Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

TERIMA KASIH DAN MINTA MAAF

Perasan atau tidak, dunia hari ini semakin pantas bergerak dan kadangkala kita terlepas dari kawalan dan hanyut buat seketika sebelum terdampar dan kembali kepada kehidupan itu semula. Kehidupan hari ini menjadikan semua manusia perlu hidup pantas, tangkas, cekap, cepat dan pelbagai lagi istilah yang sesuai.

Ketangkasan dan kecepatan ini mengundang kepada kurang prihatinnya manusia terhadap hubungan sesama mereka. Bayangkan jika kita bekerja di kilang pembotolan, perlu cepat dan cekap untuk mengelakkan ia pecah atau rosak, maka kita tidak punya waktu untuk bicara bersama rakan disebelah pun.

Inilah dunia kita hari ini, jika dahulu sempat kita menjenguk jiran tetangga, sanak saudara, tapi kini hanya bertemu apabila tiba hari raya, kematian atau kenduri kesyukuran. Kehidupan sebegini mematikan jiwa serta sifat insan dalam diri bahkan ihsan itu pula semakin menipis. Apabila ihsan menipis, sifat kejiwaan insan itu mati, ia akan mematikan sekali dua perkara yakni rasa syukur dan kerendahan hati.

Syukur kepada Allah dengan puji-pujian kita kepada Nya, alhamdulillah. Ungkapan ini kita biasa dengar, namun malangnya ia tidak datang dengan ucapan terima kasih. Manusia perlu bersyukur, dan mereka yang bersyukur mesti banyak mengucapkan terima kasih kepada makhluk Nya. Apabila syukur kepada Allah, maka berterima kasihlah kepada sesama manusia kerana ia nilai keinsanan yang tinggi yang merupakan kesan dari rasa syukur kepada Allah s.w.t.. Jiwa penuh kesyukuran ini akan dipenuhi dengan ihsan kerana yakin pada setiap sesuatu itu pasti, atas perintah, perancangan dan perjalanan yang telah Allah tentukan.

Kerendahan hati manusia terletak pada lidahnya dan salah satunya adalah kata-kata memohon maaf. Hari ini, kebanyakan manusia sudah semakin sukar memohon maaf bahkan di negara kita, memohon maaf sudah menjadi aktiviti bermusim iaitu pada hari raya aidilfitri. Jiwa yang sukar memohon maaf akan sukar juga memaafkan orang lain dan kadangkala ia membawa kepada keburukan hubungan sesama manusia.

Ajarkan diri kita untuk berterima kasih dan memohon maaf setiap hari dengan sesiapa sahaja apatah lagi mereka yang dekat dengan kita. Dua sifat ini membentuk keinsanan dalam diri yang mampu menggerakkan diri untuk berubah ke arah yang lebih baik. Pastikan budaya berterima kasih dan bermaafan menjadi budaya kehidupan harian. Semoga ia mampu melahirkan lebih ramai insan ada ihsan.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang