Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PERLUMBAAN RAMADHAN

Alhamdulillah, kita masih menjadi tetamu Allah s.w.t. di dalam bulan yang penuh kemuliaan, keberkatan dan rahmat kasih sayang Allah s.w.t. ini. Ramadhan merupakan bulan yang dinantikan kita semua sebagai umat Islam yang sentiasa komited untuk melaksanakan syariat dengan sebaik mungkin. Ramadhan merupakan satu bulan di mana ianya telah dimuliakan oleh Allah s.w.t., Rasulullah s.a.w. dan seterusnya diikuti oleh semua sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. serta para tabi' dan tabi'in sesudah mereka.

Ramadhan, di dalamnya telah hampir sempurna perlaksanaan syariat Islam bermula dari solatnya, puasanya, zakatnya cuma yang tinggal adalah menunaikan haji ke Baitullah. Memang tidak syak lagi, inilah bulan kemuliaan bagi umat Islam. Ramadhan juga dikenali sebagai bulan penawar segala penyakit. Apabila seluruh umat Islam menahan diri mereka dari lapar dan dahaga dari terbit fajar sehingga terbenam matahari. Ini menjadikan pada bulan ini, pemakanan umat Islam terjaga dan terkawal berbanding bulan-bulan sebelumnya. Oleh yang demikian, ramailah yang beranggapan bahawa, pada bulan inilah perlu diperbanyakkan ibadah dan kebaikan kerana kemuliaan dan keistemewaannya. Itu tidaklah salah, tetapi, bagi seorang Mukmin, Ramadhan adalah bulan yang menjadi kemuncak setiap amalan yang dibuat pada bulan-bulan sebelumnya.

Kata Al-Imam Al-Ghazali, puasa itu terbahagi kepada 3 peringkat iaitu puasa umum, khusus dan khususul khusus. Perbincangan ini kita ulangi pada setiap kali datangnya Ramadhan. Perlulah kita ingat bahawa, Ramadhan yang kita lalui hari ini adalah peluang sekali lagi yang diberikan Allah s.w.t. untuk kita memperbaiki diri kita jika dahulunya puasa kita hanya menahan lapar dan dahaga, maka hari ini ia perlu ke peringkat mengawal diri dari melakukan perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala berpuasa.

Maka, di awal Ramadhan ini, mari kita bersama untuk memperbanyakkan memohon kemaafan antara sesama saudara kita dan jadikanlah Ramadhan ini bulan perdamaian. Jauhkan diri dari persengketaan dan maafkanlah mereka yang melakukan kesalahan terhadap diri kita. Kemaafan ini akan meleraikan kekusutan dalam perhubungan manusia sekaligus membina jambatan rahmat Ilahi kepada manusia semuanya.

Jangan pula kita lupa untuk memuliakan Ramadhan dengan memperbanyakkan zikir, membaca Al-Quran, solat terawih, bangun malam serta sentiasa menghidupkan hari-hari Ramadhan dengan amalan yang dapat menambah keyakinan kita terhadap Allah s.w.t. serta mendekatkan diri kita dengan yang Maha Pencipta sambil mengharap dapat dipilih oleh Allah s.w.t. untuk bertemu malam lailatul qadr yang keistimewaannya itu menyamai 83 tahun (lebih kurang) beribadah.

Perbanyakkanlah bersedeqah kepada golongan yang dhaif yakni mereka yang memerlukan. Hiburkanlah hati mereka dengan bantuan ikhlas serta buktikan kepada mereka bahawa Muslim tidak melupai mereka yang susah dan sentiasa mengetahui bahawa di dalam setiap rezeki kita ada hak untuk mereka.

Juga, kita beringatlah, bahawa bulan Ramadhan adalah bulan ibadah dan ibadah itu terbahagi kepada dua bahagian, ibadah khusus dan ibadah umum. Biasanya, umat Islam akan melebihkan ibadah khusus sehingga mereka hampir melupakan bahawa terdapat ibadah umum yang juga punca pahala yang besar seperti bersungguh-sungguh melaksanakan pekerjaan yang menjadi amanah, mencari rezeki yang halal untuk keluarga, berkata-kata dengan perkataan yang baik, memuji orang lain, mendengar nasihat dan sebagainya. Maka usahlah kita terleka dan terlupa pada usaha ini seharusnya ia menjadi semakin rancak apabila memasuki bulan Ramadhan.

Akhir sekali mari kita ingatkan bahawa, contoh dan ikutan yang terbaik buat kita adalah Rasulullah s.a.w.. Berpuasa dan beribadahlah sebagaimana Baginda s.a.w.. Baginda bersahur dan apabila bersahur baginda gemar memakan kurma atau tamar. Apabila Baginda berpuasa maka Baginda berbuka dengan segera. Baginda mulakan dengan memakan tamar, kurma atau makanan yang tidak terkena api. Maka, pada bulan ini, rancakkanlah aktiviti harian kita dengan perkara yang baik dan mendatangkan manfaat sama ada untuk diri sendiri mahupun untuk orang lain yang hampir atau bersama dengan kita. Jom kita berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan dan mendapat pahala dan keberkatan.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang