APA YANG TELAH KITA USAHAKAN?

Allahu akbar! Berdebar jantung KAMZ setiap kali memulakan hari. Hari ini Allah bangkitkan lagi dari mimpi lena sebentar, merehatkan fizikal dan jiwa dan mungkin juga akal fikiran. Rehat itu cuma sebentar dan amat sementara, begitulah yang Allah telah kurniakan hidup ini untuk kita. Ianya umpama tidur, bila lena dan bermimpi, ah sungguh indahnya, tetapi apabila dibangkitkan kelak pada hari perhitungan bersediakah kita?


KAMZ khuatir pada setiap hari yang berlalu, tiada peringatan yang dikongsi, tiada manfaat yang dirasai oleh mereka yang hampir dengan kita. Apa jasa bakti yang diberi? Allah, lemahnya hamba Mu ini. Tidak upaya bangkit, keluar dari selesa yang menjerat. Bandingkan pula rutin kita dengan contoh terbaik umat, khaira ummatin ukhrijat linnaas. Bagaimana mereka mengisi kehidupan mereka?

Jelas, hidup mereka menjadi pendamai pada manusia, mencukupkan apa yang tidak cukup, menjadikan seluruh umat taat perintah Nabi dan menjunjung perintah Allah s.w.t. Mengisi kehidupan mereka dengan dakwah, bertebaran di muka bumi Allah untuk mencari keredhaan Nya yang tertinggi. Bagaimana dengan generasi kita hari ini? Bagaimana dengan KAMZ sendiri? Allahu...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud;

'Mereka itu adalah satu umat yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan.' (Al-Baqarah 2:134)

Kita akan ditanya tentang apa yang kita sedang usahakan. Bagaimana? Dah bersedia untuk berikan jawapan? Maka, mari kita renung dan fikirkan, apa yang kita usahakan?

No comments: