Program Motivasi dan Perkhemahan Kadet Bomba








MEREKALAH KADER TERBAIK PETUGAS-PETUGAS ISLAM


Alhamdulillah, pada 6 sehingga 8 Mac 2009 yang lalu, saya bersama pasukan IQ Class Management telah melaksanakan sebuah lagi program atas permintaan Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur. Sekali lagi kami diberikan bebanan dakwah kepada adik-adik remaja tingkatan lima selama 3 hari 2 malam.


Perjalanan program ini sungguh memberangsangkan, namun pastinya ditengah-tengah keseronokan dan kesenangan, datang ujian yang mematangkan serta kesusahan yang perlu dirungkai menggunakan mata hati kita yang mungkin tidak dapat diperhatikan dengan mata kasar.


Sepanjang program berlangsung, kami tidak melihat sebarang masalah komitmen dari kalangan adik-adik yang hadir. Mereka sangat komited dan menunjukkan ciri-ciri pelajar yang baik, cemerlang dan terbilang. Mereka memberikan penghormatan serta konsentrasi yang baik sehinggakan sukar untuk melihat mereka sebagai pelajar sekolah semata-mata. Inilah permata yang dipunyai SMT Kuala Lumpur ini. Pelbagai keadaan yang dapat saya pelajari sepanjang dengan mereka. Semoga ia akan terus menjadi peringatan dan iktibar untuk saya dan rakan-rakan di IQ Class Management.


1. PENETAPAN MATLAMAT
Apa yang pastinya, kehadiran saya ke SMT Kuala Lumpur ini mempunyai matlamat yang amat jelas dan memerlukan komitmen saya untuk bersama dengan peserta. Namun, seperti yang saya bicarakan dengan peserta, sesuatu matlamat yang peribadi harus dikongsikan agar matlamat itu dapat diselaraskan dengan matlamat pasukan yang bekerja bersama-sama. Saya gagal kali ini untuk membawa misi itu. Gagal untuk membawa matlamat itu bersama pasukan yang dibawa juga bersama adik-adik yang berprogram bersama. Ia tidak patutu berlaku.


2. KOMITMEN UNTUK MATLAMAT
Nampaknya, pasukan yang saya bawa boleh menjadi aset dan pada masa yang sama boleh mejadi liabiliti untuk IQ Class Management. Ia mungkin saya sendiri yang tidak mampu memacu baik tunggangan ini atau mungkin tunggangan ini tidak diberikan makanan dan minuman yang secukupnya. Apa yang pasti, penyelewangan matlamat tadi akan lebih teruk apabila semua yang terlibat dengan kita tidak jelas matlamatnya dan lebih teruk lagi, tidak langsung meletakkan komitmen bersama dalam melaksanakannya.


3. BERSAMA-SAMA UNTUK MATLAMAT
Kelemahan yang utama juga ialah apabila saya sebagai penganjur meletakkan diri kita sebagai reserves untuk semua aktiviti. Pengalaman diperolehi peserta, tetapi tidak dicapai oleh perundingnya. Bagaimana untuk kita bercerita kebaikannya jika kita tidak bersama-sama dengan mereka? Inilah yang perlu diatasi dan perlu dipastikan, jika kita mahu mereka hormat kita, maka kita hormat mereka, jika kita mahu mereka belajar dari kita, maka biarlah dari pengalaman sebenar kita bersama mereka.


Secara keseluruhannya saya berpuashati dengan perjalanan program ini cuma, untuk penghayatan kita bersama, jangan terlalu cepat merasakan mudah, dan ingatlah setiap nilai bayaran itu perlu dibayar dengan komitmen yang tidak berbelah bagi.


TUNE-lah diri kita.

No comments: