Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

APABILA INSAN TELAH HILANG SEMANGAT KEBAKTIANNYA


Alhamdulillah, hari ini adalah hari yang memenatkan buat saya dan isteri. Saya telah membantu isteri merealisasikan program anjuran pejabatnya semenjak semalam. Program yang mensasarkan hampir 500 orang penduduk kampung akhirnya tamat dan diselesaikan pada jam 2.00 petang tadi.

Jelas terpancar keseronokan pada wajah mereka yang dijemput hadir memeriahkan serta yang merasmikan. Terkejut dengan sambutannya. Ramai dan nampak meriah. Alhamdulillah, saya pun tumpang gembira tetapi itulah, kegembiraan yang disambut atas penat lelah dan kesusahan orang lain. Inilah pengalaman singkat yang saya dapat walaupun tidaklah apa sangat, tetapi besar kesannya kepada orang seperti saya dan isteri ini. Kami sama-sama pernah bekerja melaksanakan pelbagai program, termasuk hari ini. Tetapi, ia amat berbeza. Ini bukan kali pertama, tetapi ini kali pertama buat saya.

Subhanallah. Kalaulah ada yang bertanya dengan saya, "Rajin Encik Kamarul menolong isteri?" Sudah tentu jawapan saya, "Alhamdulillah, saya menolong ni moga-moga dapat pahala, tapi kalau tidak menolong pun tidak ada salahnya, banding setengah kita, kalau tidak buat mungkin berdosa, sebab itu amanah dia."

Kasar juga bunyinya, nasib baik tidak ada yang bertanya. Bukan orang-orang itu tidak kenal saya. Hanya seorang suami kepada isteri yang bekerja di situ. Tetapi apa saya buat di situ? Seperti yang saya jawab tadi, hanya menolong. Tetapi macam itu program saya pula jadinya. Sibuk ke sana ke mari dan sibuk mengalahkan orang yang dibayarkan gaji untuk mereka. saya pun terfikir, apa sudah jadi dengan mereka ini? Mengapa mereka ini? Apa sebenarnya berlaku?

Ya, sebenarnya mereka sudah hilang semangat untuk membantu. Hilang semangat untuk berbakti dan membuat kerja-kerja sukarela. Hilang jauh tercampak dari hati mereka. Nah, di sini mereka lupa bahawa kerana semangat kebaktian inilah kita merasai keamanan dan keselesaan hidup hari ini. Dek kerana pengorbanan para sukarelawan bangsa lah, hari ini negara terus melangkah maju. Tetapi, mereka ini hanya wujud pada zaman datuk nenek dan moyang kita dahulu sahaja bukan hari ini.

Hari ini, ramai pekerja yang bekerja dan dibayar gaji khususnya pekerja disektor kerajaan hanya bekerja untuk cucuk duit hujung bulan. Mereka lupa, tiada pengorbanan, bahaya besar menanti anak cucu mereka. Pernah sahabat Nabi s.a.w. bertanya tentang akhir zaman. Antara jawapan yang diberikan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. anak-anak perempuan kita akan hilang maruah, anak-anak lelaki kita akan tinggalkan amanah dan kita sudah berhenti berjihad (berkorban dan berjuang). Macam mana? Patutkan negara kita hari ini berlaku sebagaimana yang kita ketahui? Bila saya lihat apa yang berlaku hari ini, tidak syak lagi, memang layaklah.

Saya berharap, suburkanlah semangat sukarela dan berbuat kerja bakti kepada masyarakat kita. Bukan untuk kita, tetapi untuk anak-anak kita. Sebagaimana yang telah didahului oleh datuk, nenek dan moyang kita. saya bukan apa, risau jika satu hari nanti, anak-anak kita hilang arah kerana tunjuk ajar salah ibu dan ayah mereka. Kita dapat gaji, tentu nak yang halal, maka pastikan ia sesuai dengan kerja yang kita buat. Atau paling tidak pun bersedekahlah dengan amal yang baik, sebab kadangkala ada dikalangan kita gajinya tidak seberapa. saya ada catatkan sedikit gurindam yang boleh kita fikirkan bersama;

Apabila dikalangan kita,
sudah hilang semangat sukarela,
hidup pentingkan diri sentiasa,
kerja yang dibuat hanya untuk nama,
tidak mahu diri di dalam bahaya,
prinsipnya biar orang susah tapi bukan kita,
semangatnya juga hanya untuk kita-kita sahaja,
sehingga mereka lupa hidup bukan untuk kita sahaja,
buat ikut suka tanpa hirau kenapa,

Maka ingatlah wahai manusia,
pasti ada yang terluka,
tenteram jiwa sudah tiada,
Tuhan pasti murka,
sediakanlah jawapan nanti di sana.

Ini hanyalah luahan hati saya. Semoga dijadikan iktibar buat kita semua. saya bercakap dengan isteri saya, inilah susahnya bila kita buat kebaikan, tidak boleh bercerita takut hilang pahala. Tetapi saya rasa ia perlu dikongsi bersama agar sama-sama kita sentiasa ingat-mengingatkan.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang