TIADA TUGAS LAIN


Teringat satu kisah seorang pemuda yang pada suatu awal pagi, beliau bangun bersiap diri untuk menunaikan solat Subuh di masjid. Setelah bersiap, beliau keluar berjalan dalam keadaan gelap menuju ke masjid. Ketika berjalan, tiba-tiba beliau tersepak sebatang kayu lalu jatuh. Kotor dan basah pakaiannya. Lalu si pemuda ini bangkit dan kembali ke rumah. Beliau mandi dan mengenakan pakaian baru lalu keluar semula untuk ke masjid.



Setibanya beliau ke tempat tadi beliau terjatuh lagi. Innalillah, kotor dan basah lagi pakaiannya. Maka sekali lagi beliau kembali ke rumahnya, mandi dan bersiap diri buat kali ketiga. Kesabaran ini cukup hebat untuk diteladani. Firman Allah s.w.t yang bermaksud;

'Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.' (Al-Baqarah 2:168)

Beliau pun berlalu tiba ke tempat yang sama, tiba-tiba datang satu suluhan cahaya yang menyelamatkan beliau dari jatuh buat kali ketiga. "Terima kasih pak cik", kata pemuda itu.

"Kamu nak ke mana?", tanya si tua kepada pemuda itu.

"Saya nak ke masjid, tapi sudah 2 kali saya terjatuh di sini", jawab si pemuda itu.

"Takpe lah, mari pak cik suluhkan", pelawa si tua. Tiba di masjid, si pemuda masuk solat, tetapi si tua tidak. Selesai bersolat si pemuda bertanya, "Pak cik tak solat?"

"Tidak", jawab si tua ringkas. Si pemuda kebingungan.

"Aku iblis", sambung si tua itu. Si pemuda keliru. Lebih kebingungan.

"Jika pak cik iblis, mengapa menghantar saya sehingga ke pintu masjid?" Tanya pemuda itu.

"Ya, aku sudah menghalangmu kali pertama, kamu jatuh, tetapi kamu bangkit, pulang ke rumah, bersiap diri dan keluar semula kali kedua, pada ketika itu Allah telah mengampunkan semua dosa kamu", kata si tua.

"Kemudian aku halangi lagi, kamu jatuh, tetapi kamu bangkit dan bersiap diri dan keluar dari rumah buat kali ketiga, ketika itu Allah telah ampun seluruh dosa ahli keluarga mu", jawab si tua lagi.

"Mengapa kamu tidal halangi aku kali ketiga, mungkin aku tidak keluar dari rumahku", tanya pemuda itu.

"Itu tidak boleh, jika kamu jatuh kali ketiga dan jika kamu keluar semula, akan susahkan aku, sebab, segala dosa orang kampung ini akan dihapuskan", jawab si tua. Inilah tugas dan matlamat kerja iblis yang tidak akan berhenti menyesatkan kita semua. Putuskan hubungan kita dengan iblis dan perbaiki hubungan kita dengan Allah. Pasti, mereka tiada tugas lain.

'Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya).' (Al-Baqarah 2:169)

No comments: