Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KE BAIK BETUL ATAU BAIK BETUL KE?

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Kahfi ayat 28 bermaksud, "Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran."

Bila saya terbaca ayat ini, terbayang keadaan saya waktu duduk di asrama dulu. Masa tu, berangan-angan menginginkan 'biah solehah' katanya. Padahal, waktu di sekolah, sekolah agama pulak tu, persekitaran itu memang secara sengaja dibentukkan sebegitu. Ada amal kerohanian, bersukan pun ada, atau mudahnya orang sekarang cakap 'holistik'. Semua lengkap. Hari ini saya amat yakin dan percaya, warden-warden zaman di sekolah dulu memang golongan yang beribadat kepada Allah s.w.t semata-mata, ikhlas dan tidak mengharapkan apa-apa balasan. Bahkan yang saya nampak, mereka dapat cacian pulak lagi dari anak-anak murid yang pada masa itu konon lebih pandai dan mulia dari para guru ni, ceh.

Bila saya masuk universiti, perbincangan 'biah solehah' ini semakin kuat cabarannya mungkin sebab bercampur dengan kawan-kawan yang berfikrah, maka dorongan itu kuat ke arah yang sama dengan fikrah mereka. Maka, waktu itu, saya pun poyo-poyolah memasang angan-angan untuk melihat segala gambaran kebaikan yang sepatutnya dilahirkan dalam umat yang dekat dengan saya sehingga ada beberapa peristiwa yang kalau saya ingatkan balik, saya akan senyum dan malu sendiri dibuatnya. Belajar di sekolah agama, universiti Islam pulak, sebenarnya, poyo jugak lah. Kenapa saya kata poyo?

Bila umur makin tua, Allah ajarkan kita macam-macam lagi tentang kehidupan. Saya pulak diberikan ruang untuk terlibat dalam NGO, jadi jemaah di masjid surau dekat rumah, ikut aktiviti dengan masyarakat, yang sekaligus memberi peluang untuk berkenalan dengan ramai orang dan agak pelbagailah. Kat sinilah sebenarnya, saya mula belajar dan memahami angan-angan saya tadi sejak dari sekolah lagi, 'biah solehah'. Salah ke? Ya Allah, tak pernah salah langsung kemahuan itu. Itu fitrah. Fitrah kita nak hidup yang aman, keluarga selamat, kejiranan yang mensejahterakan bahkan perhubungan yang saling berkasih sayang dan saling hormat-menghormati antara satu dengan yang lain. Semua perbuatan-perbuatan baik ini Allah akan redha dan kita lakukannya bukan untuk dapat balasan yang lain.

Bila kita buat kebaikan tetapi untuk dapatkan pujian, maka kita mula membawa kebaikan kita ke arah kepentingan diri, bukan lagi kepentingan hidup bertuhan, astaghfirullah. Bila kita berpuasa sunat bersama atau solat berjamaah, dibuat sebab nak tunjuk betapa 'hambanya kita pada tuhan' maka tuhan itu sebenarnya adalah ego kita sendiri. Astaghfirullah. Bila kita buat kerja dakwah, bawakan peluang kebaikan pada orang kebanyakan, kita kata kami buat dakwah, padahal dalam hati mengata orang 'at least, saya buat, kamu ada?' Apa kejadahnya dakwah tu? Hati dah tak ikhlas, akhirnya kerja dakwah, hanya tinggal kerja sahaja. Orang tak ingat dan tak mahu pun bersama dengan kita yang konon buat kerja dakwah ni. Kemudian, kita claim pulak, 'kerja dakwah ni, memang tak ramai buat', mak ai, daifnya, naifnya kita, tak malu pada Tuhan betul.

Saya tulis contoh ni semua, pasal saya sendiri, kemudian saya claim pulak diri ini sebaik-baik umat sedangkan kitalah 'orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran'. Astaghfirullah, ampunkan aku Ya Allah, banyak lagi usaha untuk aku bangunkan iman ku ini Ya Allah. Barulah saya sedar, sejak di sekolah dan uni, saya ada kawan dan guru yang 'orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata'. Bahkan alhamdulillah ada sampai sekarang.

Cuma sekarang ini, ujian yang paling besar untuk jiwa saya ini adalah 'biah solehah' yang saya harapkan itu bercampur baur, sebab kita tidak tahu benar apa yang ada dalam hati manusia itu melainkan Yang Maha Tahu. Engkau lindungilah aku dan teman-teman dari membina sifat 'memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia' atau mengumpulkan kami bersama dengan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang