ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG

Jom kita kenang sejenak keindahan ciptaan Allah s.w.t ini. Keindahan yang sukar diganti. Nikmat yang sukar dicari. Inilah peluang untuk kembali berbakti untuk kehidupan yang abadi nanti. Inilah bekalannya. Segala puji bagi Allah, Rabb bagi sekalian alam. Pujian itu harus datang dari hati yang ikhlas dan penuh kerendahan hati. Barulah terbuka ruang dalam hati kita, betapa pengasih dan penyayangnya DIA dengan nikmat yang diberikan. Walaupun dengan nikmat yang kita terima, dibalas dosa kepada Allah s.w.t. Inilah peluang atas kasih sayang Allah juga untuk kita muhasabah sebelum kita menghadap Allah s.w.t..



Usah lengahkan hidup kita dengan mencari salah atau lemah manusia lain sebaliknya, lihatlah diri kita. Kelak, dihadapan Allah, kita membawa diri kita, dan bukan diri orang lain yang hendak dipersalahkan. Ketika di dalam kubur kita nanti, biarlah amal yang berdamping dengan kita itu nanti sasa, yang boleh mempertahankan kita dari siksanya, bukan kurus dan lemah sahaja. Bina amal kita dengan beriman kepada ayat Allah di dalam surah Al-Fatihah ini. Mudah-mudahan kita bertemu dengan apa yang kita cari selama ini, yakni redha Allah.

Firman Nya yang bermaksud;

"Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang." (Al-Fatihah 1: 1-2)

Terciptanya manusia dengan ucapan terima kasih. Apa hikmahnya? Sekarang baru kita terketuk kepada apabila Allah s.w.t. ungkapkan pujian untuk Nya dan Dialah yang Maha Pengasih dan Penyayang. Maka, terima kasih kita di dahului alhamdulillah kerana kasih yang kita terima itu bukan hanya pada si pemberi, tetapi yang lebih utama adalah dari yang Maha Pemberi.

No comments: