KEBAIKAN DI BALAS KEBAIKAN

Surah Al-Isra' ayat 7 jelas Allah menggambarkan kepada kita bahawa setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan dan kejahatan itu akan dibalas begitu juga. Maka, menjadi keutamaan untuk kita membuat kebaikan jika menginginkan kebaikan dari Allah. Dek kerana itu setiap kebaikan yang kita pinta sukar dipenuhi Allah bukanlah kerana Allah itu lupa atau tidak izinkan, tetapi kebaikan yang kita buat mumgkin tidak setimpal dengan kebaikan yang ingin kita terima. Perjalanan harian kita adalah medan ujian kebaikan kepada setiap makhluk yang kita jumpai. Kebaikan inilah yang mengamankan hidup kita pada masa akan datang. 


Selama seminggu KAMZ dan IQ Class Management disibukkan dengan ceramah untuk mengingatkan remaja tentang kehidupan mereka. Menempuh dunia remaja adalah satu peringkat umur penting yang akan juga menentukan siapa mereka 10 tahun dari sekarang. Jika dalam dunia remaja mereka dipenuhi dengan kebaikan maka apabila mereka ke alam dewasa insyaAllah mereka akan lebih menghargai hidup mereka dan mereka akan isikan dengan kebaikan dan begitulah selebihnya. Ini jelas pada pengalaman KAMZ sendiri juga apabila melihat rosak kehidupan remaja seawal umur 12 tahun dan natijahnya pada umur 17 tahun dia masih memiliki sifat buruk itu bahkan ia berkembang dan semakin sukar dibendung. Inilah perhatian yang perlu diambil oleh ibu bapa di rumah. 

Keburukan anak kita perlu dimuhasabahkan. Mungkin ada silap kita di mana-mana atau ia sebenarnya ujian untuk kebaikan yang lebih besar dalam hidup kita. Maka kesabaran yang tinggi perlu ada pada ibu bapa dalam mendidik anak-anak hari ini, kerana bersama mereka ilmu pengetahuan dan kemahiran teknologi yang tinggi. Ini kerana sumber maklumat mereka semakin meluas, maka itu juga yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa. Hampiri anak-anak kita jika terlihat perubahan diri mereka dan jadikan anak-anak remaja ini sebagai kawan karib agar mereka memiliki contoh dan teladan yang baik. Kebaikan kita itu akan dibalas dengan kebaikan mereka apabila kita semakin tua dan berumur. Mudah-mudahan setiap kebaikan kita itu juga dikira sebagai amal jariah kita di sisi Allah s.w.t..

No comments: