Facilitator's Enhancement Training



Alhamdulillah perjalanan kami pada 21 haribulan Mac yang lalu dipermudahkan Allah sehingga tiba kami di tol Gambang pada jam 8.00 malam. Perjalanan tapak mudah dan diberikan kekuatan sehinggalah berhubung dengan Adam yang menempatkan kami di Exclusive LA Hotel di Kuantan.


Ketibaan kami disambut baik dan penuh ceria oleh adik-adik yang dedikasi di kedai makan yang alhamdulillah kenyang lepas makan di situ. Agak lama juga, lepas makan dan berborak sikit-sikit pasal program dan campur-campur. Bersama kami malam itu ialah Miya, Wahid, Ilman dan Adam.


Kami (Aku, Mamad dan E-Jan) pulang ke hotel dengan sedikit perbincangan dan persiapan untuk aktiviti 22 haribulan. Alhamdulillah sekali lagi, tidur kami nyenyak pada malam itu.


22 Mac 2009, bermula sejarah. Kami bergerak ke UIAM Kuantan dan tiba lebih kurang jam 8.45 pagi. Hati berdebar-debar, tak tahu kenapa. Cita-cita aku hanya satu... sampaikan yang terbaik dan mereka mesti jadi yang terbaik...


Sesi pun bermula dengan agak hambar, mana taknya, tak sampai 10 orang, hampir aku mengeluh, tetapi teringat pesanan kawan-kawan, bukan kuantiti yang banyak yang kita impikan dalam usaha dakwah, tetapi kualiti, kalau sikit ini tidak dapat yang terbaik dari aku, mungkinkah lebih ramai maka aku akan sampaikan lebih baik? Aku beristighfar dan kembalikan niat murni ku tadi...


Sampai tengahari mereka beransur-ansur ramai. Alhamdulillah. Dapat aku pelajari dari perjalanan ku kali ini 3 perkara;


1. Kadangkala orang melihat masalah itu terlalu sukar sehingga lupa bahawa kesukaran itu mungkin tidak sukar bagi orang lain.


2. Kadangkala kita selalu merasakan, kita akan buat lebih baik jika apa yang kita harapkan itu berlaku sehingga lupa bahawa, sebenarnya, Allah yang menentukan kejayaan sesuatu kerja kita bukan kerana apa yang kita harapkan.


3. Apa sahajalah yang dihidangkan depan mata kita, bersyukurlah kerana nikmat dan kelebihan ada pada kita, cuma adakah kita mensyukurinya atau tidak... Yakinlah bahawa Allah MAHA MENGETAHUI apa yang tidak kita ketahui.


TUNE-lah diri kita.

No comments: