Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

MELATIH HINGGA LETIH


Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana sentiasa diberikan ruang berbakti dan menyampaikan perkara baik kepada ramai orang. Beberapa hari sebelum hari ini, saya sempat bermuzakarah panjang dengan JO, kenalan seangkatan, sepejabat, setempat belajar dan secita-cita untuk kembali bersatu demi agama Islam yang tercinta.

Peringatan demi peringatan diberikan. Saya terkesima. Mana taknya, banyak benar perkara yang saya terlepas pandang dalam menelusuri jalan dakwah dan berusaha menjadi seorang da'i. Saya terlupa kepada pembinaan ukhuwah dan nilai ta'aruf dalam memulakan usaha dakwah. saya terlupa nilai infak, yang mana dibuntukan oleh pemberian kewangan dan bantuan dalam usaha-usaha dakwah yang akhirnya membantut dan melumpuhkan sistem utama yakni penyerahan diri dalam bentuk masa, idea dan material untuk Islam.

Saya diingatkan tentang keutuhan persahabatan dan ukhuwah para sahabat Ar-Rasul yang sekukuh gunung-ganang yang menjadi pasak bumi. Saya diingatkan tentang kelekaan bantuan kewangan seperti yang diperbincangkan di dalam usrah mengenai penyelewengan kerja dakwah yang akhirnya, gerakan itu menjadi lembu yang ditarik hidungnya.



Namun, berlinang airmata saya apabila membincangkan tentang perkembangan, kelemahan serta kepincangan yang berlaku di dalam jamaah. Mana tidaknya, saya pada beberapa kesempatan yang Allah berikan 2, 3 minggu lepas, pertamanya berkesempatan untuk memberikan ceramah atau bengkel pengurusan strategik jamaah. Di sana, baru saya sedar bahawa ahli jamaah ini telah sedikit tersasar dari landasan kerja dakwah yang sebenar. Tidak memahami erti dakwah yang sebenar dan ingin bergelar pendakwah tetapi pada masa yang sama segan-segan untuk menyatakan yang hak dan benar.


Kemudian, Allah s.w.t. pilih saya bersama BOB dan AZALI ke Kem Kepimpinan dan Kepengurusan Dakwah bersama bekas pelajar dan ahli BBNK di CFS IIUM. Terbaik. Sekali lagi, saya diberikan pencerahan dalam fikiran bahawa, anasir-anasir soleh yang sepatutnya diuruskan oleh jamaah gagal dikumpulkan dan gagal digerakkan. Apabila berpeluang pula berborak dengan Fazril ketika bersama mereka, menjadikan saya tertanya-tanya pula, apa lagi yang perlu saya lakukan selepas ini,? Ya Allah, hanya kepada Engkaulah, saya sepatutnya mengharap dan meminta pertolongan.



Terakhir, saya dipilih Allah s.w.t. bersama dengan latihan fasilitator bersama adik-adik jamaah. Kehadiran menyedihkan, namun jauh di dalam hati saya menyatakan, inilah kebenarannya, jamaah ini kuat dari segi sejarahnya, tetapi hari ini lemah dari segi kaderisasi serta perkembangan dakwahnya. Mereka perlu dibangunkan semula dan saya sendiri perlu bangkit memperbaiki diri sendiri pula.

Baru semalam, saya habiskan program 2 hari bersama pelajar tingkatan 5, asnaf zakat daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam. Sedih bila dengar JO kata yang lebih kurang maksudnya, "Adik-adik dah makin berjaya, berkembang sayapnya, bahkan mungkin lebih berjaya dari abang-abang (kami) yang pernah programkan adik-adik ni, tapi abang-abang ni, adik-adik masih boleh jumpa dalam tugas yang sama seperti mana mereka jumpa 5 atau 6 tahun dulu."

Bergenang airmata saya bila dengar kata-kata bisa dari mulut sahabat ni. Saya juga sedar, betullah kata dia, kami masih lagi membuat program untuk pelajar-pelajar sekolah manakala adik-adik yang kami programkan dulu, latih jadi fasi hari ini dah menghampiri kejayaan dalam hidup mereka.

Tetapi bila melihat keadaan adik-adik di dalam jamaah ini, kegusaran, risau itu datang menyerang dan menjadikan saya tidak dapat tidur malam. Adakah benar ini perasaan yang perlu ada atau sekadar hasutan dan gangguan yang datang bermusim? Ya Allah, tunjukkanlah daku jalan yang benar. Dari situah datangnya istilah, melatih hingga letih, kerana dari keletihan itu saya mengharapkan akan ada kepuasan, bukan kepuasan dunia tetapi di akhirat kelak. Melatih bukan ertinya kami berada di atas tetapi kami sentiasa akan berusaha untuk berada bersama membangun dan menjadi generasi yang dinantikan.

Mudah-mudahan, Allah campakkan ketabahan, istiqamah dan keikhlasan di dalam jiwa insan kerdil yang dikenali sebagai saya ini.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang