Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERSIAP UNTUK RAMADHAN

Yūsuf:38 - "Dan aku menurut agama bapa dan datuk nenekku: Ibrahim dan Ishak serta Yaakub. Tidaklah sepatutnya kita mempersekutukan sesuatupun dengan Allah. Mentauhid - mengesakan Allah ialah hasil dari limpah kurnia Allah kepada kita dan kepada umat manusia. Tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur."

Demikianlah awal perkataan yang diungkapkan oleh Nabi Yusuf ketika dipenjara kepada 2 orang yang terpenjara bersamanya sebelum mula menafsirkan mimpi mereka. Baginda memohon kepada keduanya memaklumkan tentang hal Baginda apabila keluar nanti tetapi itu tidak berlaku dan Baginda terpenjara terus untuk beberapa tahun berikutnya.

Ya sahabat-sahabatku, lama juga tidak menulis, kekerapannya pun makin kurang, kalau kata sibuk, macam tidak, sebenarnya mungkin kerana jauh hati saya ini dari mengingati Mu Ya Allah! Astaghfirullah...

Terpanggil saya untuk menulis sedikit sebanyak sebagai peringatan kepada diri sendiri yang selalu lupa. Kisah terpenjaranya Nabi Yusuf bersama 2 orang lagi itu tergerak saya untuk melihatnya dari sudut terpenjaranya kita dari hawa nafsu kita sendiri. Allah telah anugerahkan Ramadhan untuk kita lakukan proses pembebasan diri dari hawa nafsu namun, rupanya selama hari ini saya tidak merasainya dengan sungguh-sungguh. Akhirnya, kita biarkan ia pergi begitu sahaja.

Terpenjaranya 2 orang sahabat Nabi Yusuf, apabila bebas, terlupa akan pesan Nabi Yusuf yang menafsirkan mimpi mereka, terpenjaranya saya, apabila tamat Ramadhan, rasa hilang segala derita lapar dan dahaga, astaghfirullah. Itu lah Allah berfirman, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.

Namun, Nabi Yusuf yang terus terpenjara sedar dan amat yakin dengan apa yang Allah telah sediakan untuknya. Saya pula, tahu tetapi keyakinan amat tipis terhadap kehebatan dan keberkatan Ramadhan. Astagjfirullah. Allah sudah berfirman, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur!

Rupanya, saya masih terpenjara dalam hidup yang kononnya bebas dan merdeka ini. Terpenjara di dalam, terpenjara roh kepada dunia yang menundukkan jasad kepada dunia. Allahuakbar. Bantulah hamba Mu ini Ya Allah. Ya Allah berikanlah aku kesempatan untuk bertemu Ramadhan akan datang. Berikan aku kekuatan membuat persiapan untuk Ramadhan Mu akan datang. Panjangkan umurku dengan rahmat dan kasih sayang sehingga dapat aku bertemu Ramadhan 1436h. Amin Ya Rabbal Alamin.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang