5 RAMADHAN 1435H PADA 3 JULAI 2014

Alhamdulillah, Allah berikan usia lagi untuk bernafas dan masa untuk dikira serta nyawa untuk dimanfaatkan. Hari semalam terus jadi sejarah dan hari ini biarlah sekali lagi kita mencipta sejarah yang akan dikenang bukan makhluk bumi yang isi dunia ini hanya sementara, tetapi menjadi tatapan dan sebutan makhluk langit dan cerita benar sikerdil di sisi yang Maha Esa itu sendiri. Hari ini sepatutnya KAMZ berkunjung ke SK Dengkil untuk sesi ceramah, tetapi KAMZ dibantu Johari, seorang teman, pendamping, penasihat, tempat mengadu dan tempat berkongsi pandangan dan idea. Dia gantikan KAMZ. Malam tadi (2 Julai 2014) KAMZ berkesempatan berkunjung ke SAM Tanjong Karang sebagai permulaan misi Bengkel Kepimpinan atau yang mereka namakan sebagai Usrah Bakal Pemimpin. Wah, seronok dan amat mengujakan. Sebelum itu, KAMZ memohon ampun kepada mereka yang kerap kali hampa bila menziarahi blog KAMZ ini. Lama tak update. Betul juga. KAMZ sebenarnya mencari kekuatan untuk dicatatkan perkara yang dapat beri manfaat dan pengalaman yang berharga untuk kita semua.


Ya, perjalanan hidup yang begitu menyeronokkan sebenarnya. Semoga keseronokan ini Allah kekalkan hingga kesyurga. KAMZ tidak dapat merasakan lambatnya masa berlalu kerana ini perlu diisi denga pelbagai keutamaan dan pencarian yang pastinya penghujungnya hanyalah kematian. Berbalik kepada perjalanan ke SAM Tanjong Karang tadi, KAMZ bertanya mereka mengapa KAMZ datang ke sekolah mereka. Sudah tentu jawapannya untuk melahirkan pemimpin dikalangan kami. Tetapi KAMZ menidakkannya. pada KAMZ ia cita-cits kecil yang wujud suatu masa dahulu ketika KAMZ mula-mula berkecimpung dalam bidang latihan. Pada hari ini, pada saat ini, misinya berubah dan ia semakin membakar dan menyala.

"Abang datang sini bukan untuk melahirkan pemimpin, tetapi misi lebih besar adalah berdakwah, memimpin dan melatih semula diri bagi memenuhi janji kita sebagai Khalifah," antara pesanan KAMZ. Kata Allah s.w.t;

"Dan (ingatlah) ketika segolongan daripada mereka berkata; 'Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?' Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab; '(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan suapaya mereka bertaqwa.'" (Al-A'raf: 164)

Pertemuan kami singkat, tetapi penuh makna. KAMZ teringat zaman di SMAKL dulu bersama arwah Abang Azri, kami ketika itu jauh lebih muda dan lebih tidak mengerti apa yang terjadi. KAMZ terfikir apakah faktor motivasi arwah yang membawa langkahnya ke SMAKL dan bertemu kami di sana, membimbing dan membentuk kami dan KAMZ masih merasakan usahanya itu sehingga ke hari ini. Siapa dia? Mengapa Allah letakkan dia bersama kami? Apa sebenarnya yang dia nak buat dan lihat? Jawapannya itulah yang menjadi harapan dan cita-cita KAMZ kini. Kata Allah s.w.t lagi;

"Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agama Nya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepada Nya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (At-Taubah: 39)

Teman-teman yang dikasihi Allah, KAMZ cuba sedaya upaya untuk menyampaikan apa yang KAMZ fahami dari perintah Allah s.w.t dan Rasul Nya dan KAMZ menyeru teman-teman semua untuk bersama menyeru diri, menggerakkan diri untuk kita berbuat dengan segala usaha yang kita ada. Anjurkan kebaikan, sebarkan kebaikan, seru kepada kebaikan dan berakhlaklah dengan akhlak Rasulullah. Sebarkan kasih sayang, hargailah persahabatan dan persaudaraan dan teruslah berdakwah. Semoga Allah merahmati kita semua. Amin.

No comments: