PERIBADI BERMOTIVASI MESTI S.M.A.R.T

Lapan tahun bukanlah petanda usia telah matang. Tetapi pada usia lapan tahun kanak-kanak mula berkenalan dengan dunia persekolahan. Mula tujuh tahun masuk darjah satu, takut dan menangis, tetapi lapan tahun, lagaknya seperti semua tahu. Usia lapan tahun adalah usia belajar dan mempunyai kemampuan mencerap apa yang dilihat walaupun sudah sedikit lemah, tetapi ia waktu melihat contoh, meniru contoh dan waktu banyak ditegur dan buat salah. Tapi apa boleh buat, 'budak-budak'. Itulah ungkapan yang KAMZ boleh bayangkan pada pengalaman yang KAMZ ada dalam bidang latihan.

8 tahun, adalah umur KAMZ untuk belajar lebih dalam melalui bidang ini, lapan tahun juga pengalaman-pengalaman yang KAMZ akan ingat dan ambil contoh, buat apa yang boleh dibuat dan cuba sebanyak yang mungkin. Namun dalam lapan tahun ini KAMZ begitu yakin dengan keupayaan dan pengalaman dan KAMZ tidak lokek untuk kongsikan dengan pembaca sebab ia semua datang dari pengalaman lapan tahun ini. Siapa sangka, rupanya lapan tahun ini lama sehingga ada yang kata, "kau masih buat training lagi?", "boleh survive eh?". Kalau tidak boleh 'survive', mana mungkin KAMZ masih boleh menulis ini lagi?

KAMZ perasan dalam hidup ini, siapa pun yang hendak berjaya, dalam bidang apa sekalipin, maka kita harus S.M.A.R.T. Apa yang dimaksudkan dengan S.M.A.R.T? 5 ciri utama insan berjaya atau insan S.M.A.R.T iaitu kita harus hidup berstrategi (strategy), minda yang fokus (mindset), sikap yang benar (attitude), hubungan yang baik (relationship) dan pengurusan masa berkesan (time manegement). 5 perkara ini sangat perlu ada pada peribadi seseorang yang sentiasa ingin melihat kejayaan lahir dalam hidup mereka.

Sukar untuk ditafsir dengan ayat dan kata-kata, tetapi mereka yang memilikinya dan tetap dengannya akan menghasilkan kejayaan, tetapi ia amat bergantung kepada kesungguhan dan keteguhan dalam merealisasikan kelima-lima perkara dalam kehidupan. Ada dikalangan kita yang tidak memahami apa keperluan strategi dalam kehidupan. Tidak kurang juga yang berstrategi tetapi tidak fokus. Apatah lagi apabila sikap yang ada itu tidak benar. Sikap adalah jantung kejayaan itu. Namun bahagian kejayaan yang kita cari adalah kejayaan hidup di dunia dan selepasnya. Oleh itu, pembentukan kejayaan itu tidak terhenti setakat strategi, fokus minda dan sikap, tetapi juga hubungan dan penghargaan hidup iaitu masa kerana masa adalah kehidupan. Jadilah insan yang S.M.A.R.T agar kejayaan yang dibina dapat dirasai, diri kita dan semua yang bersama kita, semasa di dunia lebih-lebih lagi dunia yang selepasnya.

No comments: