Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BETULKAN YANG BIASA, BIASAKAN YANG BETUL

Selalu kita perhatikan, ramai yang melakukan sesuatu hanya kerana orang lain melakukannya. Tidak ramai dari kalangan kita yang benar-benar faham kenapa dan apa natijahnya apabila kita berbuat sesuatu itu. Pernah satu ketika, saya berinteraksi dalam kumpulan 'Whastapp' kejiranan saya. Seseorang telah berkongsi dengan kami satu video yang agak panjang. Saya dengan rasa ingin tahu, mendengar dan menonton video tersebut dan didapati ada beberapa fakta di dalam video tersebut menimbulkan kekeliruan dan menyebabkan saya rasa tidak selesa dan segera membuat semakan sebagaimana yang dimaksudkan video tersebut. Apabila saya telah mendapt maklumat tersebut, maka saya pun berkongsi pandangan saya di dalam kumpulan itu semula dan saya mohon kepada yang menghantar video tersebut untuk memberikan jawapan balas kerana pada saya ia boleh terjebak ke arah penipuan fakta dan fitnah. Namun, jawapannya amat mengecewakan apabila pesanan itu dibalas dengan, "Saya tak tahulah, saya forwardkan saja...". Astaghfirullahal'azhim.

Begitulah pesanan yang harus diberikan kepada para pendidik khususnya mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai fasilitator. Tidak sal;ah berkongsi, tetapi yang salahnya apabila yang dikongsi itu suatu perkara yang salah. Jangan hanya berbuat atau bercakap dek hanya kerana orang lain buat dan bercakap. Berusahalah untuk kita mendapatkan maklumat yang benar dan sahih sebelum kita menyebarkannya. Ia tidak tertakluk hanya kepada isu berkongsi maklumat dalam 'whatsapp' sahaja, ia lebih berat dan utama apabila melibatkan para pendidik yang memberikan maklumat dan contoh kepada insan yang mereka didik. Para pendidik tidak seharusnya menjadikan 'oranglain punbuat' sebagai sandaran kepada setiap tindakan kita. Pendidik yang ulung bukanlah mereka yang sentiasa bersama dengan arus apatah lagi terbuai dan terbawa-bawa arus kebiasaan, tetapi mereka amat mencermatinya dan kadangkala mereka akan segera berasa perlu keluar dari keselesaan arus lalu menongkah arus bagi memastikan yang terbaik untuk bimbingan masa depan mereka yang dididiknya.

Ini bukan bermakna, perkara yang biasa itu semestinya tersalah. Cuma, apabila kita tidak tahu hujung pangkalnya perbuatan tersebut, maka perbuatan itu jadi bersalahan secara tidak disengajakan. Fahami apa kehendak dari perbuatan tersebut dan lakukanlah ia dengan penuh keyakinan. Meyakini sesuatu perbuatan itu dengan ilmu adalah lebih mengamankan berbanding meyakini sesuatu hanya dari apa yang orang kata. Pada saya, ini adalah perjuangan sebenar seorang fasilitator atau pendidik dalam usaha untuk mengubah identiti serta budaya-budaya yang ada di dalam sesuatu kelompok masyarakat. Sudah tentu, ia bukan kerja mudah namun ia juga bukan alasan untuk tidak melakukan perubahan. Meninggalkan sesuatu yang susah atau lari darinya juga adalah satu bentuk tindakan biasa yang orang lakukan sedangkan sepatutnya setiap permasalahan dan kesusahan harus didepani dan diselesaikan. Moga kita mampu untuk berusaha membetulkan yang biasa dan membiasakan yang betul.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...