SYAWAL DAH NAK HABIS


Allahu Akbar! Syawal pun dah hampir nak pegi dah. KAMZ terasa seperti mimpi, masa yang berjalan cepat sangat. Macam-macam yang berlaku dan mudah-mudahan dapatlah KAMZ dan teman pembaca meneruskan dan istiqamah dalam amal semenjak dari Ramadhan lagi. Upaya kita sebagai manusia ialah untuk membuat kebaikan tetapi, janji syaitan tetap akan berusaha untuk menyesatkan kita semua.

Syawal 1432 ini banyak menguji dalam masa yang sama membuka ruang kematangan dalam hidup KAMZ. Menjelang akhir tahun ini, umur KAMZ akan mencecah 30 tahun! Alhamdulillah lama hidup, tapu terasa sangat yang lebih banyak dosa dari pahala. Macam-macam isu yang berlaku sepanjang syawal ini. Dari isu daerah, negeri bahkan nasional. Namun, yang paling kita perlu perhati dan perhalusikan adalah isu aqidah umat Islam kita hari ini.

Semalam, KAMZ berpeluang bersama ABIM Pusat, antara yang sempat KAMZ rakamkan di dalang ingatan ini ialah tentang kejayaan umat Islam di Malaysia mendapat ranking ke sepuluh diantara negara Islam yang paling banyak berhibur. Hebat kan? Terkejut juga mendengar dengan usaha-usaha dakwah yang dilakukan oleh semua NGO Islam dan lainnya, hasilnya semakin mendebarkan dan mencemaskan. Kenapa ye?

KAMZ termenung, dan banyak berfikir sepanjang Ramadhan apabila berpengalaman melalui Ramadhan antara yang tersibuk yang KAMZ rasa pernah lalui. Apalah nak jadi kepada diri KAMZ secara peribadi, berniat untuk berjuang diagama Allah tetapi pada masa yang sama menjauhkan diri dari Allah. Dikala kita tahu apa yang kita lakukan itu akan menjarakkan kita dengan Allah, tetapi kita buat juga perkara yang kononnya akan mengembalikan iman di dalam jiwa. Nauzubillah.

Itulah hakikatnya dan KAMZ dapat rasakan, keikhlasan perjuangan para pendokong agama ini sudah semakin pudar keikhlasan mereka (termasuk KAMZ sendiri) apabila mengharapkan habuan dunia dan mengharapkan cerita baik dari orang. Allah, al-wahn dah meliputi iman manusia. Dunia telah menyerap ke dalam hati dan iman semakin lari dari jiwa lara manusia. Teringat KAMZ kepada pesanan Sayidina Ali, letakkan dunia ditapak tanganmu, jika kamu memerlukannya kamu akan ambil di jika tidak, maka kamu akan membuangnya.

Bina keikhlasan kerana dari keikhlasan akan lahir kesungguhan akan terbit kesabaran. Tunjangnya iman dan kemahuan untuk berbakti kepada agama dan generasi akan datang. Jom, kita teruskan.

No comments: