Ketika saya mula membina modul SSG atau S.M.A.R.T Study Group ini, terlintas dalam pemikiran saya tentang apa sebenarnya dasar kepada pembelajaran anak-anak di sekolah dan di rumah-rumah mereka? Pemikiran itu melintas dalam pemikiran saya khususnya ketika meminta anak-anak saya di rumah untuk melakukan ulang kaji terhadap pelajaran mereka dengan masa dan jadual yang ketat dengan mengharapkan mereka dapat mendisiplinkan diri terhadap pembelajaran. Ulang kaji subjek-subjek yang dipelajari di sekolah sekerap yang mungkin dan mesti dengan masa yang cukup iaitu sekurang-kurang 1 hingga 2 jam sehari. Namun, apa yang saya perhatikan, ketika melihat anak-anak sendiri belajar di rumah, mereka nampak tertekan dan kerap menjadi borak-borak itu sebagai pengganti kebosanan. Mereka adik-baradik, apabila tanpa pengawasan saya, mereka mula berbincang dan berborak dan selalu juga bergurau ketawa, tampak bahagia.
Pada saat saya memerhatikan ini, timbul persoalan mengapa saya ingin mereka belajar 2 jam pelajaran mereka dan apa yang saya mahu mereka dapat darinya apabila perbuatan yang mereka lakukan itu hanya semata-mata kerana di suruh untuk melakukannya? Selain dari mereka dapat menjawab soalan dalam peperiksaan, apa lagi yang saya patut harapkan dan adakah pelajaran hanya untuk menjawab soalan peperiksaan? Renungan ini lebih menekan saya apabila masuk musim PKP ini. Banyak masa mereka di rumah dan segala pelajaran dan tajuk dalam buku pelajaran mereka habis diulang kaji sehingga mereka rasa sangat bosan ditambah dengan subjek yang belum pun dipelajari. Pada tahap ini, saya mula menilai SSG atau kini saya menukarkan namanya kepada Belajar Berkumpulan sebagai satu metodologi untuk anak-anak dapat memanfaatkan masa 2 jam mereka bersama, belajar, berborak, bergurau dan bertukar-tukar pandangan.
Menjadikan masa belajar anak-anak singkat bukanlah bermakna kurang tempoh masa pembelajaran, tetapi lebih kepada menjadikan pembelajaran itu sesuatu yang menyeronokkan sehingga mereka terlupa kepada masa yang mereka habiskan itu. Keadaan yang sama berlaku apabila anak-anak kita bermain dengan gajet mereka. Mereka mampu bertahan sehingga lebih 8 jam sehari hanya untuk menghabis beberapa fasa dalam permainan gajet mereka itu. Lupa mereka kepada jarum jam yang berdetik adalah kerana layanan keseronokan dalam minda mereka sehingga melalaikan mereka. Maka, SSG berusaha menggunakan pendekatan belajar berkumpulan untuk mewujudkan suasana yang menyeronokkan dalam pembelajaran sehingga mereka lupa akan masa yang berjalan. Secara amalinya, anak-anak yang terlibat dalam SSG akan membuat persiapan untuk menghadapi rakan-rakan mereka dan memberikan penerangan untuk memahamkan mereka pada tajuk dan subjek yang menjadi pilihan mereka.
Proses persiapan itu adalah proses penyerapan maklumat anak-anak kerana mereka mempunyai fokus yang tinggi untuk memahamkan orang lain, maka secara logiknya mereka perlu lebih faham. Apabila mereka masuk ke dalam kumpulan dan membuat pembentangan, maka mereka akan merasai pengalaman, 'persiapan untuk bercakap sebentar lebih panjang berbanding bercakap panjang'. Akhirnya, masa 2 jam di dalam kumpulan SSG dimanfaatkan dengan 4 atau 5 pembentangan bergantung kepada bilangan ahli kumpulan. Pilihan perkataan mereka akan lebih bijak serta mereka lebih fokus kepada apa yang perlu disampaikan berbanding hanya menyampaikan. 2 jam membuat SSG bersamaan dengan mengulang kaji 4 atau 5 subjek siap dengan nota yang disediakan oleh rakan-rakan mereka sendiri yang akan membentang. Maka, berbalik semula kepada situasi anak-anak saya yang belajar tadi, barulah saya sedari, pembelajaran perlu ada proses penyerapan maklumat sehingga mereka faham dan dapat diluahkannya semula dengan baik.
Antara ciri-ciri penyerapan maklumat yang berkesan itu adalah mereka akan membuat lantunan maklumat dengan memberikan pandangan, maklum balas bahkan persoalan. Ini pembuktian bagaimana pembacaan mereka menggerakkan minda mereka untuk bekerja. Kecerdasan minda ini tidak berlaku dalam keadaan anak-anak yang minatnya rendah terhadap apa yang diarahkan mereka lakukannya. Sebab itu kita lihat, anak-anak kita mudah terganggu fokus mereka di dalam kelas dan apatah lagi apabila mereka membuat ulang kaji secara bersendirian di rumah. Kesimpulannya, memendekkan masa belajar bukanlah mengurangkan bilangan masa belajar itu, tetapi fokus kepada bagaimana menghasilkan waktu belajar mereka dengan minat dan kesungguhan untuk melakukannya. Keupayaan berfikir itu akan tercetus atas usaha mereka mempersiapkan diri untuk membuat pembentangan dan itu sekaligus akan menjadikan mereka lebih berfikiran tajam, luas dan berkeyakinan.
Comments