Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

REMAJA DAN KEMAHIRAN MENGURUS DIRI

Bagaimana pengurusan diri ya? Mengapa remaja perlu memberi perhatian terhadap pengurusan diri mereka? Kehidupan adalah perkara yang perlu diuruskan kerana kehidupan berkait dengan masa dan dengan tidak menguruskannya akan berlakulah pembaziran. Apa yang lebih malang lagi, pembaziran kehidupan atau lebih tepatnya pembaziran masa itu adalah sesuatu yang tidak dapat kita lihat dengan mata kasar tetapi akan pasti dapat dirasai apabila sampai masa mendapat natijah kerugiannya sepertimana gagalnya dalam peperiksaan, maka akan datanglah sesal kenapa kita tidak belajar dahulu. Sesalan adalah natijah biasa bagi mereka yang tidak menguruskan kehidupan dengan berkesan. Semua remaja diberikan kemahiran yang cukup dalam proses perkembangan diri mereka sejak kecil lagi dalam hal pengurusan diri. Namun, harus kita fahami, soal pengurusan diri ini dapat kita kelas ke dalam dua kelompok iaitu pengurusan diri secara luaran dan dalaman.

Sejak di tadika, secara umumnya kanak-kanak diajar sekurang-kurangnya enam asas dalam pengurusan diri secara fizikal iaitu kemahiran memakai baju, pengurusan tandas, mandi, makan, penjagaan dan dandanan diri serta fungsi pergerakan fizikal. Kemahiran mereka ini secara langsungnya meningkat dari masa ke masa sebagaimana yang dilalui oleh remaja sendiri dari pelbagai sudut disebabkan proses pembelajaran dan perkembangan melalui pengalaman serta kecenderungan mereka. Pengurusan fizikal adalah asas utama kehidupan remaja. Kegagalan mereka untuk meletakkan keutamaan kepada asas-asas yang dibincangkan sedikit sebanyak akan memberikan kesan kepada usaha untuk menguruskan diri mereka secara dalaman. Pengurusan fizikal juga jelas dalam kitab-kitab Feqah agama Islam yang kebanyakkannya meletakkan keutamaan kepada tajuk Toharah atau kebersihan dan yang dimaksudkan adalah kebersihan secara fizikal.

Apabila seorang remaja gagal untuk menguruskan fizikal diri mereka dengan berkesan, itu juga memberikan satu gambaran bahawa mereka juga berada dalam keadaan di mana gagal menguruskan diri mereka secara dalaman. Pengurusan dalaman diri merangkumi tiga aspek iaitu mental, emosi dan rohani. Pengurusan mental dapat kita lihat dari sudut kesediaan remaja untuk mempelajari sesuatu yang baru tanpa meletakkan timbangan minat semata-mata. Mereka seharusnya melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran serta ilmu pengetahuan yang akan membantu diri mereka untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik dan cemerlang. Kesihatan mental akan menjadikan seorang remaja itu sentiasa mampu berfikir secara rasional, waras serta mengambil pertimbangan yang wajar pada waktu-waktu yang diperlukan. Ini menjadikan mereka lebih kreatif dan inovatif dalam mendepani pelbagai situasi khususnya apabila keadaan mendesak. Ilmu adalah makanan mental dan mereka seharusnya mengasihi ilmu seluasnya.

Pengurusan emosi pula adalah berkenaan dengan pengurusan perasaan mereka. Disinilah letaknya semangat berterusan, motivasi, cekal serta sabar dalam mendepani pelbagai keadaan disekitar mereka. Keupayaan pengurusan mental belum tentu dapat dimanfaatkan sekiranya mereka tidak mampu menguruskan emosi dengan berkesan. Walau kreatif sekalipun, kreativiti itu tidak bermakna jika ia perlu diterjemahkan oleh orang yang cepat berputus asa atau mereka yang kurang sabar dalam tindak tanduknya. Emosi yang stabil atau mereka yang dapat menguruskan emosi mereka dapat juga dilihat melalui keberkesanan dirinya, kematangan, sentiasa memudahkan serta bentuk perhubungan yang dijalinkan antara keluarga dan rakan-rakan serta masyarakat sekitarnya termasuk keupayaan mengurus diri sepertimana yang sedang kita bicarakan ini. Kegagalan menguruskan emosi adalah punca kepada kegagalan dalam banyak perkara berkait dengan kehidupan. Emosi yang dibincangkan adalah merujuk kepada emosi perasaan seperti marah, rajuk, sedih, kecewa dan banyak lagi bentuk perasaan yang wujud pada manusia itu sendiri. Menurut pandangan Islam, pengurusan emosi ini amat bergantung juga kepada bagaimana kita menguruskan kerohanian kita.

Pengurusan kerohanian adalah soal pengurusan hubungan kita sebagai insan dengan tuhan yang disembah dan tuhan Yang Menciptakan. Penilaian kerohanian yang diuruskan ini berdasarkan sifat redha, sabar serta tawakal kepada tuhan itu sendiri. Melakukan setiap perkara secara sedar bahawa tuhan sedang memerhatikan setiap tindak tanduk kita sama ada dalam keadaan terang atau gelap. Setiap tindakannya adalah ditunjangkan kepada penilaian tuhan bukan lagi hanya penilaian manusia. Semakin hampir kita dengan tuhan maka semakin selalulah kita diperingatkan serta diberikan teguran dan ujian hanya kerana Dia mahu kita menjadi sentiasa yang terbaik.

Secara kesimpulannya, dalam membina keupayaan mengurus diri remaja, adalah menjadi keutamaan untuk memastikan setiap remaja sudah tidak berhadapan dengan masalah dengan pengurusan fizikal mereka sendiri. Ia amat berkaitan dengan tahap kebersihan diri kerana gagal menguruskannya, maka akan dituruti dengan kegagalan pada hal-hal lainnya. Fizikal harus disusuli dengan pengurusan mental mereka. Harus ada usaha menanam kemahuan untuk belajar dan mengembangkan diri dan bukan hanya pasrah untuk berada pada satu tahap sahaja. Kekayaan sebenar manusia adalah pada simpanan dan timbunan ilmu mereka bukan harta kerana bersumberkan ilmu ini, akan mudahlah mereka mengawal emosi mereka serta sekaligus akan menambah keyakinan kerana kenalnya mereka akan Yang Menciptakan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...