FEBRUARI 2014

MasyaAllah, cepatnya masa berlalu. Sekarang sudah pun tiba ke pertengahan Februari 2014. SubahanAllah, Maha Suci Allah yang telah menggerakkan KAMZ dalalam memenuhkan agenda diri dan agenda kehidupan sehingga telah mencecah umur 33 tahun. Maaflah sebab KAMZ terlalu sibuk dengan perkara dan tugasan di luar sehingga tidak upaya dan tidak berkesempatan untuk menulis bagi tatapan penggemar bacaan di blog ini. Tahun 2014 ini KAMZ rasakan agar mencabar dan memandu KAMZ ke arah kematangan yang lebih hebat dan luar biasa. Walaupun memulakan tahun 2014 hanya seperti kebiasaan tahun-tahun lainnya, tetapi keazaman untuk menambah baik diri semakin kuat dan membara.


Perjalanan ini agak lancar dan KAMZ tetapkan tekad untuk terus dengan usaha yang dijalankan bersama IQ Class Management. Ya, program dan program lagi. KAMZ dapat rasakan bahawa masih banyak perkara penting yang perlu disampaikan dan belum sempat untuk disampaikan kepada pendengar di luar sana. Alhamdulillah, permulaan tahun 2014 ini Allah izinkan KAMZ bertemu dengan ramai ibu bapa di luar sana. Ingatkan mereka tentang dunia baru anak-anak mereka. KAMZ dah pun sampaikan ceramah hingga ke Pulau Pinang. Sungguh tak disangka.

Cuma dalam kesibukan ini KAMZ masih mencari punca dan arah kehidupan masyarakat kita hari ini. Apabila kita lihat dan kita tonton bermacam adegan yang ditonjolkan asyarakat kita, persoalan KAMZ masih belum bertemu jawapannya. Bagaimanakah generasi ini akan menghadapi hari kebangkitan yaumul mahsyar nanti? Adakah ini generasi kebangkitan Islam yang dijanjikan Allah dan yang disebutkan oleh Nabi s.a.w. itu? Pergaduhan, pembunuhan, penindasan, cela-mencela, caci-mencaci, merasakan diri lebih baik dari orang lain, menimbulkan permusuhan, menimbulkan syak dan persengketaan. Nauzubillah, janganlah Ya Allah Engkau tempatkan aku hamba Mu yang lemah ini bersama mereka Ya Allah.

Dakwah yang Ar-Rasul s.a.w. bawa adalah dakwah yang dihiasi kasih sayang, sifat lapang dada yang tinggi, keprihatinan yang tiada batasan serta kesabaran yang luar biasa hebatnya. Kerja dakwah perlu di satukan, ini bukan bermakna dipayungkan bersama, tetapi matlamat jelas nyata sama, jalannya telusurilah mengikut agenda dan kemampuan masing-masing. Hormat-menghormatilah antara satu sama lain. Jangan hilangkan kemuliaan diri insan hanya kerana kita merasakan diri kitalebih sempurna berbanding orang lain. Ingatlah, nilai kita di sisi Allah bukan di sisi manusia. Semoga nukilan ini sedikit mengingatkan diri KAMZ dan semua pembaca. Dakwah mesti diteruskan tetapi keharmonian dan kasih sayang itu mesti menjadi tunjangnya. Jangan kusutkan lagi keadaan umat Silam yang telah sedia kusut ini. Jadilah kita seorang Muslim yang benar Mukmin.

No comments: