Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERTANGGUH MENJEJASKAN NILAI DIRI REMAJA

Kerunsingan yang dihadapi oleh banyak majikan hari ini dalam menghadapi karenah kakitangan baru adalah kegagalan mereka untuk menjadi individu yang berkesan sebagai insan yang diberikan amanah kerja. Mereka ini kerap kali dirujuk sebagai pendatang baru dalam dunia pekerjaan, 'freshie', budak baru 'grad' dan yang seangkatan dengannya. Menurut pemerhatian para majikan adalah disebabkan sikap sambil lewa, pemikiran makan gaji serta rendah kemahuan diri untuk belajar dan mencuba sesuatu yang baru. Tidak kurang juga yang mengkelaskan mereka sebagai paku, sekali ketuk sekali masuk, tidak pandai merancang kerja, belajar hanya untuk sijil serta kurang kemahiran yang pelbagai yang boleh ditunjukkan kepada majikan mereka.

Faktor-faktor di atas bukanlah semata-mata kerja mencari salah generasi muda  ini, tetapi adalah sebagai satu kajian kepada sikap mereka dalam mendepani cabaran masa yang semakin memerlukan kerja keras seperti yang pernah diungkapkan oleh Denzel Washington, "Hard work, works!" Punca dasar yang membina pelbagai sikap di atas adalah disebabkan kegagalan generasi sebelum mereka untuk membimbing dan mendidik mereka untuk menjadi insan yang berkesan. Kehidupan mereka tiada nilai kesegeraan, tiada nilai keutamaan, tiada nilai penghargaan serta tiada nilai kebertanggungjawaban. Natijahnya, mereka menjadi insan yang tidak berkesan dan paling ketara adalah mewujudkan nilai bertangguh dalam apa jua perbuatan mereka.

Berkesan bermaksud menghasilkan apa yang diputuskan, ditentukan dan diharapkan. Apabila berlaku sesuatu penangguhan sekaligus akan menjejaskan keputusan, ketentuan serta merosakkan harapan sesiapa sahaja. Keupayaan bertindak dengan berkesan harus dibina sejak anak-anak kita berada pada usia remaja mereka. Bimbingan yang berterusan, teguran dan penambahbaikan ibu bapa akan menjadi faktor utama mereka memahami situasi serta kepentingan tindakan itu. Oleh sebab yang demikian, remaja perlu sentiasa dipupuk dengan nilai-nilai kesegeraan umpamanya disiplin datang tepat masa ke sekolah, bangun pada waktu yang ditetapkan, menyiapkan kerja sekolah pada waktu yang diminta dan apa sahaja tugasan yang seangkatan dengannya. Bahkan, bukan sekadar tugasan sekolah, termasuk juga tugasan dan perintah yang diberikan oleh ibu bapa.

Remaja juga harus tahu memberikan penilaian keutamaan dalam tindakan mereka. Mana dahulu dan mana yang kemudian. Mana yang segera dan mana yang penting. Sebab itu kita pasti pernah diingatkan tentang selesaikan soalan yang mudah dulu tinggalkan yang susah. Ia adalah sebahagian dari bagaimana kita dilatih untuk menilai keutamaan-keutamaan di dalam dewan peperiksaan. Sama juga keadaannya dengan antara menonton televisyen dengan menyiapkan kerja sekolah, dengan solat lima waktu dan yang seangkatan dengannya. Melalui nilai-nilai ini dapat kita terapkan kepada remaja mengenai nilai menghargai masa, peluang dan kemudahan seterusnya nilai rasa tanggungjawab pada setiap yang dilakukan. Pendidikan yang sentiasa terbaik dalam kehidupan adalah 'reward and punishment'. Apabila mereka berjaya menyelesaikan tanggungjawab mereka, maka mereka diberikan 'reward' dan andai gagal maka 'punishment' untuk mendidik perlu ada.

Kegagalan kita membina sikap ini akan melebarkan budaya kehidupan bertangguh anak-anak remaja kita. Maka ini akan menjejaskan nilai diri mereka khususnya apabila umur mereka meningkat dan akan masuk ke alam pekerjaan. Tidaklah kita meletakkan segala kesalahan itu kepada ibu bapa tetapi, ibu bapalah pasangan insan yang punya keupayaan untuk memperbaiki keadaan dan sikap mereka dengan penilaian yang betul dan adil.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang