AYAT ALLAH ADALAH PERINGATAN BUAT DIRI SENDIRI


Terlalu ramai manusia hari ini yang berusaha membina kredibiliti mereka atas nama agama. Na'uzubillahiminzalik. Mudah-mudahan kita tidak tergolong di dalamnya. Apabila semakin ramai pengamal ilmu-ilmu agama, maka masing-masing telah mengiktiraf bahawa jalan mereka yang lebih baik seolah-olah, merekalah yang telah mengamalkan sepenuhnya agama ini dengan sempurna.


Agama merupakan satu kepercayaan dan bagaimana penganutnya melakukan sesuatu untuk membuktikan anutannya, namun Islam lebih dari itu. Islam adalah cara hidup, bukan sekadar berhubung dengan Allah s.w.t dalam soal ketauhidan dan feqh amalan seharian, bahkan ia juga adalah hubungan duniawi di antara benda hidup di muka bumi ini.

Perbuatan membandingkan siapa lebih baik agamanya, amalan kerohaniannya hanyalah pintu kepada kerosakan yang menjadi peluang kepada iblis dan syaitan untuk memanfaatkannya. Berbuatlah kebaikan tanpa mengira apa beza sekalipun kerana setiap kebaikan yang dilakukan oleh manusia kerana Allah pasti mendapat ganjaran yang setimpal. Usah lah kita menuding jari, mencari-cari salah siapa kerana semua manusia pasti akan melakukan kesalahan. Firman Allah s.w.t yang bermaksud;

'Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.' (Al-Baqarah 2:41)

No comments: