Oleh: Kamarul Azami bin Mohd Zaini
Syukur manusia tentulah kepada setiap balasan yang diberikan Allah kepada manusia. Sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Nikmat terindah manusia adalah apabila dikurniakan agama Islam sebagai cara hidup dan keimanan kepada Allah, para Rasul, Malaikat, Kitab-kitab, hari Kiamat serta ketentuan Qada’ dan Qadar. Seketika, pada hari ini, manusia seringkali melupai nikmat yang Allah telah kurniakan ini. Alpa manusia, lupa dan kerapkali kita terlepas pandang atas nikmat yang telah dikurniakan. Kerap kita mencari perkara yang tidak Allah berikan tetapi tidak pula kita mensyukuri nikmat yang telah ada dihadapan mata kita.
Nikmat yang dikurniakan Allah kepada manusia adalah tidak terhitung banyaknya. Jumlahnya tidak dapat disukat dan ditimbang. Ini jelas dinyatakan Allah dalam firman-Nya dari surah An-Nahl ayat 18 bermaksud:
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang."
Menurut Imam Al-Junaid : “Syukur ialah seseorang yang tidak menggunakan nikmat Allah untuk melakukan maksiat kepadaNya”. Ertinya tanda bersyukur ialah menggunakan segala nikmat Allah untuk melakukan ketaatan dan memanfaatkan nikmat tersebut ke arah kebajikan, bukan menyalurkannya kepada maksiat atau kejahatan.
Nikmat yang Allah Taala anugerahkan kepada manusia bolehlah dibahagikan kepada dua iaitu;
Pertama: “Nikmat duniawi” iaitu nikmat untuk meneruskan kehidupan di dunia seperti makanan, minuman, kekayaan, keamanan, kesihatan, persaudaraan dan sebagainya.
Kedua: “Nikmat Ukhrawi” iaitu nikmat Islam dan iman, nikmat yang paling berharga serta tidak ternilai kerana ia bukan setakat menjamin kesejahteraan hidup di dunia tetapi berkekalan hingga ke akhirat.
Menurut Imam Al Ghazali pula, beliau mendefinasikan nikmat itu sebagai: setiap kebaikan, kelazatan dan kebahagiaan serta setiap kebahagiaan hidup 'ukhrawi' - 'hari akhirat yang kekal abadi.'
Secara umumnya, nikmat kurniaan Allah kepada setiap orang manusia dapat dibahagikan kepada dua iaitu:
1) Nikmat bersifat 'fitri' atau asasi iaitu nikmat yang dibawa oleh manusia ketika dilahirkan lagi.
2) Nikmat mendatang iaitu nikmat yang diterima dan dirasakan dari masa ke semasa.
Syukur manusia tentulah kepada setiap balasan yang diberikan Allah kepada manusia. Sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Nikmat terindah manusia adalah apabila dikurniakan agama Islam sebagai cara hidup dan keimanan kepada Allah, para Rasul, Malaikat, Kitab-kitab, hari Kiamat serta ketentuan Qada’ dan Qadar. Seketika, pada hari ini, manusia seringkali melupai nikmat yang Allah telah kurniakan ini. Alpa manusia, lupa dan kerapkali kita terlepas pandang atas nikmat yang telah dikurniakan. Kerap kita mencari perkara yang tidak Allah berikan tetapi tidak pula kita mensyukuri nikmat yang telah ada dihadapan mata kita.
Nikmat yang dikurniakan Allah kepada manusia adalah tidak terhitung banyaknya. Jumlahnya tidak dapat disukat dan ditimbang. Ini jelas dinyatakan Allah dalam firman-Nya dari surah An-Nahl ayat 18 bermaksud:
"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang."
Menurut Imam Al-Junaid : “Syukur ialah seseorang yang tidak menggunakan nikmat Allah untuk melakukan maksiat kepadaNya”. Ertinya tanda bersyukur ialah menggunakan segala nikmat Allah untuk melakukan ketaatan dan memanfaatkan nikmat tersebut ke arah kebajikan, bukan menyalurkannya kepada maksiat atau kejahatan.
Nikmat yang Allah Taala anugerahkan kepada manusia bolehlah dibahagikan kepada dua iaitu;
Pertama: “Nikmat duniawi” iaitu nikmat untuk meneruskan kehidupan di dunia seperti makanan, minuman, kekayaan, keamanan, kesihatan, persaudaraan dan sebagainya.
Kedua: “Nikmat Ukhrawi” iaitu nikmat Islam dan iman, nikmat yang paling berharga serta tidak ternilai kerana ia bukan setakat menjamin kesejahteraan hidup di dunia tetapi berkekalan hingga ke akhirat.
Menurut Imam Al Ghazali pula, beliau mendefinasikan nikmat itu sebagai: setiap kebaikan, kelazatan dan kebahagiaan serta setiap kebahagiaan hidup 'ukhrawi' - 'hari akhirat yang kekal abadi.'
Secara umumnya, nikmat kurniaan Allah kepada setiap orang manusia dapat dibahagikan kepada dua iaitu:
1) Nikmat bersifat 'fitri' atau asasi iaitu nikmat yang dibawa oleh manusia ketika dilahirkan lagi.
2) Nikmat mendatang iaitu nikmat yang diterima dan dirasakan dari masa ke semasa.
Comments