Bacaan merupakan
keutamaan dalam pembelajaran. Tidak ada nilai sesebuah pembelajaran tanpa
bacaan. Pembelajaran khususnya di alam persekolahan dan universiti, apabila
peperiksaan menjadi orientasinya, maka teknik 3R mesti digunapakai iaitu baca (read), simpan atau rakam (record) dan ulang (repeat). Walaubagaimanapun, dalam apa jua situasi
membaca harus dijadikan disiplin dan amalan seharian. Baca akan mendorong kita
untuk memperkaya maklumat serta menajamkan corak berfikir.
Anak-anak yang
terlibat dalam tugasan pembentangan, khususnya dalam SMART Study Group, ataupun
melalui tugasan-tugasan tertentu, seharusnya menjadikan pembacaan sebagai
elemen penting untuk membuat persiapan tersebut. Kita boleh menjadi pembaca
seperti burung kakak tua, baca tanpa memahaminya atau menjadi sebaliknya. Namun, untuk memastikan keberkesanan
sesuatu pembentangan itu, penting untuk pembentang memahami serta menguasai
sebaiknya tajuk yang akan dibentangkan.
Maka, bacaan yang
dilakukan seharusnya berfokus serta telah ditentukan hala tujunya. Sebab itulah,
pada setiap tajuk pembelajaran di dalam buku teks atau rujukan, diawali dengan
fokus atau objektif tajuk tersebut yang akan membantu pelajar untuk menetapkan
hala tuju mereka terhadap apa yang dipelajarinya. Pembacaan akan menjadi lebih
menarik sekiranya ia tidak dilakukan secara paksaan. Kerelaan hati dan memahami
serta meyakini kepentingan membaca adalah faktor untuk mereka yang membaca
lebih cepat memahami dan menguasai apa yang dibaca.
Tidak pernah wujud
larangan untuk pembacaan berulang apatah lagi apabila kita menghadapi kesukaran
untuk memahaminya. Pembacaan berulang tidak pernah membuang masa sekiranya kita
percaya bahawa setiap ulangan itu memberikan maksud dan faham yang berlainan.
Sebab itu, untuk memahami sesuatu tajuk yang dipelajari, digalakkan untuk kita
membacanya secara berulang antara 2 hingga 7 kali atau mungkin lebih lagi
bergantung kepada keperluan. Namun sudah tentu, mengulang bacaan ini akan
memakan masa yang lama disebabkan panjangnya perbincangan di dalam buku
teks atau rujukan. Pada tahap ini catatan awal atau kasar akan banyak membantu
kita membuat ulangan namun dalam jangka masa yang lebih singkat.
Catatan awal atau
kasar ini bukanlah seperti nota, tetapi ia sekadar contengan sebagai rujukan
segera kepada apa yang kita baca. Ia dalam bentuk ayat yang diringkaskan,
penekanan kepada contoh untuk mudah diingati atau mungkin dengan hanya garisan
atau penggunaan highlighter dalam buku yang sedang dibaca. Apabila proses
pembacaan yang dilakukan ini berjalan dengan baik dan berkesan, maka kita akan
perlahan-lahan menguasai subjek yang sedang diberikan perhatian dan bersedia
untuk menyediakan nota rujukan sebagai hasil pemahaman yang telah kita
perolehi. Jangan lupa, ada pelbagai teknik pembacaan yang diperkenalkan diluar
sana yang semuanya amat baik jika dapat dikuasai, namun kemahuan serta memahami
kepentingan membaca itu jauh lebih utama yang perlu ada dalam jiwa manusia.
Comments