PEMBUKAAN

Alhamdulillah kita panjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t. kerana limpah rahmat dan kasih sayang Nya, kita masih dipilih untuk meneruskan kehidupan di dalam dunia yang semakin mencabar dan penuh dengan mehnah dugaan yang tidak surut-surut. Setiap hari pasti akan ada pembukaan dan pembukaan hari yang terbaik adalah dengan Alhamdulillah.



Bagaimana kita mula membuka lembaran hari kita? Perbalahan kecil dengan isteri? Marahkan anak kecil yang mahu ke sekolah? Menekan hon ketika memandu? Memek muka masam kepada teman sepejabat? Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Fatihah yang bermaksud;

“Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.” (Al-Fatihah 1: 1 – 2)

Telah diajarkan kepada manusia melalui lidah Ar-Rasul itu, satu tatacara kehidupan yang mulia dan beretika. Permulaan kehidupan bahkan perilaku manusia seharusnya bermula dengan pujian terhadap Allah s.w.t. yang sentiasa memberi peluang dan ruang buat manusia berfikir dan berzikir kepada Nya. Jelas di dalam ayat yang pertama itu menggambarkan pemilikan kepada setiap inci dunia yang merupakan pinjaman buat kita semua.

Diungkapkan pula, yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dia adalah yang paling kasih dan paling sayang terhadap makhluknya dan memberikan nikmat sebanyak-banyaknya. Maka, biarlah pembukaan hidup kita mengikut haluan yang dipandukan oleh Al-Quran yang diajarkan oleh Allah s.w.t. kepada manusia.

Mulakanlah kehidupan dengan memanjatkan kesyukuran yang tinggi kepada Allah s.w.t.. Ingatlah ruang kehidupan ini Allah berikan kepada mereka yang dipilih Nya sama ada peluang untuk menambahkan kebaikan atau memusnahkan dosa dan kesalahan. Jika kita sedar, maka kesyukuran kita akan lebih bermakna dan berkesan. Maka tuntutan kesyukuran itu akan datang bersama dengan perintah hidup sebagai hamba yakni beribadah kepada Allah yang terungkai rasa rendah diri serta tunduk tawaduk kepada Allah s.w.t..

Maka kerana itulah, sifat kehambaan dan kesyukuran itu akan menyerlahkan nilai kasih dan sayang serta kelembutan jiwa yang akhirnya, kita akan lebih mudah senyum, berkata yang baik-baik, sabar serta sentiasa positif dengan Allah s.w.t.. Hebatkan? Jom kita mulakan dengan memuji Allah s.w.t. pagi ini dan pagi-pagi yang seterusnya agar keberkatan itu tersebar, dan mendapat manfaat buat kita semua.

No comments: