Selalu kita perhatikan, ramai yang melakukan sesuatu hanya kerana orang lain melakukannya. Tidak ramai dari kalangan kita yang benar-benar faham kenapa dan apa natijahnya apabila kita berbuat sesuatu itu. Pernah satu ketika, saya berinteraksi dalam kumpulan 'Whastapp' kejiranan saya. Seseorang telah berkongsi dengan kami satu video yang agak panjang. Saya dengan rasa ingin tahu, mendengar dan menonton video tersebut dan didapati ada beberapa fakta di dalam video tersebut menimbulkan kekeliruan dan menyebabkan saya rasa tidak selesa dan segera membuat semakan sebagaimana yang dimaksudkan video tersebut. Apabila saya telah mendapt maklumat tersebut, maka saya pun berkongsi pandangan saya di dalam kumpulan itu semula dan saya mohon kepada yang menghantar video tersebut untuk memberikan jawapan balas kerana pada saya ia boleh terjebak ke arah penipuan fakta dan fitnah. Namun, jawapannya amat mengecewakan apabila pesanan itu dibalas dengan, "Saya tak tahulah, saya forwardkan saja...". Astaghfirullahal'azhim.
Begitulah pesanan yang harus diberikan kepada para pendidik khususnya mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai fasilitator. Tidak sal;ah berkongsi, tetapi yang salahnya apabila yang dikongsi itu suatu perkara yang salah. Jangan hanya berbuat atau bercakap dek hanya kerana orang lain buat dan bercakap. Berusahalah untuk kita mendapatkan maklumat yang benar dan sahih sebelum kita menyebarkannya. Ia tidak tertakluk hanya kepada isu berkongsi maklumat dalam 'whatsapp' sahaja, ia lebih berat dan utama apabila melibatkan para pendidik yang memberikan maklumat dan contoh kepada insan yang mereka didik. Para pendidik tidak seharusnya menjadikan 'oranglain punbuat' sebagai sandaran kepada setiap tindakan kita. Pendidik yang ulung bukanlah mereka yang sentiasa bersama dengan arus apatah lagi terbuai dan terbawa-bawa arus kebiasaan, tetapi mereka amat mencermatinya dan kadangkala mereka akan segera berasa perlu keluar dari keselesaan arus lalu menongkah arus bagi memastikan yang terbaik untuk bimbingan masa depan mereka yang dididiknya.
Ini bukan bermakna, perkara yang biasa itu semestinya tersalah. Cuma, apabila kita tidak tahu hujung pangkalnya perbuatan tersebut, maka perbuatan itu jadi bersalahan secara tidak disengajakan. Fahami apa kehendak dari perbuatan tersebut dan lakukanlah ia dengan penuh keyakinan. Meyakini sesuatu perbuatan itu dengan ilmu adalah lebih mengamankan berbanding meyakini sesuatu hanya dari apa yang orang kata. Pada saya, ini adalah perjuangan sebenar seorang fasilitator atau pendidik dalam usaha untuk mengubah identiti serta budaya-budaya yang ada di dalam sesuatu kelompok masyarakat. Sudah tentu, ia bukan kerja mudah namun ia juga bukan alasan untuk tidak melakukan perubahan. Meninggalkan sesuatu yang susah atau lari darinya juga adalah satu bentuk tindakan biasa yang orang lakukan sedangkan sepatutnya setiap permasalahan dan kesusahan harus didepani dan diselesaikan. Moga kita mampu untuk berusaha membetulkan yang biasa dan membiasakan yang betul.
Comments