MEMBERI LATIHAN BUKAN SEMUDAH YANG KITA SANGKA


Justify FullHari ini hari sambutan Israk Mikraj. Entahkan semua ingat atau tidak. Untuk yang diberikan cuti umum mungkin ingat, yang tidak mungkin lupa. Itulah dia kita, hari penting untuk ummat manusia, tetapi tidak penting untuk kita.

Memberikan latihan bukan sesuatu yang mudah bak sangkaan kebanyakan kita. KAMZ sekali lagi diberikan kepercayaan atas rahmat dan kebenaran Allah s.w.t. untuk melatih lebih kurang 100 orang pekerja pelatih di SKALI Web Services. Alhamdulillah, ini bukanlah kali pertama KAMZ memberikan latihan dan harap-harapnya, ia juga bukanlah yang terakhir untuk dilakukan.

Semenjak tahun 2000, KAMZ sudah mula memberikan latihan dan melakukan pelbagai usaha untuk membangunkan generasi dan kelompok mereka yang KAMZ jumpai. Ternyata, dalam usaha yang baru sahaja KAMZ lakukan, KAMZ baru sedar, usaha selama hampir 10 tahun itu, buah hasilnya, tidaklah seberapa. Tetapi pengalamannya, nikmat perasaan yang Allah berikan kepada KAMZ adalah nikmat yang amat besar.

Pengalaman untuk bersama dengan kakitangan SKALI memberikan KAMZ lebih ruang untuk memuhasabahkan diri dalam terus menerus melakukannya dan usah ada rasa penat atau kesal. Inilah ruang peningkatan IMAN yang Allah telah bukakan untuk KAMZ insyaAllah. Makin banyak bercakap, makin kita dinilai Allah dengan apa yang kita cakapkan. Mulut kita paling hampir dengan telinga kita, akal dan hati kita sepatutunya paling cepat terasa dan terfikir tentangnya.

Fitrah ini harus dituruti. Jangan biarkan hati kita leka dengan keseronokan bak kata Saiyidina 'Ali, biar penat berbuat kebaikan kerana, kepenatan itu akan hilang, tetapi pahala kebaikan itu akan kekal, jangan sekali-kali kita seronok melakukan amal buruk, kerana keseronokan itu tidak kekal, tetapi dosanya akan kekal selama-lamanya. Moga Allah perkuatkan diri KAMZ untuk meneruskan usaha ini.

29 Jun 2011 bersamaan 27 Rejab 1432H

No comments: