Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BAGAIMANA DENGAN DIRI KITA?

Jauh di dalam lubuk hati saya ini, tertanya-tanya tentang kehidupan yang dilalui setiap hari. Sebagai Muslim, banyak perkara yang kita nilai dengan pengetahuan dan pandangan agama kita. Segala perbuatan insan itu mahu tanpa disuruh kita menilai dari sudut agama, adakah perbuatan mereka itu Islami atau tidak Islami? Nampak seseorang berjalan di bazar Ramadan dengan pakaian ketat dan rambutnya perang, terus terlintas difikiran, puasa ke dia ni?

Apabila saya ke masjid pula, melihat orang beramai-ramai datang untuk solat terawih, ramai pada awalnya. Timbul pula difikiran, mereka ni sampai lapan balikla... Apa sebenarnya yang telah terpahat di dalam fikiran saya ni? Megapa apa sahaja yang dilihat mesti didahului dengan pemikiran negatif dan tidak sihat? Samalah seperti apabila melihat atau mendengar usaha yang dilakukan oleh orang Islam, maka jawapannya tak lama la tu, orang Islam tak pandai meniaga, orang Islam itu, orang Islam ini dan apabila dibandingkan antara orang bukan Islam dan Islam, yang lebih dipercayai saya orang bukan Islam, apa yang berlaku sebenarnya?

Saya cuba meneropong diri sendiri, sebenarnya cakap kita mengenai orang Islam, tuduhan kita mengenai orang Islam itu tidak lain tidak bukan adalah tuduhan kepada diri sendirilah. Saya Muslim juga seperti mereka. Jika saya menuduh mereka tidak Islami adakah perbuatan menuduh dan bersyak wasangka sesama Muslim itu Islami? Aduh, saya sebenarnya yang tidak Islami! Islam tidak mengajar kita menuduh tanpa bukti, bersyak wasangka sesama Muslim. Ia hanya mengeruhkan hubungan dan suasana.

Saya sedar, pemikiran ini telah terbentuk di bawah minda separa sedar kita sehingga ia menjadi kebiasaan dan amalan harian hidup seorang Muslim khususnya di Malaysia ini. Namun ia bukan sekadar datang dari pemikiran sahaja, ia juga patut disedari oleh semua orang bahawa mereka perlu mengatasi syak-syak yang wujud pada diri individu Muslim itu sendiri. Baru saya perasan di mana sebenarnya peranan dakwah itu perlu berlangsung. Bukan untuk semata-mata mengajak orang ke masjid, mengajak orang buat baik, tetapi yang terlebih utama adalah menunjukkan akhlak sebagai seorang Muslim. Adakah kita berakhlak sebagai seorang Muslim?

Sudah menjadi adat Melayu, apabila masuk ke masjid bersalam dengan orang di kiri kanan kita. saya pun dulu tak rajin sangat untuk bersalam sebab kononnya ia boleh mengganggu ke khusyukan orang lain. Bila dikenangkan keadaan ini, datanglah faham akan tindak-tanduk atuk nenek kita dahulu dengan budaya bersalam apabila masuk ke dalam majlis atau masjid ini. Akhlak. Melemparkan senyuman, bersentuhan, membina keakraban, membina kepercayaan, melemparkan rasa keikhlasan melalui perhubungan antara insan. Subhanallah. Berapa ramai yang saya tengok sukar untuk memberikan senyuman, memaafkan orang lain atas salah yang tidak disengajakan, khususnya di atas kenderaan dan sebagainya.

Saya terduduk sebentar bila memikirkan keadaan itu. Ini akhlak fizikal kita bagaimana akhlak di dalam hati kita? Hasad dengki, syak wasangka, tidak ikhlas dan banyak lagi penyakit-penyakit hati kita. Astaghfirullahal'azhim. Saya selalu juga memberi kuliah dan kerapkali cerita yang saya ungkapkan tentang apabila tiba akhir Ramadan, ibu-ibu akan sibuk membuat kuih raya dan pergi membeli belah untuk hari raya. Bagaimana jika Ramadan kali ini mereka tidak berbuat demikian? saya berhasrat untuk susuli teguran ini dengan merancang perubahan. Kita perlukan Muslim yang 'standard', jika mereka kerja dengan manusia ada 'standard' maka sebagai Muslim, 'standard' itu tidak akan berkurangan apabila mereka melakukannya demi Allah yang satu.
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah yang potong ayatnya bermaksud;

‎وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا
(serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia)
(Al-Baqarah 2:83).

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

‎الْمُؤْمِنُ يَأْلَفُ وَيُؤْلَفُ ، وَلا خَيْرَ فِيمَنْ لا يَأْلَفُ وَلا يُؤْلَفُ
(Orang mukmin adalah bersahabat dan disahabati dan tidak ada kebaikan bagi orang yang tidak bersahabat dan tidak disahabati)

[Lihat As-Shahihah 1/784 no 425]

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُزَحْزَحَ عَنْ النَّارِ وَيَدْخُلَ الْجَنَّةَ فَلْتُدْرِكْهُ مَنِيَّتُهُ وَهُوَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْتِي إِلَى النَّاسِ مَا يُحِبُّ أَنْ يُؤْتَى إِلَيْهِ
“Barangsiapa ingin dijauhkan dari api neraka, dan ingin dimasukkan ke dalam surga maka hendaklah ia menemui kematiannya dalam keadaan beriman kepada Allah dan hari akhir, serta memberikan kepada manusia sesuatu yang ingin diberikannya kepadanya.”
(Shåhiih, HR. Ahmad; dishahiihkan oleh Syaikh Ahmad Syaakir)

Råsulullåh shållallåhu ‘alayhi wa sallam bersabda:

‎لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
“Tidaklah beriman salah seorang dari kalian hingga dia menyukai (menginginkan) bagi saudaranya segala (kebaikan) yang dia sukai bagi dirinya sendiri”
[HR Al-Bukhari (13) dan Muslim (45)]

dalam riwayat lain:

‎وَلْيَأْتِ إِلَى النَّاسِ الَّذِي يُحِبُّ أَنْ يُؤْتَى إِلَيْه
“Hendaknya ia memberi kepada orang lain apa yang ia suka untuk diberikan padanya.”
[HR Muslim (1844)]

Semoga Ramadan kali ini adalah yang terbaik buat diri kita memperbaiki pendangan dan cara hidup kita sebagai seorang Muslim dan menjadi Mukmin insyaAllah.

Rumah Kuala Selangor
19 Julai 2013 / 10 Ramadan 1434H
1.00 petang

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang