RAMADAN - SYAWAL 1434H

Sayu hati apabila lidah menyebut;

"Kepada Engkaulah kami sembah dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus." (Al-Fatihah 1: 4-5)

Pada  hari ke 29 Ramadan 1434H. Cepatnya masa berlalu. KAMZ hanya ada daya memohon, biarlah Ramadan kali ini memberi kesan pada jiwa diri ini. Pejam celik, sudah mengintai 1 Syawal 1434H. Apa yang KAMZ dah lakukan sepanjang Ramadan yang lepas? Mengapa begitu pantas masa ini berlalu Ya Allah?



"Demi masa. Sesungguhnya, manusia berada dalam kerugian. Kecuali, mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran." (Al-Asr).

Adakah aku berada di dalam kalangan mereka yang kerugian. Alhamdulillah, sempat pada tahun ini, KAMZ melihat anak-anak berpuasa. Macam-macam karenah, macam-macam juga idea untuk memastikan mereka berpuasa. Jauh di dalam hati, usahlah aku memberatkan puasanya lebih dari solatnya. Alhamdulillah, mudah-mudahan hari ini, anak lelaki tu tamatkan Ramadan 1434H dengan berpuasa penuh buat kali pertama pada umur 7 tahun. Subhanallah, buat anak yang tidak dikelilingi dosa dan rosaknya hati mereka ini, Allah bukakan lebih luas jiwa mereka untuk menghampiri Allah s.w.t. Memenuhi perintah Allah, bagaimana dengan diri kita yang sidah dipinjamkan masa begitu lama ini?

Harapan KAMZ, jom kita bermuhasabah, adakah amalan kita diterima dan apakah natijah selepas Ramadan ini. Berdebar-debar KAMZ membayangkan kehidupan selepas tamat Ramadan. Rasa seolah-olah tak mahu Ramadan ini pergi. Di dalamnya, sehingga bernafas pun berpahala. Sempat ke KAMZ jumpa Ramadan 1435H? KAMZ teringat tazkirah Pak Lang pada 27 Ramadan yang lalu, katanya di dalam sebuah hadith, nabi sebutkan yang ringkasnya menjelaskan, apabila masuk hampir Syawal, banyakkanlah sedekah, dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, banyakkan bertasbih dan bertahlil.

Maka, teruskanlah adat-adat yang baik dalam masyarakat kita, cuma fahamilah erti perbuatan itu dengan baik. Baraan, di dalamnya terdapat sedekah tuan rumah dengan menyediakan makanan untuk tetamu, tetamu bertasbih dan bertahlil sebagai membesarkan Syawal tanda kemenangan. Jangan lupa juga untuk kita tunaikan zakat fitrah sebelum solat Aidilfitri, jom beramai-ramai bersolat Aidilfitri di masjid atau surau. Cuma pesan KAMZ untuk diri sendiri, jangan pula sehingga Subuh bersendirian di rumah, setidaknya berjemaahlah di rumah. Semoga Syawal 1434H ini menjadi Syawal yang paling dirahmati jika ini yang terakhir buat kita semua insyaAllah.

Kuala Selangor,
9.36 pagi

No comments: