Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

MUHASABAH BUAT DIRI YANG TERLUPA

Ketika perjalan Rasulullah s.a.w. dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa pada tika berlakunya Israk yang mana dinafikan oleh golongan munafiqin dan musyrikin, Rasulullah s.a.w. telah bertemu dengan satu kaum yang sedang bercucuk-tanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila mereka habis menuai, hasil yang baru keluar semula seolah-olah ia belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang kali sehinggalah Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Jibril, siapakah mereka itu. Maka, Jibril menajawab,  mereka itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Baqarah ayat 261 yang bermaksud;

"Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya dijalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir, seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas kurnia Nya lagi Maja Mengetahui."

Ini merupakan janji yang pasti Allah s.w.t. janjikan untuk mereka yang beriman. Janji ini telah Allah s.w.t. nukilkan dalam ayat Al-Baqarah 1 hingga 5 yang meletakkan taqwa sebagai asas utama iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat, menafkahkan sebahagian rezekinya dijalan Allah, beriman kepada kitab-kitab dan yakin akan adanya hari akhirat. Bila mana manusia itu tidak berada di dalam kelompok ketaqwaan ini, maka, hasil tuaian yang dijanjikan Allah s.w.t. itu tidak terlihat dan tidak diyakini mereka. Akhirnya, kekayaan mereka adalah untuk mereka dan menghidupkan perasaan memberi tetapi tidak ikhlas dalam pemberiannya.

Firman Allah s.w.t. di dalam ayat sambungannya yang bermaksud;

"Orang-orang yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti, mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada kekhuatiran pada mereka dan tidak mereka bersedih hati."

Pemberian fisabilillah harus dilakukan dengan sepenuh keikhlasan kepada Allah s.w.t. bukan untuk menunjuk-nunjuk apatah lagi mengungkitnya. Maka, para dermawan ini digolongkan sebagai orang yang beriman bahkan mereka yang mengungkit-ungkit pula dikatakan pada mereka terdapat sisa-sisa syirik oleh HAMKA. Bahkan, kebaikan itu, bukanlah setakat 700 sahaja, mungkin lebih lagi kerana Allah melipatgandakan bagi siapa yang dikehendaki Nya.

Gandaan itu termasuk dalam tuntutan Allah s.w.t. di dalam sambungan firman Nya yang bermaksud;

"Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik dari sadaqah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan. Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun."

Maka, kebaikan itu jika bukan dari material, maka adalah cukup dari segi kata-kata. Mari kita cuba bayangkan seorang dermawan, dengan hati yang ikhlas, bersungguh melakukan kebaikan, tidak mengungkit, bahkan dalam pemeberiannya dia mengingatkan si penerima agar bersyukur kepada Allah bukan berterima kasih kepada makhluk semata-mata, memaafkan dia jika dia berkasar, maka, ganjarannya SubhanAllah, sungguh besar di sisi Allah s.w.t.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang