Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BUKAN HIPOKRIT KE NI?

Seorang anak muda, mahasiswa, menyertai sebuah kursus yang dianjurkan di sebuah sekolah dan di sana dia menjadi fasilitator kepada anak-anak buah kumpulannya. Kursus berlangsung selama tiga hari dua malam. Anak muda ini menjalankan tanggungjawabnya dengan baik serta tidak putus-putus memberikan pesanan kepada anak buahnya tentang perkara dan baik yang harus dilakukan dan perkara buruk yang perlu ditinggalkan. Dia solat berjemaah awal dan disenangi oleh anak buahnya. Namun, setelah tamat kursus, apabila pulang, ada dikalangan teman sekampusnya berkata, "Tak payah poyo sangatlah pergi jadi fasi sana-sini. Hakikatnya kau sembahyang pun hujung waktu, hipokrit tau tak?" Tersentak anak muda ini apabila dia mendengar pesanan temannya itu lalu mula berfikir adakah dia mahu meneruskan aktiviti yang disukainya ini?

Agaknya, berapa ramai dikalangan yang membaca catatan ini mempunyai kegusaran dan pemikiran yang begini? Bahkan mungkin ada sebahagian dari mereka yang kita kenali sudahpun meninggalkan usaha-usaha baik ini kerana mereka berasa tidak layak untuk bercakap soal kebaikan kerana mereka belum melakukannya. Kita bersama ada keyakinan bahawa masih ada rakan dan teman kita di luar sana yang terus menerus bercakap seumpama itu, tapi mengapa mereka susah hati dengan apa yang kita lakukan? Kenapa mereka ingin mematikan sumbu-sumbu cahaya yang cuba untuk menerangi kegelapan orang lain ini dan betul ke kita yang melakukannya ini hipokrit?

Pertama sekiranya ada dikalangan teman-teman kita yang bertindak sedemikian, maka sebaiknya kita jahuilah mereka agar sumbu keimanan yang menyala itu tidak terpadam kerana hembusan kebencian dan dengki mereka terhadap kebaikan yang sedang kita lakukan. Perasaan hipokrit manusia itu sentiasa menjadi alat oleh iblis untuk menimbulkan rasa ragu-ragu pada perbuatan kita khususnya pada kelemahan kemanusiaan itu sendiri. Kebencian dan dengki inilah yang akhirnya menjadi sebahagian faktor tercampaknya Nabi Adam alaihissalam ke muka bumi Allah s.w.t.. Dihembuskan pada hati manusiaini antara kebaikan dan keburukan itu bagi memastikan kita membuat pilihan yang salah. Musuh kita itu tidak akan menuntun kita melakukan maksiat, tetapi dibisikkan kita agar kita yang melakukan maksiat. Sebab itulah bersama orang-orang yang beriman ini adanya pintu keampunan di sisi Allah s.w.t. yang maha luas tanpa sebarang sempadan. Maka, Nabi Adam alaihissalam pun beristighfar memohon keampunan dan diampunkan allah s.w.t. akan dosa-dosanya.

Dakwah adalah kewajiban setiap individu muslim. Ia bukan satu pilihan. Kita telah dicontohkan oleh Rasulullah sallallahu'alaihiwasallam bagaimana baginda menonjolkan dirinya sebagai qudwah hasanah ikutan kita manusia sehingga ke akhir zaman. Maka, selagi mana kita kasih dan ingin bersama dengan jalannya, maka tidak sepatutnya persoalan ini timbul. Bagi kita sebagai muslim yang mencontohi baginda, sudah tentulah kita sepatutnya sentiasa berusaha untuk melakukan perubahan yang lebih positif dalam kehidupan kita. Mustahil kita akan membiarkan segala nilai-nilai buruk itu bersarang dan berkembang dalam diri kerana sudah tentu kita sendiri menanam rasa benci terhadap setiap perkara buruk itu walaupun ada hakikatnya kita pernah atau mungkin sedang melakukannya. Perasaan sebegini harus ada dalam diri kita, iaitu membenci keburukan-keburukan yang ada dalam diri kita dan sentiasa datangkan niat untuk melakukan perubahan atau hijrah.

Hipokrit pada dasarnya bermaksud bila di hadapan orang sedang melihat, kita berpura-pura melakukan kebaikan itu tetapi pada masa yang sama, kita amat membenci kebaikan itu, dan ingin lari dari kebaikan itu. Sebaliknya apabila tiada yang melihat kita, kita lakukan kejahatan, dan kita amat sukakan kejahatan yang dilakukan itu. Nauzubillahiminzalik. Kesimpulannya, hipokrit ini terletak kepada tiga perkara utama iaitu;
  1. Berpura-pura dalam membuat kebaikan;
  2. Melakukan kebaikan itu dalam keadaan terpaksa dan di sebenarnya benci untuk melakukannya serta;
  3. Lebih menyukai kejahatan.
Maka, dapatlah kita fahami bersama bahawa, sekiranya, kita melakukan sesuatu perkara kebaikan dan timbul rasa suka melakukannya walaupun dalam keadaan kita masih melakukan dosa, itu belumlah dinilai sebagai hipokrit, sebaliknya kita harus mempunyai niat untuk berubah dan berterusan memohon ampun kepada Allah s.w.t.. Sifat hipokrit yang tidak dibendung akan menatijahkan tiga sikap berikut;
  1. Bermuka dua - maksudnya, berpura-pura baik di hadapan tetapi di belakang buat perkara sebaliknya;
  2. Tidak sedar diri sendiri - contohnya dia mengata kepada orang lain, tetapi diri sendiri tidak sedar apa yang berlaku serta;
  3. Pentingkan diri sendiri - seperti dia sanggup melakukan apa sahaja untuk memiliki apa yang diingini dan tidak menghiraukan orang lain. Ada juga yang sanggup buat sesuatu untuk menunjukkan identiti baiknya kepada orang lain.
Maka, sebagai anak muda, hipokrit ini harus dijauhi bukan hanya dalam soal penglibatan diri sebagai pendakwah bahkan dalam kehidupan seharian. Jika kita sendiri lari dari kerja dakwah hanya kerana kita takut menjadi hipokrit bukankah itu sebenarnya tanda-tanda hipokrit juga? Yakni menyukai kejahatan. Apatah lagi jika kita yang menjadi batu api pada kebaikan orang lain. Hipokrit bukan semudah dikatakan berpura-pura berbuat kebaikan sebaliknya jika kita melakukannya dengan rela hati dan bersungguh-sungguh itu bukanlah hipokrit sebagaimana yang diperkatakan. Apa yang penting, penilaian hipokrit pada pandangan manusia hanya pandangan yang lemah dan tidak seharusnya melemahkan kita. Apa yang paling utama kita perlu cari adalah bagaimana perhatian Allah s.w.t. terhadap setiap perilaku kita yang pastinya akan meninggalkan kesan jangka masa panjang buat kita di sana.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...