Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

AKHLAK BUKAN IKUT-IKUTAN KOSONG

Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan akhlak itu sebagai keadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian. Imam Ghazali radiAllahu anhu mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara dan aqal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk.

Akhlak mestilah didasarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah yang ditinggalkan para Nabi buat manusia. Adakah ia bermakna tidak boleh dimiliki oleh orang bukan Islam? Secara umumnya, akhlak adalah sikap keperibadian mengenai tata nilai, hukum-hukum dan prinsip-prinsip tertentu yang dihayati dan diamalkan bagi memenuhi agenda kehidupan seharian serta berusaha menjauhi sifat-sifat tercela dengan tujuan membersihkan jiwa cuma, bagi Muslim, ia berasaskan wahyu Ilahi bagi mencapai keredhaan Allah s.w.t tetapi bagi yang bukan Islam, definisi ini amat siginifikan untuk diterima secara universal yang mana, tidak ada agama yang melarang kebaikan apatah lagi membenarkan perkara-perkara yang tercela.

Kami meletakkan nilai akhlak sebagai teras adalah kerana seorang fasilitator itu pasti akan mempunyai lingkungan yang melihat dan menilai diri mereka dengan apa yang mereka perkatakan. Bahkan, dalam kelompok fasilitator itu sendiri, akhlak adalah penentu bagaimana kita sebagai manusia akan berhadapan dengan pelbagai situasi masyarakat di luar sana serta menjadi ikon untuk memberikan kesan dengan harapan membawa perubahan kepada masyarakat walaupun hanya kepada segolongan yang kecil. Contoh jelas yang telah diberikan oleh Baginda Rasulullah sallallahu'alaihiwasallam sepertimana yang kita ketahui perjalanan hidup Baginda yang dengan akhlaknya telah melembutkan ramai orang yang membencinya. Oleh sebab itulah harus disedari bahawa berakhlak itu bukan hanya ikut-ikutan, nilainya kosong atau tiada nilai asas yang dipegang. Akhlak adalah perilaku perbuatan dan tindakan manusia yang dilakukan dalam lingkungan dan suasana dengan sedar dan niat. Ikut-ikutan menjadikan perbuatan itu nilai kerana tidak mengetahui sebab apa ia dilakukan. Akhirnya perbuatan itu akan dilupakan dan hanya dijadikan rutinan yang semakin nipis keutamaannya.

Akhlak juga harus dilakukan dengan ikhtiar sendiri. Kita tidak boleh mengharapkan orang lain untuk memulakan kebaikan melainkan kitalah yang mengambil inisiatif untuk melakukannya. Adalah tidak benar jika sesuatu kebaikan yang kita sampaikan dengan lidah, lalu, orang lain yang melakukan apa yang kita perkatakan, kemudian, kita pula yang mengambil kredit atas perbuatan mereka itu sebagai berakhlak baik. Terkandung di dalam ikhtiar itu erti berusaha dan bersabar. Maka, perbuatan hanya mengambil kredit itulah yang tergolong dalam akhlak kosong. Akhlak juga adalah sesuatu perkara yang kita lakukannya dengan sengaja, tidak dalam keadaan lupa atau bersalah. Sebagaimana niat dalam solat kita dari sudut bahasanya, kerapkali kita ungkapkan 'Sahaja aku solat Zohor' atau yang sebenarnya lebih tepat lagi adalah 'Sengaja aku solat Zohor'. Istilah sengaja itu merujuk kepada keadaan diri yang sedar dan tahu akan perbuatan tersebut bahkan sentiasa memelihara diri dari melakukan perkara yang boleh membatalkan perbuatan tersebut atau kesalahan. Sekiranya berlaku pada seorang fasilitator itu perbuatan yang tidak sepatutnya, contohnya di dalam program atau kursus mereka mencarut, meninggalkan solat lalu, apa lagi yang boleh kita nilaikan kalau bukan akhlak mereka sekadar ikut-ikutan?

Bukanlah niatnya untuk melabel mereka yang menjadi fasilitator, tetapi pada kami ia adalah peringatan penting untuk kita semua berikan perhatian dalam memastikan apa sahaja program atau kursus itu menjadi ejen dalam membangun manusia itu sendiri. Kegagalan seorang fasilitator mengadaptasi apa yang diharapkan oleh pengendali adalah sebenarnya kegagalan pengendali itu sendiri dalam memaksimumkan potensi perubahan pada sasaran mereka. Pada awalnya, seorang fasilitator baru itu mungkin hanya ikut-ikutan, tetapi dia perlu disedarkan bahawa akhlak bukan sekadar ikutan tetapi perlu difahami makna disebaliknya. Usahlah menjadikan akhlak ini sesuatu yang dapat kita kompromikan hanya kerana kita hendak dilihat berjaya dalam melakukan sesuatu perkara. Bagi kami, tiada akhlak bermakna tiada ruang untuk mereka beraksi sebagai fasilitator sehinggalah ada usaha mengembalikan akhlak itu pada tempat di dalam diri mereka. Segala usaha itu pada kami dapat dinilai kepada beberapa prinsip umum seperti nilai ketundukan mereka kepada perintah Allah s.w.t (bagi yang Muslim) serta sentiasa menjadikan Baginda Rasul sebagai teladan yang baik termasuk berusaha berakhlak dengan akhlaknya Al-Quran. Niat mereka yang baik dan benar dalam melaksanakan tingkah laku yang baik itu. Tidak tergambar kepura-puraan walaupun pada hakikatnya kita tidak akan mampu melihat ke dalam hati mereka, tetapi, kita harus yakin, yang batil pasti akan terserlah. Nilaian yang juga pada kami penting adalah sentiasa berusaha mencari ilmu yang dapat memberikan manfaat untuknya dan untuk mereka yang ada bersama mereka.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Qalam ayat 4 yang bermaksud; “Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia”. Semoga semua insan yang bergelar fasilitator diluar sana memiliki akhlak yang mulia dan yang penting bukan hanya ikut-ikutan dan bukan hanya akhlak yang kosong.

Sumber rujukan;



Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...