Dengan Kuasa yang Hebat, Datang Tanggungjawab yang Berat

Aku teringat kata-kata ini sebaik sahaja aku selesai solat Maghrib berjemaah di masjid. Aku teringat sangat bila belum pun sampai sehari kita sambut tahun baru 2009, macam-macam berita kita dengar di televisyen tentang remaja kita. Apalah nak jadi agaknya.

Kata-kata "Dengan Kuasa yang Hebat, Datang Tanggungjawab yang Besar' ni sudah 2 kali aku dengar. Sekarang aku sedar dan faham mengapa aku selalu menangis dan perasaan aku terlalu sebak dan takut ketika aku nak keluar dari dewan graduasi aku dulu di UIA. Bila kita banyak ilmu, maka banyak lah tanggungjawab kita kepada masyarakat.

2 kali aku dengar perkataan ini diungkap dalam 'movie' yang mahsyur. Pertama dalam Spiderman dan yang kedua dalam Kungfu Hustle. Ia ibarat mengingatkan aku bahawa tanggungjawab yang paling besar diberikan kepada khalifah untuk mentadbir bumi ini ialah ilmu yang tidak ada pada makhluk lainnya.

Dek kerana itu, kita sering diingatkan oleh Allah untuk terus berfikir, berfikir dan berfikir. Maka fikirkanlah, adakah ilmu yang kita punyai ini mendapat rahmat untuk kita sendiri dan adakah ia memberi manfaat kepada orang lain.

Justeru, aku pun terus teringat dan terkait dengan apa yang diumumkan dalam berita pada hari tahun baru kelmarin. Pada malam tu aku bertolak balik dari Gombak menghadiri usrah PEPIAS pusat dan pada malam yang samalah keadaan dan kejadian itu berlaku. Sedihnya...

Sahabat-sahabat seperjuanganku...

Teruskanlah berdakwah kepada masyarakat, apa yang penting ialah sedarkan mereka, berikan mereka peringatan, jangan biarkan mereka lupa, padah akibatnya bukan untuk mereka sahaja, bahkan anak cucu cicit kita juga nanti.

TUNE diri kita

2 comments:

Muhammad Azli Shukri said...

saya sangat setuju kita harus terus berdakwah dalam keadaan ekonomi dan masalah sosial semakin membimbangkan. saya link blog saudara.

Ciptaan Terhebat said...

Terima kasih saudara Azli Shukri,

Teruja saya bila saudara melawat blog saya

Terima kasih sekali lagi...