sendiri yang ingin mewujudkan perubahan itu kepada sesuatu kelompok atau kumpulan manusia. Sebagai contoh seorang fasilitator yang hadir ke sekolah untuk membantu melakukan perubahan murid seperti yang diminta oleh pihak sekolah dan ada kemungkinan juga permintaan perubahan itu datang dari individu tertentu itu sendiri kepada fasilitator. Kerja perubahan ini perlukan kemahiran dan memahami beberapa bentuk usaha yang boleh dilakukan untuk kita mampu meletakkan komitmen terhadapnya. Melakukan sesuatu dalam keadaan kita tidak tahu sebenarnya akan cepat memenatkan dan mudah berputus asa. Akhirnya kita memilih untuk tidak melakukannya atau tidak memikirkannya. Sudah pasti kesannya bukan untuk kita dalam jangka masa pendek hari ini. Tetapi itu bukan jaminan mengatakan ia tidak meninggalkan kesan kepada saya esok, lusa, seminggu, dua minggu atau bertahun-tahun akan datang.

Beberapa teori umum yang mungkin kita dapat senaraikan di sini. Fokus utama kita adalah kerja perubahan pada diri sendiri. Komitmen paling tinggi pada manusia akahir zaman adalah untuk berperang dengan nafsu yang ada di dalam diri. Oleh sebab yang demikian, memahami pelbagai teori bukan satu jaminan kejayaan perubahan tetapi adalah langkah awal sebelum kita berjaya dan harus kita fahami bersama, perubahan adalah proses ia tidak boleh dimuktamadkan. Pertama yang wajib kita fahami  adalah berkenaan  dengan keberkesanan diri atau self-efficacy. Apa sahaja yang menjadi kesan kepada seseorang berdasarkan kemampuan dirinya menghadapi atau melakukan sesuatu tugas yang mencabar. Ia didasari oleh pengalaman kejayaan diri pada perkara yang sama sebelumnya, situasi fisiolaginya juga faktor pujukan dari persekitarannya. Keberkesanan diri merupakan ramalan berapa banyak usaha yang diambil individu tersebut untuk istiqamah kepada perubahannya. Harus diketahui, keberkesanan diri merupakan elemen penting dalam banyak teori-teori yang dibincangkan.

Pada tahun 1985, beliau meneruskan kajian terhadap teori tindakan beralasan, sehingga merumuskan teori tingkah laku terancang (theory of planned behaviour). Teori ini memperkukuhkan fungsi niat dalam memberikan kesan kepada perbuatan seseorang dengan tujuan untuk memadamkan situasi apabila individu itu gagal mengendalikan semua faktor yang mempengaruhi kesan sesuatu perbuatan. Kesannya, teori ini menjelaskan kesan perbuatan itu adalah sama dengan keupayaan individu itu mengawal perbuatan dan kekuatan niat perbuatan tersebut. Beliau menulis, "Hipotesis lebih lanjut bahawa keberkesanan diri adalah penting dalam menentukan kekuatan niat individu untuk melakukan tingkah laku."

Teori tindakan beralasan (theory of reason action) diperkenalkan pada tahun 2010 oleh Fishbein dan Ajzen beranggapan, manusia itu akan berfikir tentang kesan perbuatan sebelum melakukannya. Ini menyebabkan, apa sahaja yang menjadi niat perbuatannya itu menjadi penentu kepada perbuatan dan perubahanan perbuatannya. Menurut Icek Ajzen, seorang psikologis kelahiran Poland, "Niat berkembang dari persepsi seseorang individu terhadap tingkah laku sebagai positif atau negatif bersama dengan tanggapan individu mengenai cara masyarakat mereka melihat tingkah laku yang sama." Oleh yang demikian, sikap diri dan tekanan persekitaran membentuk niat yang menjadi keutamaan memberikan prestasi tingkah laku dan akibatnya perubahan tingkah laku.

Perbincangan terakhir kita menjurus kepada model transtheoretical atau perubahan tingkah laku, juga dikenali sebagai tahap perubahan model. Model ini menjelaskan terdapat lima peringkat menuju perubahan tingkah laku. Lima peringkat yang diperlukan untuk seseorang itu berubah sepenuhnya. Ia melibatkan peringkat pra-kontemplasi, peringkat perenungan atau mhasabah, peringkat persiapan, peringkat tindakan, dan peringkat pemeliharaan. Sebelum lima peringkat ini ia diawali dengan peringkat pra-pertimbangan. Pada peringkat ini seseorang secara sedar atau tidak gejala masalah tetapi tidak pernah terfikir untuk mengubahnya. Kemudian dari peringkat pra-kontemplasi hingga perenungan, mereka akan mula berfikir melakukan perubahan tertentu. Semasa peringkat persiapan, mereka akan mula merancang untuk perubahan yang ingin dibuat, dan semasa diperingkat tindakan, mereka mula menampakkan perubahan secara perlahan dan konsisten. Akhirnya mereka akan melangkah ke peringkat pemeliharaan setelah mereka menunjukkan tingkah laku baru secara konsisten selama lebih dari enam bulan. Perkara yang menjadi kerisauan dalam teori ini adalah mudahnya mereka masuk ke peringkat pemeliharaan dan kemudian kembali ke tahap yang lebih awal. Antara sebabnya adalah kerana faktor luaran seperti cuaca atau perubahan musim, juga permasalahan peribadi yang timbul dalam kehidupan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang