Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

DAYA FIKIR YANG KUAT PADA ORANG YANG SABAR DAN BERSYUKUR

Al-Quran telah memberikan pelbagai ciri dan tanda orang-orang yang bersabar dan bersyukur. Untuk mereka, Allah s.w.t. telah berikan daya fikir yang tinggi, rasional, keprihatinan yang sensitif terhadap pelbagai perkara yang tidak menyenangkan atau melanggar perintah serta sunnatullah dalam kehidupan sebagai manusia. Inilah sebahagian petanda orang yang yang beriman dan bertakwa kepada Allah s.w.t..

Keupayaan orang-orang yang bersabar dan bersyukur ini dalam mentafsir apa yang dilihat apa yang dirasa adalah amat tinggi. Ini memudahkan mereka memahami dan merasai teguran serta hikmah yang Allah s.w.t. tunjukkan dihadapan mata mereka melalui pelbagai kejadian dan pengalaman. Oleh yang demikian, bagi insan yang bersyukur, apabila tidak ditimpakan musibah atau masalah, maka mereka akan mengucapkan alhamdulillahi rabbil 'alamin (segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam). Bahkan bagi orang yang benar rasa syukurnya, ia tidaklah terbatas dengan ucapan sedemikian sahaja, bahkan mereka akan bertindak pada kadar keperluan dan kemampuan mereka. Maka, syukur yang sebenar bukanlah hanya dengan ungkapan lidah semata-mata tetapi juga tindakan, kerana ada perasaan untuk berkongsi kebaikan itu dengan orang lain.

Apabila diberikan nikmat memiliki kereta, maka kereta itu tidak kedekut untuk memberi tumpang kepada si pejalan kaki. Apabila ada duit, maka tidak bakhil untuk menyumbang pada jalan Allah s.w.t.. Bahkan apabila ada masa lapang, tidak sukar untuk memberikan pertolongan serta melakukan perkara yang memberikan manfaat kepada orang lain. Apa yang lebih besar lagi, apabila kita mempunyai nikmat iman, maka ia bukanlah hanya untuk diri sendiri, bahkan berdakwah untuk disampaikan kepada orang lain. Sesuai dengan makna syukur iaitu mengakui nikmat dan menampakkkannya. Menurut Imam Al-Ghazali, syukur merupakan salah satu maqam (tempat) untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t..

Sabar pula membawa makna menahan. Menurut Rasyid Ridho, sabar ialah menghadapi sesuatu keadaan sukar atau susah dengan perasaan redha, ikhtiar dan penyerahan diri. Atau dalam makna lain, sabar ini mencakupi tiga aspek penting iaitu sabar dalam melaksanakan segala perintah Allah s.w.t., sabar dalam menjauhi dosa dan maksiat serta sabar dalam menghadapi kesulitan dan dugaan. Bagi manusia yang sabar, setiap dugaan dan kesusahan itu akan didahului dengan kalimah innalillahi wa inna ilaihi raji'un (sesungguhnya dari Allah s.w.t. ia datang dan kepada-NYA ia kembali). Pastinya, ia perlu juga dituruti dengan tindakan segera bangkit dan tidak ada istilah putus asa di dalamnya. Bagi orang yang bersabar Allah s.w.t. telah berikan gelaran yang baik buat mereka sebagaimana gelaran Al-Muhsinin di dalam surah Hud ayat 115 serta Al-Muttaqin di dalam surah Ali Imran ayat 15 hingga 17.

Ini amatlah bersesuaian dengan firman Allah s.w.t. yang bermaksud;

"Tidakkah Engkau memerhatikan bahawasanya kapal-kapal belayar di laut dengan nikmat kurnia Allah, untuk diperlihatkan kepada kamu sebahagian dari tanda-tanda kemurahan Nya? Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan dan bukti (untuk berfikir) bagi tiap-tiap (mukmin) yang tetap teguh pendiriannya, lagi sentiasa bersyukur." (Luqman 31: 31)

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang