Bercerita tentang disiplin memang mudah seperti mana mudahnya kita memikirkan kepentingannya. Tetapi pernahkah kita menilai bagaimana sebenarnya disiplin itu diterapkan dan adakah kita benar-benar berdisiplin dalam kehidupan kita? Untuk kita memastikan impian yang kita idamkan pada anak-anak itu, perlulah ada disiplin yang kita sendiri terapkan. Apabila kita cuba untuk menerapkan sesuatu disiplin di dalam diri kita secara sedar atau tidak, sebenarnya kita sedang melepaskan sesuatu untuk melakukan sesuatu. Selalunya, yang perlu dilepaskan lebih banyak berbanding satu perkara yang hendak didisiplinkan. Kita perlu berhenti dari melakukan sesuatu yang biasa kita lakukan hanya untuk mendapatkan disiplin kepada sesuatu yang baru. Maka begitulah keadaannya yang akan berlaku kepada anak-anak kita apabila kita ingin menerapkan disiplin yang baik untuk mereka. Pada peringkat awal, proses itu perlu berlaku dengan tawar-menawar yang menarik sebelum mengubahnya secara total. Sebagaimana kita sendiri menghadapi kesukaran untuk mendisiplinkan diri, apatah lagi anak-anak kita yang mungkin tidak mempunyai keazaman yang kuat disebabkan ia datang bukan dari kemahuan diri mereka sendiri.
Maka ibu bapa harus menyedari bahawa, adalah membuat sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan secara tidak langsung ia merupakan suatu kembangan kemahiran menahan diri dari perasaan penat, bosan, mengalah, lelah, leka, lalai dan banyak lagi hanya dengan berpaksikan kepada dua pasak minda iaitu pengharapan kepada ganjaran yang akan datang serta pengukuhan azam dalam diri. Kedua-dua ini merupakan tanda aras kesihatan mental anak-anak yang dibentuk sejak mereka dilahirkan. Latihan kekuatan mental ini seharusnya dimulakan sejak kecil dan dibiasakan dengan perkara yang sesuai dengan peringkat umur awal mereka. Apabila menginjak kanak-kanak ke remaja, ia akan lebih mudah berbanding untuk kita baru mahu memulakannya kepada anak remaja kita. Namun, tidak pernah ada istilah terlewat dalam mendidik anak-anak. Apa yang penting adalah, keupayaan untuk kita sendiri menahan diri dari sebarang kesukaran yang bakal dihadapi dengan mereka.
Kajian yang pernah dilakukan oleh seorang ahli psikologi yang terkenal dengan 'The Marshmallow Test' melakukan kajian terhadap kanak-kanak pada tahun 1960-an. Mereka ditempatkan di dalam sebuah bilik bersama satu gula-gula marshmallow dan sekiranya mereka mampu menahan diri mereka sehingga 15 minit dari memakannya, mereka akan diberikan ganjaran dua kali marshmallow itu.Kajian mendapati, ramai dikalangan kanak-kanak yang berumur 4 tahun itu tewas dalam ujian itu, namun ada diantara mereka berjaya, dan mereka yang berjaya itu menyibukkan diri mereka dengan perkara lain untuk menghilangkan perhatian mereka terhadap marshmallow tersebut. Apa yang lebih menakjubkan, beberapa puluh tahun selepas itu, mereka yang berjaya mendapat dua kali lebih marshmallow lebih berjaya kehidupan mereka berbanding yang lainnya. Kajian ini menjelaskan mengenai keupayaan menahan diri yang sebenarnya mampu melahirkan individu yang lebih cemerlang pada masa akan datang apabila ia dilatih dan dibimbing lebih awal.
Keazaman menurut ahli psikologi, Roy Baumeister adalah sumber yang terhad. Ia tidak boleh didapatkan dari mana-mana sumber yang lain melainkan ia perlu dijana dan dibangunkan sendiri oleh pemiliknya. Keazaman diibaratkan seperti otot pada tubuh manusia yang sekiranya tidak digunakan, maka ia akan melemah dan akhirnya gagal berfungsi dan dimanfaatkan. Pada tahun 1992, seorang ahli psikolgi British melakukan kajian terhadap beberapa pesakit yang telah berjaya melalui pembedahan pinggul dan lutut mereka. Kajian tersebut mendapati, ada sekelompok pesakit yang berjaya pulih dari pembedahan mereka dua kali lebih cepat berbanding yang lainnya. Menurut mereka, perbezaannya hanya terletak pada sehelai kertas. Pesakit yang sembuh lebih cepat, mengikuti cadangan para ahli psikologi dengan menuliskan perancangan pemulihan mereka setiap hari dan berusaha untuk mencapainya sekuat mungkin. Catatan tersebut secara tidak langsung menjadi alat pemangkin kepada keazaman yang mereka bina untuk mencapai tahap kesihatan yang mereka harapkan.
Maka, para ibu bapa seharusnya memahami aspek latihan menahan diri pada diri anak-anak serta bagaimana untuk membina otot-otot keazaman dalam diri anak-anak kita. Jadual dan penetapan masa adalah antara cara yang terbaik untuk anak-anak kita menahan diri mereka peringkat demi peringkat. Kawalan masa penggunaan gajet mesti digantikan dengan perkara yang menggalakkan mereka dan jangan lupa, kaedah 'reward' yang juga perlu menjadi metodologi penggalak untuk anak-anak. Mulakanlah bersama anak-anak untuk merencana apa yang ingin mereka lakukan dan capai dalam kehidupan mereka dengan meminta mereka menulis apa yang mereka hajatkan dan bagaimana untuk kita bantu mereka merealisasikan apa yang mereka impikan. Kita berimpian, mereka juga pasti ada impian. Sebaiknya, selarikan impian kita dengan mereka, kerana apa yang kita mahu belum tentu boleh menjanjikan kejayaan untuk mereka sekiranya mereka tiada keazaman untuknya.
Comments