REMAJA OH REMAJA!


Bulan Oktober dan November 2011 ini benar-benar membawa pemikiran KAMZ ke arah satu bentuk yang memberikan lebih banyak rasional dan kematangan dalam menempuh kehidupan yang semakin mencabar. Bulan Oktober dan November, KAMZ banyak memenuhi undangan untuk ceramah yang memberikan fokus mengenai alam remaja.

Bercerita tentang dunia remaja menjadikan KAMZ lebih risau dan perlu dilakukan lebih banyak perkara kerana keadaan yang sangat-sangat mencabar pada hari ini. Kehidupan remaja sudah semakin terdedah dengan pelbagai perkara negatif yang membawa mereka jauh meninggalkan jatidiri hidup sebagai seorang Muslim.

Jauh dari perintah agama, jauh dari kehidupan seorang Muslim, remaja hari ini lebih gemar untuk mengikut trend semasa dan memilih untuk memenuhi permintaan nafsu berbanding akal mereka. Ini yang membawa remaja ke arah perkara yang menyeronokkan semata-mata. Membesarkan nafsu berbanding akal yang akhirnya, nafsu mereka yang mengawal nafsu.

Siapakah yang bersalah di dalam hal ini? Jika merujuk kepada pengalaman dan pemerhatian KAMZ sendiri, anak-anak bergantung kepada ibu bapa mereka dan ibu bapalah yang mencorakkan mereka. Oleh yang demikian, kebanyakannya akan kembali kepada ibu dan bapa mereka. Semoga usaha yang KAMZ lakukan ini dapat membantu memperbaiki keadaan kehidupan masyarakat kita ini.

"Ya Allah, kekalkanlah aku di atas jalan -Mu ini, usahlah kau datangkan perasaan selesa dan ingin meninggalkannya, kerana dengan kepenatan ini, moga dapat aku rasai cinta -Mu kepada insan kerdil ini."

No comments: