AMAL KEBAJIKAN


'Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.' (Al-Baqarah 2:177)


Demikianlah banyak ruang dan peluang bagi manusia untuk melakukan kebajikan. Beriman itu sendiri merupakan satu kebajikan. Kebajikan itu sesuatu yang amat disenangi dan menjadi pengubat kepada hati yang sedang dalam duka nestapa. Mensyukuri nikmat iman adalah penting kerana dengannya sahaja manusia telah mendapat pahala kebajikan. Manusia beriman sentiasa ingin menyebarkan kebaikan.

Orang beriman yang mempunyai harta akan mendermakan harta yang disayanginya kepada kaum kerabatnya, anak yatim serta orang miskin dan musafir yang memerlukan. Mereka juga memerdekakan hamba. Konteks kita hari ini, sudah tiada hamba, tetapi membantu Muslim yang ingin kembali mencari kebenaran Iman dan Islam merupakan salah satu usaha memerdekakan, bukan sebagai hamba tetapi dari kejahilan hidup di dunia.

Kebajikan juga adalah dengan memenuhi tuntutan syariat sebagai seorang Muslim dengan mendirikan solat. Berapa ramai hari ini mereka yang meninggalkan solat? Lihat sahaja disekitar kita, pada setiap masuk waktu solat, berapa ramai yang bingkas bangun untuk bersolat? Puasa, zakat, haji juga tidak kurang hebatnya, cuma ia bermusiman, maka ibadah ini lebih diutamakan berbanding yang harian.

Buat mereka yang diberikan amanah, sebagai ketua, pemimpin mahupun sekadar pekerja bawahan, maka memenuhi amanah dengan penuh kejujuran adalah suatu kebajikan dan ia akan dikira di akhirat kelak. Usah gusar tentang sifat amanah, usahkan takutkan kwrugian dunia kerana sifat itulah sifat orang yang benar dan bertakwa. Bersabarlah dalam apa jua kesempitan mahupun tekanan kerana sabar itu penyejuk kepada kesusahan, ia kebajikan dalam menerima ujian dari Allah s.w.t.

No comments: