Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

SINGKATKAN MASA BELAJAR ANAK-ANAK

Ketika saya mula membina modul SSG atau S.M.A.R.T Study Group ini, terlintas dalam pemikiran saya tentang apa sebenarnya dasar kepada pembelajaran anak-anak di sekolah dan di rumah-rumah mereka? Pemikiran itu melintas dalam pemikiran saya khususnya ketika meminta anak-anak saya di rumah untuk melakukan ulang kaji terhadap pelajaran mereka dengan masa dan jadual yang ketat dengan mengharapkan mereka dapat mendisiplinkan diri terhadap pembelajaran. Ulang kaji subjek-subjek yang dipelajari di sekolah sekerap yang mungkin dan mesti dengan masa yang cukup iaitu sekurang-kurang 1 hingga 2 jam sehari. Namun, apa yang saya perhatikan, ketika melihat anak-anak sendiri belajar di rumah, mereka nampak tertekan dan kerap menjadi borak-borak itu sebagai pengganti kebosanan. Mereka adik-baradik, apabila tanpa pengawasan saya, mereka mula berbincang dan berborak dan selalu juga bergurau ketawa, tampak bahagia.

Pada saat saya memerhatikan ini, timbul persoalan mengapa saya ingin mereka belajar 2 jam pelajaran mereka dan apa yang saya mahu mereka dapat darinya apabila perbuatan yang mereka lakukan itu hanya semata-mata kerana di suruh untuk melakukannya? Selain dari mereka dapat menjawab soalan dalam peperiksaan, apa lagi yang saya patut harapkan dan adakah pelajaran hanya untuk menjawab soalan peperiksaan? Renungan ini lebih menekan saya apabila masuk musim PKP ini. Banyak masa mereka di rumah dan segala pelajaran dan tajuk dalam buku pelajaran mereka habis diulang kaji sehingga mereka rasa sangat bosan ditambah dengan subjek yang belum pun dipelajari. Pada tahap ini, saya mula menilai SSG atau kini saya menukarkan namanya kepada Belajar Berkumpulan sebagai satu metodologi untuk anak-anak dapat memanfaatkan masa 2 jam mereka bersama, belajar, berborak, bergurau dan bertukar-tukar pandangan.

Menjadikan masa belajar anak-anak singkat bukanlah bermakna kurang tempoh masa pembelajaran, tetapi lebih kepada menjadikan pembelajaran itu sesuatu yang menyeronokkan sehingga mereka terlupa kepada masa yang mereka habiskan itu. Keadaan yang sama berlaku apabila anak-anak kita bermain dengan gajet mereka. Mereka mampu bertahan sehingga lebih 8 jam sehari hanya untuk menghabis beberapa fasa dalam permainan gajet mereka itu. Lupa mereka kepada jarum jam yang berdetik adalah kerana layanan keseronokan dalam minda mereka sehingga melalaikan mereka. Maka, SSG berusaha menggunakan pendekatan belajar berkumpulan untuk mewujudkan suasana yang menyeronokkan dalam pembelajaran sehingga mereka lupa akan masa yang berjalan. Secara amalinya, anak-anak yang terlibat dalam SSG akan membuat persiapan untuk menghadapi rakan-rakan mereka dan memberikan penerangan untuk memahamkan mereka pada tajuk dan subjek yang menjadi pilihan mereka.

Proses persiapan itu adalah proses penyerapan maklumat anak-anak kerana mereka mempunyai fokus yang tinggi untuk memahamkan orang lain, maka secara logiknya mereka perlu lebih faham. Apabila mereka masuk ke dalam kumpulan dan membuat pembentangan, maka mereka akan merasai pengalaman, 'persiapan untuk bercakap sebentar lebih panjang berbanding bercakap panjang'. Akhirnya, masa 2 jam di dalam kumpulan SSG dimanfaatkan dengan 4 atau 5 pembentangan bergantung kepada bilangan ahli kumpulan. Pilihan perkataan mereka akan lebih bijak serta mereka lebih fokus kepada apa yang perlu disampaikan berbanding hanya menyampaikan. 2 jam membuat SSG bersamaan dengan mengulang kaji 4 atau 5 subjek siap dengan nota yang disediakan oleh rakan-rakan mereka sendiri yang akan membentang. Maka, berbalik semula kepada situasi anak-anak saya yang belajar tadi, barulah saya sedari, pembelajaran perlu ada proses penyerapan maklumat sehingga mereka faham dan dapat diluahkannya semula dengan baik.

Antara ciri-ciri penyerapan maklumat yang berkesan itu adalah mereka akan membuat lantunan maklumat dengan memberikan pandangan, maklum balas bahkan persoalan. Ini pembuktian bagaimana pembacaan mereka menggerakkan minda mereka untuk bekerja. Kecerdasan minda ini tidak berlaku dalam keadaan anak-anak yang minatnya rendah terhadap apa yang diarahkan mereka lakukannya. Sebab itu kita lihat, anak-anak kita mudah terganggu fokus mereka di dalam kelas dan apatah lagi apabila mereka membuat ulang kaji secara bersendirian di rumah. Kesimpulannya, memendekkan masa belajar bukanlah mengurangkan bilangan masa belajar itu, tetapi fokus kepada bagaimana menghasilkan waktu belajar mereka dengan minat dan kesungguhan untuk melakukannya. Keupayaan berfikir itu akan tercetus atas usaha mereka mempersiapkan diri untuk membuat pembentangan dan itu sekaligus akan menjadikan mereka lebih berfikiran tajam, luas dan berkeyakinan.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang