Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

JANJI ALLAH DIBULAN RAMADHAN

Firman Allah s.w.t. di dalam Al-Quran dalam surah Al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud;

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa."

Pabila menjelang sahaja Ramadhan, maka ayat ini akan seperti diulang-ulang menjelaskan bahawa berpuasa dibulan Ramadhan ini adalah suatu kewajipan bagi muslim. Ia adalah kerukunan, Salah satu dari 5 pasak kemusliman kita. Maka kewajiban ini di Malaysia seolahnya menjadi keraian sehinggakan ramai yang menunggu dengan penuh debar dan tidak kurang yang mengadakan kenduri-kendara untuk menyambut Ramadhan. Inilah semangat yang dipertontonkan rakyat kita yang mana ia wajar berdasarkan kemuliaan yang Allah berikan kepada Ramadhan, bulan rahmat dan keberkatan. Namun, disebalik itu, tidak kurang juga yang menjadikan Ramadhan sebagai bulan kerehatan, bersenang-senang dan memperbanyakkan masa diperbaringan. Fenomena berbondong-bondong ke bazar Ramadhan juga sebahagian dari kebiasaan dahulu, namun, tahun ini, dengan PKP yang sedang berjalan, telah wujud norma baru dalam masyarakat. Kita tidak lagi berbondong-bondong ke bazar Ramadhan bahkan yang lebih menyedihkan, kita juga tidak diberikan kesempatan untuk berbondong-bondong berjemaah di masjid.

Penghujung ayat di atas, Allah meletakkan pengharapan kepada manusia untuk mendapatkan ganjaran ketakwaan, "supaya kamu bertakwa" melalui puasa di bulan Ramadhan. Pengharapan itu secara langsung menjelaskan bahawa, ia adalah sesuatu yang perlu diikhtiarkan, bukanlah hanya semata-mata tunggu, lalui dan dapat. Maka, kehadiran Ramadhan bersama PKP kali ini, haruslah kita bersama mengambil kesempatan yang sebaik mungkin untuk mencari ketakwaan itu. Bukanlah alasan Ramadhan ini berbeza dari tahun-tahun sebelumnya, maka, kita tidak ada upaya, namun, norma baru ini jelas memberikan kita lebih banyak masa untuk memperbaiki pelbagai kekurangan diri sesama makhluk bahkan dengan Allah s.w.t. yang Maha Mengatur segalanya.

Pada bulan ini, bahkan kali ini, Allah telah memudahkan segala peluang untuk kita membuat amal kebajikan dalam kehidupan. DIA tempatkan kita di rumah bersama ahli keluarga untuk kita manfaatkan masa ini bersama sambil melakukan kebajikan buat mereka. Bukanlah namanya kebajikan hanya dengan solat, puasa, zakat, haji, tetapi, amal kebaikan seperti memberi makan, mendidik, membimbing, memberi nasihat, mengajak anak-anak dan isteri bertadarus, tadabbur Al-Quran, saling ingat-mengingatkan, saling bermesraan dan berkasih sayang juga sebahagian dari kebajikan. Sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; "Apabila datang bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan syaitan-syaitan dibelenggu."

Maknanya, melalui Ramadhan, membuat atau melakukan kebaikan dimudahkan, dan secara automatik manusia akan mengurangkan perbuatan maksiat mereka dan Allah melindungi kita dari bisik was-was syaitan. Sebab itulah, mengisi kesempatan masa bersama keluarga dengan segala amal kebaikan juga sebahagian dari pintu-pintu syurga yang terbuka. Jika kita ingatkan kembali, mungkin, kita tidak pernah melalui pengalaman Ramadhan sebaik hari ini pada masa sebelum ini. Ramadhan juga adalah ibadah yang khusus untuk Allah. Sebagaimana dalam potongan hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; "Sesungguhnya puasa itu untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya"

Ibaratnya seperti, ibadah puasa ini, pahalanya kita akan terima terus dari Allah s.w.t. Ia menunjukkan betapa dimuliakan sungguh amal berpuasa ini sehinggakan Baginda Rasul s.a.w. sendiri pernah berkata bahawa Baginda amat suka amalnya diangkat pada tika Baginda berpuasa. Kemuliaan Ramadhan itu sendiri ada pada amal berpuasa itu. Puasa terlalu istimewa kerana ianya adalah perisai diri dari sikap dan sifat buruk manusia. Sebab itulah Baginda s.a.w. berpesan; "Apabila salah seorang kalian sedang berpuasa, maka janganlah dia berkata-kata dengan perkataan yang kotor dan menjerit-jerit. Sekiranya ada orang yang mencaci atau memeranginya, dia hendaklah berkata, 'Sesungguhnya saya sedang berpuasa, saya sedang berpuasa.'"

Ada dua kegembiraan yang dijanjikan untuk mereka ini iaitu, kegembiraan ketika berhari raya kerana kemenangannya melawan hawa nafsu dirinya dan ketika bertemu Tuhannya atas amalan puasanya itu. Namun, amat kita kesali hari ini, ramai diantara kita yang tidak mampu atau tidak mahu melakukan sepertimana yang disarankan oleh Baginda  Rasulullah s.a.w.. Benar, mereka tidak menyebutkan perkataan yang kotor, tetapi, ramai yang menulis sehingga menyakitkan hati orang lain. Mudah-mudahan, kita berjaya menjadi sebahagian dari orang yang menahan diri kita dari perbuatan buruk itu. Sabda Baginda Rasul s.a.w. lagi yang bermaksud; "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat satu pintu yang disebut sebagai Ar-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa diseru menerusi pintu ini. Barangsiapa yang termasuk dalam kalangan orang-orang yang berpuasa, dia akan masuk. Sesiapa yang memasukinya, dia tidak akan dahaga selama-lamanya."

Kegembiraan itu disajikan melalui pintu khusus buat mereka yang berpuasa. Namun, mari kita muhasabahkan diri kita bersama, adakah puasa kita selayaknya memasuki pintu ini? Oleh sebab itulah, nilaian puasa itu pada tiga tahap iaitu puasa 'awwam', puasa 'khusus' dan puasa 'khususul khusus'. Sama ada puasa kita hanya sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga, atau dengan memahami serta menghayati erti sebenar ibadah puasa itu? Puasa adalah latihan buat nafsu dan diri kita. Sekiranya dalam bulan Ramadhan, dengan tidak makan dan minum pun kita masih gagal mengawalnya, bagaimana harus kita letakkan keadaan kita dalam tempoh sebelas bulan lagi yang tidak diperintahkan berpuasa?

Sabda Rasul s.a.w. yang bermaksud; "Sesungguhnya orang yang berpuasa itu akan didoakan keampunan oleh malaikat, jika ada yang makan disisinya sehinggalah mereka selesai."

Orang yang berpuasa akan mendapat perhatian dari malaikat dalam apa jua situasinya. Bayangkan bagaimana harus seseorang yang berpuasa itu melawan hawa nafsunya pada tika ada disisinya orang yang sedang menjamu selera. Sukar bagi hawa nafsu untuk ditahan melainkan dengan niat yang tulus dari orang yang mengamalkannya. Walaupun pada hakikatnya, berpuasa itu sendiri telah menjadi sebab kita diberikan pengampunan sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; "... dari satu bulan Ramadhan ke satu bulan Ramadhan akan datang ialah penghapus dosa, selama mana dia menjauhi perbuatan dosa besar."

Sabda Rasulullah s.a.w. yang lainnya bermaksud; "Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap ganjarannya, maka akan diampunkan segala dosanya yang telah lalu."

Maka seharusnya kita terus membina cita-cita kecemerlangan dalam bulan Ramadhan untuk mengharap ganjarannya dan yang lebih utama adalah untuk mendapatkan ketakwaan. Seharusnya kita perlulah memastikan;

  1. kita terus menahan dari makan dan minum serta perbuatan yang membatalkan puasa itu sebagai latihan menahan nafsu syahwat yang mana jika tidak dididik akan merosakkan nilai ketinggian insan kerana hanya tunduk kepada kemahuan yang banyaknya didorong oleh syaitan. Terdapat dalam sepotong hadis yang bermaksud; "Sesungguhnya syaitan berjalan di dalam diri anak Adam melalui peredaran darah, (sempitkanlah jalan-jalan syaitan dengan berlapar)."
  2. segala cabaran kesusahan di bulan Ramadhan adalah suatu pembelajaran mengenai kesukaran yang dilalui oleh insan lain yang serba kekurangan. Maka, perbanyakkanlah sedekah tanda kita benar-benar merasai dan menginsafi kesusahan mereka.
  3. agar diperbanyakkan amalan-amalan ketaatan kepada Allah s.w.t. kerana terkesannya pada perasaan lapar dan dahaganya ahli neraka. Maka hidupkanlah segala amal ketaatan secara istiqamah agar ia menjadi disiplin dalam kehidupan selepas Ramadhan.
  4. kita sentiasa menjadi insan yang bersyukur atas segala nikmat yang nampak dan tidak nampak (tersembunyi). Apa sahaja yang berlaku pada diri kita adalah dengan izin-Nya.
  5. diri kita terhalang dari sebarang bentuk pemikiran maksiat dan lintasan tindakan yang bertentangan dengan perintah Allah s.w.t. serta Baginda Rasulullah s.a.w.
Pada sebahagian ulama salaf apabila ditanyakan mengenai keutamaan berpuasa, mereka menjawab, "Sekiranya Allah s.w.t. melihat nafsuku dan mendapatinya sedang menggalakkan aku kepada makanan dan minuman lebih aku suka berbanding Dia melihat nafsuku ketika ia sedang menyeru untuk melakukan maksiat kepadanya jika aku kenyang."

Kesimpulannya, Allah janjikan kepada manusia dengan adanya Ramadhan, manusia diberikan peluang untuk membina ketaqwaan yang akan menempatkan mereka mulia di sisi Allah s.w.t. melalui kemudahan untuk melakukan kebaikan, pahala ganjaran secara terus dari Tuhan bersama dua kegembiraan. Satunya yang bertahun-tahun telah kita lalui dengan gembira iaitu hari raya dan keduanya pada ketika bertemu dengan Allah s.w.t.. Bahkan Allah menyediakan pintu khusus untuk mereka yang berpuasa iaitu pintu Ar-Rayyan. Allah juga menjanjikan keampunan untuk orang berpuasa. Janji Allah ini pasti ditepati. Sebagai persoalan yang perlu kita sama-sama fikirkan adalah, adakah kita telah menepati janji kita pula kepada Allah s.w.t.?

Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-A'raf ayat 172 yang bermaksud;

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari belakang mereka, dan ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, 'Bukankah Aku Tuhan kamu?' Mereka semua menjawab, 'Benar, kami menjadi saksi!' Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak; "Sesungguhnya kami adalah lalai tentang ini."

Itu janji kita dan adakah kita sudah tunaikannya?

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...