BERSIAP UNTUK RAMADHAN

Yūsuf:38 - "Dan aku menurut agama bapa dan datuk nenekku: Ibrahim dan Ishak serta Yaakub. Tidaklah sepatutnya kita mempersekutukan sesuatupun dengan Allah. Mentauhid - mengesakan Allah ialah hasil dari limpah kurnia Allah kepada kita dan kepada umat manusia. Tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur."

Demikianlah awal perkataan yang diungkapkan oleh Nabi Yusuf ketika dipenjara kepada 2 orang yang terpenjara bersamanya sebelum mula menafsirkan mimpi mereka. Baginda memohon kepada keduanya memaklumkan tentang hal Baginda apabila keluar nanti tetapi itu tidak berlaku dan Baginda terpenjara terus untuk beberapa tahun berikutnya.

Ya sahabat-sahabatku, lama juga tidak menulis, kekerapannya punakin kurang, kalau kata sibuk, macam tidak, sebenarnya mungkin kerana jauh hati KAMZ ini dari mengingati Mu Ya Allah! Astaghfirullah...

Terpanggil KAMZ untuk menulis sedikit sebanyak sebagai peringatan kepada diri sendiri yang selalu lupa. Kisah terpenjaranya Nabi Yusuf bersama 2 orang lagi itu tergerak KAMZ untuk melihatnya dari sudut terpenjaranya kita dari hawa nafsu kita sendiri. Allah telah anugerahkan Ramadhan untuk kita lakukan proses pembebasan diri dari hawa nafsu namun, rupanya selama hari ini KAMZ tidak merasainya dengan sungguh-sungguh. Akhirnya, kita biarkan ia pergi begitu sahaja.

Terpenjaranya 2 orang sahabat Nabi Yusuf, apabila bebas, terlupa akan pesan Nabi Yusuf yang menafsirkan mimpi mereka, terpenjaranya KAMZ, apabila tamat Ramadhan, rasa hilang segala derita lapar dan dahaga, astaghfirullah. Itu lah Allah berfirman, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.

Namun, Nabi Yusuf yang terus yerpenjara sedar dan amat yakin dengan apa yang Allah telah sediakan untuknya. KAMZ pula, tahu tetapi keyakinan am at tipis terhadap kehebatan dan keberkatan Ramadhan. Astagjfirullah. Allah sudah berfirman, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur!

Rupanya, KAMZ masih terpenjara dalam hidup yang kononnya bebas dan merdeka ini. Terpenjara di dalam, terpenjara roh kepada dunia yang menundukkan jasad kepada dunia. Allahuakbar. Bantulah hamba Mu ini Ya Allah. Ya Allah berikanlah aku kesempatan untuk bertemu Ramadhan akan datang. Berikan aku kekuatan membuat persiapan untuk Ramadhan Mu akan datang. Panjangkan umurku dengan rahmat dan kasih sayang sehingga dapat aku bertemu Ramadhan 1436h. Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments: