Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

MENGAJAR UNTUK LEBIH FAHAM

Bagaimana kita ingin segera menguasai apa yang dipelajari? Bagaimana kita ingin pastikan yang kita faham dengan apa yang kita pelajari? Persoalan yang kerap bermain dalam pemikiran orang yang sedang belajar tambahan apabila pembelajaran itu berfokus kepada peperiksaan. Persoalan ini punya jawapan namun seperti keadaan yang lainnya, ia memerlukan sedikit usaha bagi memastikan kita melakukannya dengan cara yang betul dan terbaik.

Antara cadangan yang boleh kita usahakan untuk anak-anak kita cuba adalah dengan belajar melalui mengajar orang lain. Secara umumnya, untuk mengajar, mereka perlulah melakukan persiapan dengan apa yang ingin diajarkan. Pertama, mereka yang akan mengajar sendiri perlu memahami bahan yang akan diajarkan. Ini secara tidak langsung akan meningkatkan usaha pembacaan mereka kerana tanggungjawab orang yang mengajar ialah untuk memastikan apa yang diajarkan dapat disampaikan dengan cara yang termudah dan terbaik. Maka, tidak cukup sekadar memahaminya, bahkan mereka perlu menguasainya dengan sebaik mungkin ditambah dengan pelbagai contoh yang akan memudahkan penerangan mereka. Apabila proses menerangkan bahan-bahan ini kepada rakan-rakan mereka berlaku, komunikasi yang aktif antara yang mengajar dan yang diajar akan menggalakkan cara berfikir mereka yang mengajar untuk memudahkan apa yang disampaikan. Kreativiti turut bertambah melalui kepelbagaian contoh yang mungkin terlintas di dalam fikiran semasa membentang serta ketika menjawab soalan rakan-rakan mereka. Oleh yang demikian, untuk lebih baik lagi, orang yang mengajar seharusnya menambah maklumat dengan cara menambah bahan bacaan dan bukan sekadar bergantung kepada satu atau dua buku rujukan sedia ada.

Usaha memberi ilmu kepada orang lain akan membantu menambah faham buat diri kita sendiri. Namun tidak dinafikan, ada sebahagian anak-anak kita yang hilang keyakinan atau berasa ragu-ragu untuk melakukannya. Saat inilah, sokongan dan dokongan rakan-rakan amat membantu. Maka, proses mengajar dalam belajar akan berlaku di mana, orang yang membentang secara terbuka juga boleh menerima pandangan dan sedia untuk dibetulkan tanpa malu. Belajar dalam kumpulan menjadikan proses ini lebih selesa kerana mereka saling mengenali antara satu sama lain. Pandangan rakan-rakan yang mendengar akan menambah faham yang mengajar sekaligus turut membantu rakan lain untuk memahaminya. Orang yang mengajar juga amat digalakkan menyediakan nota rujukan bagi memastikan pengajaran berjalan lancar mengikut susun atur yang sesuai kepada keperluan kefahaman. Nota adalah sebagai bahan rujuk atau petunjuk kepada orang yang mengajar supaya semua yang diajarkan sampai dan tidak ada yang ketinggalan.

Pesanan buat rakan-rakan juga dalam sesebuah kumpulan belajar, seharusnya saling lengkap melangkapi, usah merendah-rendahkan atau menilai apa yang dibentangkan dengan banding membanding antara satu dengan yang lain. Kekalkan kebersamaan melalui penerimaan keunikan antara satu dengan yang lain. Sebarang kelemahan ditutupi dengan cara yang terbaik. Apabila pembentangan dari orang yang mengajar bermula, tumpukan perhatian, sediakan soalan serta berikan pandangan yang membina bukan menjatuhkan. Inilah antara kekuatan SMART Study Group yang cuba kami ketengahkan dan diamalkan oleh anak-anak atau pelajar-pelajar. Ia tidak sekali-kali menggantikan peranan guru, tetapi secara psikologi, mereka akan lebig gembira belajar bersama dengan keadaan yang lebih santai dan bersahaja. Secara tidak langsung, kita akan menggalakkan anak-anak kita untuk berkongsi ilmu yang mereka ada dan mereka juga dapat menguji sejauhmana mereka memahami sesuatu subjek itu berdasarkan kefahaman yang diperolehi oleh rakan-rakan mereka. Begitulah caranya yang dapat kita mengajar dalam belajar dan belajar dalam mengajar.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang