Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KEHIDUPAN ADALAH KEHILANGAN


Cuma tiba-tiba terfikir. Apabila saya dihubungi adik-adik, bertanyakan tentang program dan latihan serta teman-teman seperjuangan mereka, saya terngadah, apakah aku telah memberikan mereka nasihat yang benar? yang betul? Persoalan yang bermain difikiran ini membuatkan malam ni saya tak senang nak berehat. Apalagi yang tidak aku lakukan untuk mereka? Apalagi bantuan yang patut aku hulurkan untuk mereka? Adakah mereka perlu dibantu atau sebenarnya saya yang perlu dibantu?

Persoalan semakin hari semakin banyak. Semakin tua agaknya. Kelmarin saya sempat bersama Sedana, Zuhri dan adik yang baru dikenali, Huzaim. Sempat juga dalam kadar kurang 1 jam berbincang dan berkongsi bersama Johari tentang pengalaman hidup. Biasalah, cakap memang dahsyat. Selama saya berkecimpung dalam dunia latihan, banyak pengalaman dan pengajaran yang saya kumpul untuk dikongsikan dengan sesiapa sahaja. Saya amat mengharapkan, ada lah dikalangan mereka yang sempat ikut saya ni belajar sesuatu dari kehidupan ini dan menjadi seseorang yang memberikan manfaat kepada orang lain.

Benar kata Jo, kehidupan adalah kehilangan. Apa yang kita hilang? Semakin berumur, semakin hilang kawan, ada yang mati, ada yang lari tak lupa yang hilang entah ke mana. Semakin panjang hidup semakin hilang semangat kemudaan. Semakin lama hidup semakin hilang memori dan semakin hilang kesihatan. Banyak kita berfikir, semakin lama hidup bukan ke semakin banyak yang kita dapat? Duit, kebahagiaan, rumah, harta dan sebagainya.

Itu juga benar. tetapi bayangkan, jika kita seorang ayah, berusaha mencari rezeki sehingga dapat menyediakan kemewahan untuk anak-anak, tetapi pada akhirnya anak yang kita kendong tadi tidak menghargai dan tidak mengingati jasa kita, ada kita tahu? Kebahagiaan yang kita kecapi tiba-tiba disentap apabila datang badai gelora rumah tangga dengan wujudnya orang ketiga, ada pernah kita terbayangkan?

Bagaimana pengalaman saya berhadapan dengan seorang ayah yang anaknya 4 orang, semuanya telah dewasa, hidupnya bahagia sehingga suami isteri dapat merasai nikmat persaraan, tetapi tiba-tiba, si suami telah jatuh cinta kepada orang ketiga, bagaimana perasaan isteri dan anak-anaknya? Kerana itu, benarlah kehidupan adalah kehilangan. Bukan hilang harta tetapi perasaan bahagia, kesenangan, kelapangan, keseronokan dan macam-macam lagi.

Mungkin ini juga rasanya kehilangan yang saya sedang lalui sekarang. Apabila saya menghadiri sesi bengkel TOT adik-adik PKPIM di UIAM, mendengar celoteh rakan yang ada perasaan penat dan kecewa terhadap usaha yang dijalankan. Saya memujuk hati dan mengingatkan mereka, jemaah bukan diwarisi, tetapi dibina dan mohon dari Allah agar diberkati. Inilah kata-kata yang saya akan simpan agar jiwa ini tidak lusuh dari perasaan ingin membantu dan memperbaiki diri, serta orang lain khususunya saudara-saudara kita sebagai Muslim dan Mukmin. Moga Allah berikan ruang dan peluang untuk kita perbaiki diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang