Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

5 RAMADHAN 1435H PADA 3 JULAI 2014

Alhamdulillah, Allah berikan usia lagi untuk bernafas dan masa untuk dikira serta nyawa untuk dimanfaatkan. Hari semalam terus jadi sejarah dan hari ini biarlah sekali lagi kita mencipta sejarah yang akan dikenang bukan makhluk bumi yang isi dunia ini hanya sementara, tetapi menjadi tatapan dan sebutan makhluk langit dan cerita benar sikerdil di sisi yang Maha Esa itu sendiri. Hari ini sepatutnya saya berkunjung ke SK Dengkil untuk sesi ceramah, tetapi saya dibantu Johari, seorang teman, pendamping, penasihat, tempat mengadu dan tempat berkongsi pandangan dan idea. Dia gantikan saya. Malam tadi (2 Julai 2014) saya berkesempatan berkunjung ke SAM Tanjong Karang sebagai permulaan misi Bengkel Kepimpinan atau yang mereka namakan sebagai Usrah Bakal Pemimpin. Wah, seronok dan amat mengujakan. Sebelum itu, saya memohon ampun kepada mereka yang kerap kali hampa bila menziarahi blog saya ini. Lama tak update. Betul juga. saya sebenarnya mencari kekuatan untuk dicatatkan perkara yang dapat beri manfaat dan pengalaman yang berharga untuk kita semua.

Ya, perjalanan hidup yang begitu menyeronokkan sebenarnya. Semoga keseronokan ini Allah kekalkan hingga kesyurga. saya tidak dapat merasakan lambatnya masa berlalu kerana ini perlu diisi denga pelbagai keutamaan dan pencarian yang pastinya penghujungnya hanyalah kematian. Berbalik kepada perjalanan ke SAM Tanjong Karang tadi, saya bertanya mereka mengapa saya datang ke sekolah mereka. Sudah tentu jawapannya untuk melahirkan pemimpin dikalangan kami. Tetapi saya menidakkannya. pada saya ia cita-cita kecil yang wujud suatu masa dahulu ketika saya mula-mula berkecimpung dalam bidang latihan. Pada hari ini, pada saat ini, misinya berubah dan ia semakin membakar dan menyala.

"Abang datang sini bukan untuk melahirkan pemimpin, tetapi misi lebih besar adalah berdakwah, memimpin dan melatih semula diri bagi memenuhi janji kita sebagai Khalifah," antara pesanan saya. Kata Allah s.w.t;

"Dan (ingatlah) ketika segolongan daripada mereka berkata; 'Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?' Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab; '(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan suapaya mereka bertaqwa.'" (Al-A'raf: 164)

Pertemuan kami singkat, tetapi penuh makna. Saya teringat zaman di SMAKL dulu bersama arwah Abang Azri, kami ketika itu jauh lebih muda dan lebih tidak mengerti apa yang terjadi. Saya terfikir apakah faktor motivasi arwah yang membawa langkahnya ke SMAKL dan bertemu kami di sana, membimbing dan membentuk kami dan saya masih merasakan usahanya itu sehingga ke hari ini. Siapa dia? Mengapa Allah letakkan dia bersama kami? Apa sebenarnya yang dia nak buat dan lihat? Jawapannya itulah yang menjadi harapan dan cita-cita saya kini. Kata Allah s.w.t lagi;

"Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agama Nya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepada Nya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (At-Taubah: 39)

Teman-teman yang dikasihi Allah, saya cuba sedaya upaya untuk menyampaikan apa yang saya fahami dari perintah Allah s.w.t dan Rasul Nya dan saya menyeru teman-teman semua untuk bersama menyeru diri, menggerakkan diri untuk kita berbuat dengan segala usaha yang kita ada. Anjurkan kebaikan, sebarkan kebaikan, seru kepada kebaikan dan berakhlaklah dengan akhlak Rasulullah. Sebarkan kasih sayang, hargailah persahabatan dan persaudaraan dan teruslah berdakwah. Semoga Allah merahmati kita semua. Amin.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang