Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERGELAR NLP PRACTITIONER


20 Mei 2020 tarikh yang cukup cantik. 20.05.20. Saya menamatkan seminar secara online melalui fasa norma baru Malaysia. 3 hari bermula pada 18 Mei yang lalu, saya bersama lebih 45 orang peserta yang lain bersiaran secara live melalui aplikasi zoom menelaah ilmu Neuro Linguistic Programming ini. Saya telah lama mengetahuinya bahkan guru saya dalam seminar kali ini juga seorang kenalan yang sangat lama. Sudah berkali-kali beliau mempelawa untuk saya mendalami ilmu ini, tetapi tidak dapat saya penuhi tetapi hikmah PKP ini dan dengan ajakan kenalan dari UNISEL (Izwan Suhadak), akhirnya saya penuhi niat untuk mempelajari ilmu ini dengan lebih mendalam. Selama hari ini saya hanya membacanya dan mengikuti kelas-kelas pengenalan biasa sahaja, itupun sudah amat menarik hati saya, apatah lagi apabila dapat bersama dalam seminar ini.

Guru kami, Mr. Kay atau Khaeril Anuar Darus dan dibantu oleh Cikgu Zamzuri Abdullah membawa kami memahami ilmu ini dengan amat baik serta amat menekankan agar ia diaplikasi khusus untuk diri sendiri sebelum boleh dibawa kepada orang lain. NLP ini pada nilaian saya adalah ilmu kehidupan cuma telah disikapi dengan teliti dan penuh disiplin sehingga terhidang dihadapan para penuntutnya segala kerukunan serta proses-proses perlaksanaannya. Jelas sekali, banyak yang diperkatakan guru kami itu telahpun dilakukan atau menjadi kebiasaan dalam pekerjaan dan kehidupan saya secara peribadi sebagai seorang motivator, fasilitator dan penceramah juga sebagai seorang aktivis masyarakat. Mungkin, oleh kerana ramai dari kalangan guru-guru yang membimbing saya ke dunia latihan dan kesukarelaan ini memiliki latar belakang pengetahuan yang hampir sama.

NLP ini adalah ilmu memahami manusia berdasarkan beberapa sumber pemerhatian serta petunjuk yang telah disusunkan menjadikan seseorang NLPer itu dapat segera berkomunikasi dengan berkesan dan memberikan impak lebih besar kepada orang yang mereka temui. Terpulang kepada kita untuk melihat kemahiran-kemahiran yang dihidangkan melalui NLP dimana kegunaannya. Sepanjang seminar kami, oleh kerana penyertaan ramainya dari kalangan warga pendidik, maka fokus perbincangan guru-guru kami juga tertumpu kepada bagaimana untuk membantu para pendidik memahami dan memanfaatkan potensi yang sememanngnya terbaik yang ada pada manusia. Saya amat gemar bercerita tentang pembangunan generasi khususnya di sekolah kerana mereka ini kerap kali diberikan penilaian secara buta sehingga dinafikan ruang perkembangan mereka serta tidak menjurus kepada pembangunan EQ tetapi lebih tertumpu kepada IQ. Ya, di awal perbincangan seminar ini juga dijelaskan tentang EQ yang jauh lebih berperanan besar berbanding IQ dalam kehidupan seseorang manusia. Kehidupan orang yang berjaya adalah ditentukan berdasarkan bagaimana mereka memberikan reaksi kepada sesuatu perkara yang berlaku.

Kami juga melalui ujian VAKOG, Skor saya menunjukkan yang saya seorang auditori. Saya telah tahu hakikat ini lama. Tandanya juga jelas. Saya lebih senang mendengar berbanding melihat, membaca atau berbuat sesuatu. Selain auditori adalah visual dan kinestatik. Pernah saya diperingatkan oleh seseorang pada firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Mulk ayat 23 yang bermaksud;

"Katakanlah, 'Dia lah yang menciptakan kamu, dan menjadikan pendengaran, penglhatan dan hati nurani bagi kamu. Sedikit antara kamu yang bersyukur.”

Penjelasan Allah s.w.t. ini adalah suatu amaran bahawa tidak ramai dikalangan manusia yang benar-benar memanfaatkan sumber hidayah yang utama ini. Mata, telinga dan hati adalah sumber hidayah yang sentiasa menjadikan manusia itu lebih baik dari yang sebelumnya. Melihat jadi pengalaman, mendengar jadi pengajaran dan hati belajar dari kesalahan dan kesilapan. Firman Allah s.w.t. lagi di dalam surah Al-A'raf ayat 79 yang bermaksud;

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami dan mereka mempunyai mata tidak dipergunakan untuk melihat dan mereka mempunyai telinga tidak dipergunakan untuk mendengar. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”

Hati untuk memahami, mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar hidayah dari Nya. Jelas sekali dalam ujian VAKOG, dapat diperhatikan ketika markah dikumpulkan, tiada seorangpun dikalangan peserta yang mendapat skor 0 pada salah satu dari tiga sumber itu. Maka, saya ambil pengajaran bahawa, sememangnya, ketiga-tiga itu adalah sumber dan ia mesti dimanfaatkan pada waktu dan ketika yang bersesuaian. Hanya kita yang akan mengetahui bilakah waktunya itu. Seorang NLPer perlu menghidupkan hatinya dengan tidak dirosakkan oleh penyakit hati, sama ada sakit hati, kecil hati atau ambil hati. Mata perlu dibuka luas melihat setiap insan itu adalah mereka yang perlu dibantu atau dapat diambil contoh darinya. NLPer hanya melihat yang baik dan mendengar yang baik. Jauhkan diri dari berada dikalangan manusia yang sentiasa bercakap tentang orang lain, menghina atau memperkecilkan mereka. Itu akan menjejaskan hati kita untuk menjadi manusia yang seimbang. Saya amat teruja didedahkan dengan pelbagai ilmu dalam NLP ini ditambah dengan perkongsian yang sangat bermanfaat oleh rakan-rakan peserta yang lain. Pengalaman, pengetahuan serta perkongsian yang pastinya akan memberikan 1001 macam pemahaman kepada kami yang mendengar. Apapun, Allah telah mendahuluinya dengan peringatan dan itulah sumber yang terbaik. Jika ilmu itu tidak menyanggahinya, maka ilmu itu baiklah untuk kita tekuninya.

NLP juga adalah sebuah kemahiran komunikasi yang amat berkesan. Semua kita telah pun berkomunikasi sangat lama. Tetapi kerap kali kita berhadapan dengan kegagalan dalam komunikasi hanya kerana kita gagal melihat satu sudut pandangan yang dibawa oleh pendidikan NLP ini iaitu, semua insan punya peluang untuk melakukan yang terbaik. Kegagalan untuk jadi yang terbaik adalah kerana kegagalan kita untuk memahami proses pemikiran serta tata cara memberikan maklum balas yang terbaik. Kita juga kerap kali menghadapi sesuatu masalah bukan dengan minda ingin membantu tetapi lebih mengutamakan masalah itu sendiri.

Saya ucapkan setinggi penghargaan buat guru-guru NLP kami, rakan peserta kursus serta mereka yang terlibat dalam menganjurkan seminar ini. Kata Imam Al-Ghazali, ilmu tanpa amal adalah gila. Amal tanpa ilmu adalah perbuatan sia-sia. Maka bila dah belajar, perlulah amal, baru melekat dalam kepala kita. Saya masih baru dan secara peribadi, terlalu banya juga yang saya perlu betulkan sebelum benar-benar boleh angkat diri sebagai NLPer. Apapun, gelar itu bukan yang utama, tetapi ilmu untuk diamal itu yang pasti akan ditanya nanti.

Syukur! Alhamdulillah.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se...

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang...

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai ...